Citroen Xantia: Η πιο όμορφη Ξανθιά του 1993

Διαβάστηκε από 1871 αναγνώστες - 29/1/2020

Το μαγικό χαλί του 1993 ή αλλιώς το αυτοκίνητο του μπαμπά ή απλά Citroen Xantia! Ίσως να έμαθες να οδηγείς σε αυτό το μαγικό χαλί, αν το έχεις ακόμα ένα είναι σίγουρο. Δεν θες να το δώσεις με τίποτα...

 
 
Ήταν αρχές του 1993 όταν η Citroen παρουσίασε, με όνομα ελληνικό, το νέο της μεσαίο που αντικατέστησε την ΒΧ. Ήθελαν οι Γάλλοι ένα αυτοκίνητο που να μοιάζει με την μεγάλη ΧΜ που έδειξε από την αρχή καλή εμπορική πορεία. Την σχεδίαση ανέλαβε ο οίκος Bertone σε συνεργασία με το κέντρο σχεδίασης της Citroen. Από τις πρώτες μέρες τις κυκλοφορίας του φάνηκε η απήχηση που θα είχε στο αγοραστικό κοινό. Το αγόραζαν ακόμα και αυτοί που δεν είχαν ποτέ σκεφτεί να αγοράσουν Citroen.



Το ίδιο συνέβη και στην χώρα μας, πολλοί ήταν αυτοί που εκτίμησαν την σημαντική βελτίωση της ποιότητας σε σχέση με τα προηγούμενα Citroen, την όμορφη σχεδίαση που ήταν βέβαια πιο συγκρατημένη από το φουτουριστικό παρελθόν της εταιρίας και φυσικά τους άνετους χώρους. Η Xantia ήταν προσεγμένη ακόμα και στην παραμικρή λεπτομέρεια. Αξίζει να αναφέρουμε την αεροδυναμική επίδοση Cd 0,30, που ακόμα και στις μέρες χαρακτηρίζεται πολύ καλή!



Ωδή στην οδική συμπεριφορά ελέω υδροπνευματικής ανάρτησης!
Δεν είναι τυχαίο ότι δεν αναφέραμε τίποτα μέχρι στιγμής για το μεγαλύτερο προσόν του αυτοκίνητου που δεν είναι άλλο από την οδική συμπεριφορά. Αξιο ειδικής μνείας είναι το κράτημα του αυτοκινήτου και η αέρινη κύλιση που δεν μπορούσε να συγκριθεί με τίποτα άλλο εκείνη την εποχή. Η υδροπνευματική ανάρτηση, το σήμα κατατεθέν, της Citroen βασίζεται σε ένα σύνολο σφαιρών που περιέχουν άζωτο και υγρό LHM και στην ουσία απορροφούσαν οποιαδήποτε ανωμαλία του δρόμου, πριν αυτοί φτάσουν στην καμπίνα ή διαταράξουν την πορεία του αυτοκίνητου.



Στις ακριβές εκδόσεις και με έξτρα χρέωση μπορούσε να τοποθετηθεί η πιο εξελιγμένη ανάρτηση, Hydractive 2, και μπορούσε ο οδηγός να επιλέξει την σκληρότητα της ανάρτησης ανάλογα με την διάθεση του. Εμφανίστηκε για πρώτη φορά το σύστημα SC-MAC που εξάλειφε το φαινόμενο της καθίζησης όταν το αυτοκίνητο ήταν σταματημένο. Το ύψος του αυτοκινήτου μπορούσε να ρυθμιστεί σε 4 διαφορετικά επίπεδα. Μπορούσες έτσι να κινηθείς και εκτός δρόμου και να μεταφέρεις αυγά χωρίς να σπάσουν (αυτό ήταν το σλόγκαν του θρυλικού 2CV)! Ήταν και αυτό ένα Citroen που μπορούσε να κινηθεί με 3 ρόδες μιας και οι σφαίρες είχαν σκοπό να έχουν το αυτοκίνητο πάντα στο σωστό ύψος. Φορτωμένη ακόμα και με 5 επιβάτες με τις αποσκευές τους, η Xantia διατηρούσε πάντα το ίδιο ύψος με όσα οφέλη μπορείτε να φανταστείτε στην οδική συμπεριφορά και ασφάλεια! Το 1994 παρουσιάστηκε η έκδοση Activa που διέθετε 10 σφαίρες και σύστημα anti-roll SC-CAR  που εξάλειφε τις κλίσεις στις στροφές. Ήταν διαθέσιμη μόνο στην έκδοση με τον δίλιτρο και τρίλιτρο κινητήρα. Ήταν το όνειρο των φανατικών φίλων της γαλλικής φίρμας ενώ αναμένεται να εξελιχθεί σε συλλεκτικό μοντέλο.



Για 200,000+ χιλιόμετρα δεν χρειαζόταν να αλλάξεις αμορτισέρ αλλά ήταν επιβεβλημένος ο έλεγχος των σφαιρών, μιας και η Citroen δεν κατάφερε να εξαλείψει το πρόβλημα της διαρροής υγρού. Αυτό το πρόβλημα λύθηκε το 2001 με την έλευση του C5. Η Citroen επένδυσε πολλά στο παθητική ασφάλεια του νέου της μοντέλου, αλλά στον EuroNcap η Xantia έχει σημειώσει την χαμηλότερη βαθμολογία στην ιστορία του οργανισμού. Μόνο 9 βαθμοί. Αργότερα τοποθετήθηκαν πλευρικοί αερόσακοι, ανασχεδιάστηκαν οι προφυλακτήρες και δέχθηκε δομικές ενισχύσεις.



Μια ακόμα ευχάριστη έκπληξη για το μεσαίο Citroen, ήταν η αξιοπιστία του σε βάθος χρόνου. Δεν είναι τυχαίο ότι στην χώρα μας κυκλοφορούν πολλά εν έτη 2019.

Happy end..
Αντικαταστάθηκε το 2001 από την C5 η οποία δεν αγαπήθηκε όσο η Xantia από το κοινό μιας και δεν είχε τόσο «γαλλικό» ταπεραμέντο. Η Renault Laguna 1ης γενιάς όπως και το ομόσταυλο Peugeot 406 ήταν οι ομοεθνείς  ανταγωνιστές του, αν και ήταν αρκετά άνετα, εν τέλει μόνο η Citroen Xantia ήταν μαγικό χαλί. Ήταν ένα αυτοκίνητο που αποτελεί χρυσή σελίδα στην ιστορία της αυτοκίνησης. Ανάμεσα στην εποχή του βατράχου και αυτήν της τεχνολογικής εξέλιξης, που έκανε όμως τα αυτοκίνητα να μοιάζουν, η Xantia βρήκε την απόλυτη ισορροπία όπως έκανε άλλωστε και η ανάρτηση της.
Τεχνικά χαρακτηριστικά Citroen Xantia
Κινητήρας Τετρακύλινδρος
Μέγεθος 1761 κεκ
Ιπποδύναμη 101 Ps/ 6,000 σ.α.λ
Ροπή 153Nm/ 3,000 σ.α.λ
Τελική 187 χλμ/ώρα
0-100 12,5 δλ
Κιβώτιο 5άρι
Μετάδοση Εμπρός
Βάρος(άδειο) 1234 κιλά
Κατανάλωση 8,2 λτ/100
Διαστάσεις " 4444/ 1755/1387"