Λάδι, αντιψυκτικό υγρό, υγρό φρένων και υγρά υδραυλικού τιμονιού είναι τόσο απαραίτητα στο αυτοκίνητο σου, όσο το νερό στον άνθρωπο. Αν θέλεις να το διατηρήσεις σε καλή κατάσταση και να μην σου βγάλει κοστοβόρες βλάβες φρόντισε να τα τσεκάρεις συχνά!
Λάδι κινητήρα
Ίσως το πιο βασικό συστατικό που συμβάλει στην εύρωστη λειτουργία του κινητήρα. Μειώνει στο ελάχιστο την τριβή των μηχανικών τμημάτων, λιπαίνοντας τα, συμβάλει ως ένα βαθμό ώστε η θερμοκρασία να μην ξεφεύγει σε υψηλά επίπεδα και ταυτόχρονα μειώνει τη συσσώρευση βρωμιάς. Η στάθμη του ελέγχεται εξαιρετικά εύκολα και απλά. Ανοίγεις καπό, βρίσκεις το δείκτη λαδιού (συνήθως έχει έντονο χρώμα και «χτυπάει» στο μάτι), το τραβάς έξω, το σκουπίζεις με ένα στουπί ή πανί, το ξαναβάζεις μέσα, το ξανατραβάς και βλέπει που βρίσκεται η στάθμη. Κανονικά θα πρέπει να βρίσκεται εντός των ενδείξεων high and low, με το ιδανικό σημείο να είναι στη μέση και προς τα πάνω.
Αν τώρα έχει πέσει χαμηλά το λιπαντικό, βρες το καπάκι λαδιού (συνήθως κι αυτό έχει έντονο χρώμα ή την εικόνα ενός δοχείου λαδιού πάνω του) και συμπλήρωσε αργά λάδι, σταματώντας και ελέγχοντας συχνά τη στάθμη ώστε να μην το παρακάνεις. Μεγάλη προσοχή στο τύπο λαδιού που θα χρησιμοποιήσεις, μιας και δεν κάνουν όλα τα λάδια για όλους τους κινητήρες. Αν δεν είναι σίγουρος για τις προδιαγραφές που χρειάζεται ο κινητήρας σου, άνοιξε το εγχειρίδιο χρήσης του οχήματος για να δει τον κατάλληλο για αυτόν τύπο λιπαντικού και σε περίπτωση που πάλι δεν είναι 100% σίγουρος καλύτερα να πας άμεσα σε κάποιο συνεργείο.
Αντιψυκτικό υγρό ή παραφλού
Σίγουρα έχεις ακούσει κάπου τη λέξη παραφλού ή αντιψυκτικό υγρό. Πρόκειται για ένας ζωτικής σημασίας προϊόν, αφού η κύρια δουλειά του είναι να μην επιτρέπει να αυξηθεί η θερμοκρασία του κινητήρα πάνω από τα κανονικά επίπεδα, προκαλώντας υπερθέρμανση. Είναι ένα νεροδιάλυτο χημικό, το οποίο έχει δεχτεί ειδική επεξεργασία ώστε να μην χάνει τις ιδιότητες τους σε ένα μεγάλο φάσμα θερμοκρασιών ( συνήθως -35 έως +145 βαθμούς Celsius), ενώ πολλές φορές η σύσταση του βοηθάει να μην ξεραίνονται οι σωλήνες από όπου περνάει.
Ο έλεγχος του είναι εξαιρετικά απλός, αφού είναι σε εύκολα προσβάσιμο σημείο, ακόμα και με γυμνό μάτι, με τα σημάδια που χαρακτηρίζουν το ανώτερο και κατώτερο επίπεδο στο δοχείο διαστολής να είναι εύκολα ορατά, αλλά θα πρέπει να γίνεται μόνο όταν ο κινητήρας είναι κρύος. Η τάπα πλήρωσης συνήθως ξεχωρίζει από τη λέξη «coolant» ή ένα σύμβολο θερμόμετρου. Θα πρέπει πάντα να χρησιμοποιείται αντιψυκτικό σύμφωνα με τις προδιαγραφές της εταιρείας και να μην αναμειγνύονται διαφορετικά χρώματα μεταξύ τους γιατί χάνονται οι ιδιότητες του. Επίσης δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σκέτο νερό, παρά μόνο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, αλλά μετά είναι αναγκαίο να αλλαχτεί το συντομότερο δυνατό με αντιψυκτικό,ώστε να αποφευχθούν προβλήματα στο σύστημα ψύξης.
Υγρό φρένων
Ένα από τους αφανής ήρωες του αυτοκίνητου. Το υγρό φρένων είναι υπεύθυνο για την ενίσχυση της πίεσης που ασκείται στο πεντάλ του φρένου, ώστε το όχημα να φρενάρει με ασφάλεια. Χωρίς τη σωστή στάθμη, δεν υπάρχει σωστή πίεση, με αποτέλεσμα το σύστημα πέδησης να γίνει λιγότερο αποτελεσματικό και αρκετά ξύλινο σε αίσθηση. Αν και ο έλεγχος δεν είναι δύσκολος, μιας και το διάφανο δοχείο επιτρέπει την άμεση επιθεώρηση τους, καλό είναι σε περίπτωση απώλειας να προβαίνεις σε ολική αλλαγή, μια διαδικασία που καλύτερα να γίνεται από εξειδικευμένους στα φρένα επαγγελματίες, μιας και εδώ δεν μιλάμε απλά για χάσιμο χρήματος σε περίπτωση λάθους και βλάβης, άλλα και διακινδύνευση ανθρώπινων ζωών.
Υγρό υδραυλικού τιμονιού
Τα υγρά του υδραυλικού τιμονιού δεν είναι κάτι που μπορείς να αφήσεις στην μοίρα τους, αφού η όποια έλλειψη τους έχει αρνητικό αντίκτυπο στην αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης. Το θετικό είναι ότι αν δεν υπάρχει κάποια διαρροή ή γενικώς πρόβλημα στο εν λόγω σύστημα, δεν θα χρειαστεί να βάλεις χέρι συχνά, αφού έχουν κατασκευαστεί να αντέχουν για πάνω από 130.000 χιλιόμετρα. Τώρα αν νιώσεις ότι κάτι πάει λάθος και θέλεις να τα ελέγξεις, αρκεί να ανοίξει το καπό, να βρεις το δοχείο με το σύμβολο του τιμονιού και να κοιτάξει αν η στάθμη βρίσκεται εντός των φυσιολογικών ορίων. Αν έχει πέσει αρκετά, μπορείς απλά να αναπληρώσεις με το κατάλληλο υγρό, αλλά θα πρέπει να επισκεφτείς άμεσα ένα συνεργείο ώστε να βρει την αιτία της διαρροής.