
Λάθη στη χρήση του κλιματισμού
Τα λάθη που κάνουμε στη χρήση του κλιματισμού
Ο ζεστός αέρας απ'έξω κάνει δύσκολη την ψύξη.
Ο κλιματισμός πρέπει να χρησιμοποιείται, αλλά όχι μέχρι το τελευταίο λεπτό.
Δεν πρέπει να παραμελούνται καθαρισμός και συντήρηση.
Ο κλιματισμός ούτε τα μπορεί όλα, ούτε πρέπει να είναι υπερβολικός
Ελληνικό καλοκαίρι, βράζει ο τόπος, το αυτοκίνητο έχει γίνει φούρνος μετά από δέκα λεπτά πάρκινγκ στη σκιά και ο κλιματισμός δουλεύει μονίμως στο τέρμα. Αλλά ούτε αυτό είναι καλή ιδέα, ούτε κάποιες άλλες συνήθειες που πολλοί έχουν υιοθετήσει στο πέρασμα του χρόνου. Και επειδή είναι κρίμα να ψάχνει κανείς για επισκευή του κλιματισμού καλοκαιριάτικα, να πορεύεται με ασθμαίνον A/C που υπολειτουργεί ή να ανεβάζει την κατανάλωση για το τίποτα, ας ρίξουμε μια ματιά σε αυτές τις κακές συνήθειες πριν φτάσει η ώρα για την εκδρομή του σαββατοκύριακου στην παραλία.
Ξεκίνημα από τα πιο βασικά, πόσο χρησιμοποιείται το σύστημα και με τι ένταση. Το να μπει κάποιος σε ένα κλειστό αυτοκίνητο, να βάλει μπροστά και να φύγει κατευθείαν επιβαρύνει τον κλιματισμό, που θα πρέπει να δουλέψει… υπερωρίες για να αντιμετωπίσει το ζεστό αέρα εντός της καμπίνας. Η κατάσταση διευκολύνεται πολύ αν ανοίξουν οι πόρτες για λίγο, ώστε να αεριστεί το εσωτερικό. Αλλά και η συνέχεια θέλει μέτρο. Ο κλιματισμός δεν είναι καλό να ρυθμίζεται σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, τόσο από πλευράς κατανάλωσης και επιβάρυνσής του, όσο και από πλευράς υγείας οδηγού και επιβατών. Οι 20 και οι 22 βαθμοί είναι αρκετοί, οι 15 όμως αρχίζουν να στρέφονται ξεκάθαρα προς το κρύο (και ενώ το ντύσιμο των επιβαινόντων είναι μάλλον καλοκαιρινό) και οι μεγάλες θερμοκρασιακές αποκλίσεις σε σχέση με το περιβάλλον μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα στο κυκλοφορικό, ζαλάδες και λιποθυμίες όταν οι πόρτες ανοίξουν πάλι.
Ο ζεστός αέρας απ’έξω κάνει δύσκολη την ψύξη
Ο αέρας μέσα στην καμπίνα πρέπει φυσικά να ανανεώνεται, αλλά τα πρώτα λεπτά της λειτουργίας του κλιματισμού καλό είναι να κλείνει ο εξαερισμός προκειμένου να έρθει γρήγορα το εσωτερικό στην ιδανική θερμοκρασία, χωρίς να επεμβαίνει ο ζεστός αέρας που περνά εντός από τις εισαγωγές. Φυσικά, όταν η θερμοκρασία πέσει επαρκώς, ο εξαερισμός θα πρέπει να ανοίξει ξανά, πριν αρχίσουν να αυξάνονται τα επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα.
Μόνο ο εξαερισμός όμως. Τα παράθυρα πρέπει να μένουν κλειστά όσο λειτουργεί ο κλιματισμός, γιατί μπορεί το ρεύμα αέρα να είναι ωραίο στην αίσθηση, αλλά μπαίνει μαζί του και περισσότερη ζέστη, το σύστημα λειτουργεί εντατικότερα και φθείρεται γρηγορότερα και φυσικά αυξάνεται και η κατανάλωση.
Ο κλιματισμός πρέπει να χρησιμοποιείται, αλλά όχι μέχρι το τελευταίο λεπτό
Έχει γίνει λόγος για κατανάλωση και επιβάρυνση παραπάνω, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει κανείς να φτάνει στο άλλο άκρο και να μη χρησιμοποιεί καθόλου τον κλιματισμό. Πέρα από τον προφανή κίνδυνο που ενέχει η οδήγηση υπό την επήρεια υψηλών θερμοκρασιών και έντονης εφίδρωσης και αφυδάτωσης, η πρακτική αυτή προκαλεί και υλική ζημιά. Η λίπανση του συστήματος γίνεται μόνο όταν αυτό λειτουργεί, οπότε αν ο κλιματισμός χρησιμοποιείται πολύ σπάνια, θα παρουσιάσει γρήγορα προβλήματα τις λίγες φορές που ενεργοποιηθεί.
Ο κλιματισμός μένει ανοιχτός λοιπόν, όσο χρησιμοποιείται συνετά. Ιδανικά ωστόσο, θα πρέπει να κλείνει μερικά λεπτά πριν το τέλος του ταξιδιού, ώστε η όποια υγρασία έχει συγκεντρωθεί από τη λειτουργία του να προλάβει να εξατμιστεί και να μην προκύψουν προβλήματα μούχλας και δυσάρεστων οσμών.
Δεν πρέπει να παραμελούνται καθαρισμός και συντήρηση
Μιλώντας περί οσμών, αυτές δεν πρέπει να αγνοούνται. Η άσχημη μυρωδιά κατά τα πρώτα λεπτά της λειτουργίας του κλιματισμού είναι αρκετά συνηθισμένο φαινόμενο και μπορεί να οφείλεται σε συγκεντρώσεις μούχλας και βακτηρίων στα φίλτρα ή στους αγωγούς. Τουλάχιστον η απολύμανση είναι απαραίτητη σε τέτοιες περιπτώσεις για λόγους υγείας και αν η οσμή επιμείνει, καλό θα είναι το σύστημα να ελεγχθεί και να καθαριστεί για να μην υπάρξουν βλάβες και δυσλειτουργία στο μέλλον.
Γενικά, η συντήρηση του κλιματισμού πρέπει να είναι κομμάτι της συνολικής φροντίδας του αυτοκινήτου. Το ψυκτικό υγρό πρέπει να ανανεώνεται και τυχόν μικρές διαρροές πρέπει να βρίσκονται γρήγορα και να επισκευάζονται. Ο κλιματισμός που συντηρείται σωστά λειτουργεί και καλύτερα, ενώ ένα σύστημα με χαμηλό επίπεδο ψυκτικού ή κακή λίπανση δεν αποδίδει το ίδιο, ψύχει λιγότερο και ενδεχομένως θα παρουσιάσει προβλήματα των οποίων η επίλυση θα κοστίσει.