Το φίλτρο αέρα παίζει σημαντικό ρόλο: Να μην επιτρέπει στη σκόνη και στα διάφορα μικροσωματίδια του αέρα να εισέλθουν στον κινητήρα, προκαλώντας φθορά. Το φιλτράρισμα που κάνει, έχει ως αναγκαίο αποτέλεσμα τον περιορισμό της ροής του αέρα. Σε αυτό βασίστηκαν οι βελτιωτικές εταιρείες, που έχουν εξελίξει aftermarket φίλτρα πιο ελεύθερης ροής, τα οποία υπόσχονται αύξηση της ιπποδύναμης. Πόσο ισχύει αυτό όμως; Κινδυνεύει το μοτέρ μας από λάθος φίλτρο;
Εδώ είναι που γίνεται συχνά λάθος, αφού πολλοί ιδιοκτήτες, μη γνωρίζοντας την ποσότητα που πρέπει να βάλουν, ποτίζουν το φίλτρο στο λάδι, το οποίο έπειτα κάνει ζημιά στον air flow meter (αισθητήρα MAF ή AFM), με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να μην λειτουργεί σωστά.
Παράλληλα, στην αγορά υπάρχουν φίλτρα που είναι κατασκευασμένα από αφρώδες υλικό, τα οποία είναι πιο διαπερατά και επιτρέπουν την εισροή περισσότερου αέρα, συγκριτικά με τα υπόλοιπα ίδιου μεγέθους. Το αρνητικό αυτών των φίλτρων είναι ότι δεν κατακρατούν το ίδιο αποδοτικά τη σκόνη και τα μικροσωματίδια, ακριβώς για τον ίδιο λόγο, και για αυτό δεν ενδείκνυνται για χρήση σε περιοχές που έχουν πολλή σκόνη.
Η φιλτροχοάνη τραβά περισσότερο αέρα, αλλά και ζέστη από το μοτέρ
Στον τομέα του είδους φίλτρου, 2 είναι οι μεγάλες, συγκρουόμενες «σχολές».
Panel ή
φιλτροχοάνη. Τα panel είναι κατασκευασμένα για να τοποθετούνται μέσα στο
εργοστασιακό φιλτροκούτι, το οποίο εμποδίζει την ζέστη του κινητήρα να εισέλθει, εξασφαλίζοντας έτσι πως ο αέρας που «τραβά» το μοτέρ είναι κρύος. Στην περίπτωση που το
φιλτροκούτι είναι αποτελεσματικά σχεδιασμένο και δεν εμποδίζει την ροή του αέρα, ένα πιο
ελεύθερο φίλτρο panel είναι μία σοφή επιλογή για εσάς που θέλετε μία σίγουρη λύση για περισσότερο, αλλά κρύο αέρα στον κινητήρα σας.
Η
φιλτροχοάνη από την άλλη πλευρά έχει σχήμα κωνικό, όπως προδίδει το όνομά της, και προκειμένου να τοποθετηθεί πρέπει να αφαιρεθεί το
εργοστασιακό φιλτροκούτι. Αυτό το είδος φίλτρου τραβά περισσότερη ποσότητα αέρα, και επιπλέον κάνει την εισαγωγή να ακούγεται πιο δυνατά, χαρίζοντας έναν μπάσο, «ρουφηχτό» ήχο στο μοτέρ, που μαγεύει τους λάτρεις της sport οδήγησης.
Μπορεί ο αέρας που εισέρχεται στον κώνο να είναι περισσότερος, αφού απουσιάζει το περιοριστικό
φιλτροκούτι, συνήθως όμως είναι και πιο ζεστός, κάτι που χειροτερεύει την απόδοση του καύσιμου μείγματος. Στην καλύτερη περίπτωση, η περισσότερη πόσότητα αέρα «ισοσταθμίζεται» με την αυξημένη θερμοκρασία αυτού, και έτσι η απόδοση του κινητήρα παραμένει ίδια.
Αν η φιλτροχοάνη τοποθετηθεί σε λάθος σημείο, μπορεί να προκαλέσει ζημιά στον κινητήρα, ακόμα και να τον καταστρέψει
Προκειμένου να επιλυθεί το πρόβλημα της εισαγωγής θερμού αέρα στη
φιλτροχοάνη, αρκετές εταιρείες έχουν καταφύγει σε αρκετές προτάσεις, όπως θερμοασπίδες, κιτ εισαγωγής που διαθέτει ένα περίβλημα γύρω από το κωνικό φίλτρο (το λεγόμενο «
βαρελάκι»), αλλά και σπιράλ που καταλήγουν στον προφυλακτήρα, για να τροφοδοτεί το φίλτρο με τον απαραίτητο, δροσερό αέρα.
Δεν είναι όλα εύκολα όμως. Αν πάρουμε μία σκέτη χοάνη και την βάλουμε κατευθείαν δίπλα στην πεταλούδα, μόνο κακό θα κάνουμε, αφού θα τραβά όλη τη ζέστη του κινητήρα, ενώ παράλληλα δεν θα έχει επαρκή ροή εξωτερικού αέρα.
Υπάρχουν ορισμένα κιτ που «κατεβάζουν» τη
φιλτροχοάνη χαμηλά, μπροστά από το άνοιγμα του προφυλακτήρα, τα οποία λειτουργούν με γνώμονα την μέγιστη παροχή κρύου και φρέσκου αέρα. Και εδώ ελλοχεύει κίνδυνος όμως, αφού σε περίπτωση πλημμυρισμένου δρόμου, ο κινητήρας ενδέχεται να «τραβήξει» νερό, κάτι που μπορεί να οδηγήσει μέχρι και στη λεγόμενη «υδραυλική συμπίεση», η οποία μπορεί να στραβώσει τις μπιέλες και να κάνει την επισκευή του μοτέρ ασύμφορη.
Εν κατακλείδι, βλέπουμε πως ένα παλιό,
βουλωμένο φίλτρο αέρα, μειώνει την ιπποδύναμη του αυτοκινήτου μας, ενώ ένα «βελτιωτικό», μπορεί υπό προϋποθέσεις να αυξήσει την ισχύ κατά 4 άλογα. Πολλές εταιρείες
aftermarket βελτιωτικών φίλτρων υπόσχονται έως και 10 ίππους
αύξηση της ιπποδύναμης, αλλά αυτό σε ένα εντελώς εργοστασιακό αυτοκίνητο δύσκολα θα συμβεί, με την «βελτίωση» να είναι κυρίως ηχητική.
Τι άποψη έχεις επάνω στο θέμα; Έχεις δει ποτέ διαφορά απλά με μια χοάνη, ή είναι μόνο για τη βαβούρα;
Οι εταιρείες που τάζουν 10 άλογα παραπάνω, που τα βρήκαν;