Test Συνεργείων
Τι δεν σας έχουν πει
Short Videos
Ηλεκτρικά: Πώς να τα αγοράσει ο Έλληνας με τέτοιους μισθούς;

Ηλεκτρικά: Πώς να τα αγοράσει ο Έλληνας με τέτοιους μισθούς;

12/2/2024

Μόνο με μεγαλύτερο εισόδημα θα έχουμε περισσότερα ηλεκτρικά στην Ελλάδα
Ελλάδα: 4,6% το ποσοστό των νέων ηλεκτρικών- 12,9% ο μ.ό. στην Ευρώπη
Πράσινη η ενέργεια, πράσινο και το χρήμα: Σκανδιναβοί και Γερμανοί πρώτοι σε ηλεκτρικά
Σχεδόν στο… 0% τα ηλεκτρικά στην Ελλάδα: Τελευταία μεταξύ των χωρών της Ε.Ε.

Μόνο με μεγαλύτερο εισόδημα θα έχουμε περισσότερα ηλεκτρικά στην Ελλάδα

Η υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων σε μια χώρα έχει αποδειχθεί ότι εξαρτάται από πολλούς οικονομικούς και κοινωνικούς παράγοντες, μεταξύ των οποίων οι κυβερνητικές πολιτικές και η τιμή των καυσίμων. Ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες είναι το κατά κεφαλήν εισόδημα μιας χώρας, το οποίο συνδέεται άμεσα με τη γρηγορότερη εξάπλωση των ηλεκτρικών οχημάτων. Η διαρκής εξέλιξη των καινούργιων τεχνολογιών στην ηλεκτροκίνηση μειώνει το κόστος μετακίνησής τους και την αυτονομία τους, ωστόσο αυξάνει το ίδιο το κόστος των οχημάτων. Ως αποτέλεσμα, μπορούν να τα αποκτήσουν μόνο εκείνοι που διαθέτουν υψηλότερα εισοδήματα. Και ενώ στην Κίνα οι τιμές των ηλεκτρικών έχουν καταγράψει σημαντική πτώση το τελευταίο διάστημα, στην Ευρώπη δεν ισχύει το ίδιο. Αντίθετα, οι τιμές των αυτοκινήτων, και δη των ηλεκτρικών, αυξάνονται διαρκώς.
 

Ελλάδα: 4,6% το ποσοστό των νέων ηλεκτρικών- 12,9% ο μ.ό. στην Ευρώπη

Χαμηλό σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη είναι το ποσοστό των καινούργιων ηλεκτρικών οχημάτων που πωλούνται στην Ελλάδα. Σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συνδέσµου Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA), για το α εξάμηνο του 2023, το ποσοστό των νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων (αμιγώς ηλεκτρικών) στην Ελλάδα ήταν 4,6% επί του συνολικού αριθμού των νέων οχημάτων, ενώ στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 12,9%. Το ποσοστό των νέων βενζινοκίνητων στην ελληνική αγορά, για την ίδια περίοδο, ήταν στο 45,1%. Παρά την απόσβεση που υπόσχονται τα ηλεκτρικά, το χαμηλό ποσοστό τους στην ελληνική αγορά φανερώνει αφενός ότι η επιδότησή τους ίσως δεν είναι επαρκής, και αφετέρου, όπως θα φανεί και παρακάτω, πως η αγορά των ηλεκτρικών εξαρτάται άμεσα από το κατά κεφαλήν εισόδημα.
 

Πράσινη η ενέργεια, πράσινο και το χρήμα: Σκανδιναβοί και Γερμανοί πρώτοι σε ηλεκτρικά

Οι χώρες στις οποίες παρατηρείται η μεγαλύτερη εξάπλωση της κουλτούρας των ηλεκτρικών είναι κατά σειρά η Νορβηγία, η Ισλανδία, η Σουηδία, η Δανία, η Φινλανδία, η Ολλανδία, η Γερμανία και η Ελβετία. Και τι γίνεται όσον αφορά την αγοραστική δύναμη των πολιτών σε αυτές τις χώρες; Σύμφωνα με μετρήσεις της Eurostat για το 2022, και λαμβάνοντας υπόψη δείκτες όπως το ΑΕΠ, η ατομική κατανάλωση, αλλά και το επίπεδο των τιμών, οι χώρες με αγοραστική δύναμη πάνω από το μέσο όρο της Ε.Ε. είναι κατά σειρά το Λουξεμβούργο, η Ιρλανδία, η Δανία, η Ολλανδία, η Αυστρία, το Βέλγιο, η Σουηδία, η Γερμανία, η Φινλανδία, η Μάλτα, και η Γαλλία. Ένας ακόμα σημαντικός δείκτης που φανερώνει το πόσο έχει επικρατήσει η αγορά των ηλεκτρικών σε κάθε χώρα είναι το πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί η πλήρης μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Η Νορβηγία προηγείται, αφού αναμένεται να γίνει εντελώς «πράσινη» το 2026, ενώ η Σουηδία και η Δανία το 2035 και το 2036 αντίστοιχα.

Πέρα από το εισόδημα, η ραγδαία υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης στις παραπάνω χώρες οφείλεται σε σημαντικό ποσοστό και στα οικονομικά κίνητρα που δίνουν οι χώρες, τις φοροαπαλλαγές, αλλά και τις γενικότερες επενδύσεις τους σε καινοτόμες και «πράσινες» υποδομές. Για παράδειγμα, η Ολλανδία υλοποιεί ήδη ζώνες «μηδενικών εκπομπών» σε 40 μεγάλες πόλεις της, οι οποίες θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025. Εκτός αυτού, έχει αποδειχθεί μεγάλος συσχετισμός μεταξύ των τιμών των καυσίμων και της αγοράς ηλεκτρικών. Πιο συγκεκριμένα, 20% αύξηση στην τιμή της βενζίνης μπορεί να οδηγήσει σε άμεσο διπλασιασμό των πωλήσεων ηλεκτρικών. Τι συμβαίνει στην Ελλάδα λοιπόν, όπου οι τιμές της βενζίνης είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη;
 

Σχεδόν στο… 0% τα ηλεκτρικά στην Ελλάδα: Τελευταία μεταξύ των χωρών της Ε.Ε.

Η Ελλάδα έχει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους αυτοκινήτων στην Ευρώπη, με μέση ηλικία που κυμαίνεται τα τελευταία χρόνια μεταξύ 15 και 20 ετών. Και πάλι σύμφωνα με στοιχεία της ACEA (2021), η Ελλάδα κατέγραψε τη χειρότερη επίδοση (27η) μεταξύ των χωρών της Ε.Ε., με τον ηλεκτρικό στόλο της να αποτελεί το… 0% (0,0016%) του συνόλου των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν. Αντίστοιχα, η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων βρισκόταν στην 25η θέση. Σλοβακία και Βουλγαρία είναι οι μόνες χώρες με χειρότερη επίδοση. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα προβλέπεται να πραγματοποιήσει τη μετάβαση σε 100% ηλεκτροκίνηση το 2047. Ωστόσο, λόγω του προγράμματος επιδότησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά», η Ελλάδα κατέγραψε θεαματική αύξηση 126% το 2023 στην αγορά ηλεκτρικών, με 6.379 νέα οχήματα.
 

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις
Σχολιάστε