autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS
Tο πρώτο αμάξι με air condition φτιάχτηκε πριν από 85 χρόνια!
2 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »

Tο πρώτο αμάξι με air condition φτιάχτηκε πριν από 85 χρόνια!

9/7/2025

Σήμερα όλα τα αυτοκίνητα έχουν air condition ή αυτόματο κλιματισμό.
Αμερικάνικη φίρμα έβαλε air condition σε αυτοκίνητο πριν από 85 χρόνια.
Η τεράστια μονάδα βρισκόταν στο πορτ μπαγκάζ και δούλευε αποκλειστικά στην ανακύκλωση αέρα.
Ήταν αποτελεσματικό αλλά πανάκριβο και τελικά σταμάτησε να προσφέρεται μετά από 1 χρόνο.

Σήμερα όλα τα αυτοκίνητα έχουν air condition ή αυτόματο κλιματισμό

Σήμερα δεν υπάρχει αυτοκίνητο που να πωλείται στην Ευρωπαϊκή Ένωση και να μην προσφέρει στον στάνταρ εξοπλισμό του κάποια βασικά εξοπλιστικά καλούδια όπως air condition. Βλέπεις, πάνε σχεδόν 30 χρόνια από τότε που σχεδόν κάθε αυτοκίνητο που μπορούσες να αγοράσεις, είχε και air condition. Σήμερα μάλιστα, η τεχνολογία έχει εξελίχθεί ακόμα περισσότερο, με αυτόματο κλιματισμό 2,3 ή και 4 ζωνών, ή ακόμα και ενεργοποίησή του μέσω του κινητού τηλεφώνου, ώστε να βρίσκει ο οδηγός την καμπίνα στην θερμοκρασία που θέλει όταν μπαίνει στο αυτοκίνητο και ξεκινά την οδήγηση.

Tα συστήματα ψύξης/θέρμανσης της καμπίνας μπορεί τα τελευταία χρόνια να μας φαίνονται αυτονόητα πως θα πρέπει να υπάρχουν μέσα σε κάθε καινούριο αυτοκίνητο, όμως δεν ήταν πάντα έτσι. Δεν έχουν περάσει άλλωστε και πολλά χρόνια από τότε που το air condition προσφερόταν ως έξτρα και θεωρούταν από τους περισσότερους πολυτέλεια. Ποιο ήταν όμως το πρώτο μοντέλο παραγωγής που προσφερόταν με σύστημα air condition έστω και προαιρετικά;

Αμερικάνικη φίρμα έβαλε air condition σε αυτοκίνητο πριν από 85 χρόνια

To Packard 180 του 1940 θεωρείται το πρώτο μοντέλο παραγωγής που διέθετε air condition σαν επιλογή. Η premium αμερικανική φίρμα από το Detroit, κατασκεύαζε το «180» από το 1940 έως και το 1950  και έδινε την δυνατότητα «συστήματος μηχανικής ψύξης» ως έξτρα στον εξοπλισμό του μοντέλου. Αξίζει να σημειώσουμε πως η ιδέα για την ψύξη της καμπίνας των αυτοκινήτων ξεκινάει αρκετά χρόνια πριν την εμφάνιση του μοντέλου αυτού, αφού δεν ήταν λίγοι οι οδηγοί που έφτιαχναν αυτοσχέδιους μηχανισμούς για να δροσίζονται μέσα στην καμπίνα, ενώ και οι εταιρείες έκαναν τις δικές τους ανεπιτυχείς προσπάθειες στην κατασκευή ενός τέτοιου συστήματος. Φυσικά, ο όρος air condition δεν ήταν τόσο διαδεδομένος εκείνη την εποχή, αφού ο βιομηχανικός όρος ήταν αρχικά «σύστημα μηχανικής ψύξης».

Η τεράστια μονάδα βρισκόταν στο πορτ μπαγκάζ και δούλευε αποκλειστικά στην ανακύκλωση αέρα

Το σύστημα air condition με το οποίο εξοπλιζόταν το Packard 180 αν και φυσικά έχει διαφορές σε σχέση με τις πιο σύγχρονες κατασκευές, λειτουργούσε με παρόμοιες αρχές. Μία από τις κύριες διαφορές είναι ότι η μονάδα A/C του Packard 180 ήταν τοποθετημένη πίσω από τα πίσω καθίσματα, κάτι που σήμαινε ότι ο κρύος αέρας «χτυπούσε» τους λαιμούς των πίσω επιβατών. Ακόμα, η μονάδα έπιανε περίπου το μισό διαθέσιμο χώρο του πορτ-μπαγκάζ, ενώ τέλος, επειδή ήταν τοποθετημένη στο πίσω μέρος και δεν μπορούσε να εισάγει από κάπου φρέσκο αέρα, «ανακυκλοφορούσε» στην καμπίνα τον ίδιο αέρα ξανά και ξανά.

Ήταν αποτελεσματικό αλλά πανάκριβο και τελικά σταμάτησε μετά από 1 χρόνο

Παρά τις περιορισμένες δυνατότητες του συστήματος air-condition του Packard 180, όταν λειτουργούσε, μπορούσε να ψύξει αποτελεσματικά την καμπίνα. Όπως κάθε καινούρια τεχνολογία όμως, το κόστος ήταν υψηλό ακόμη και για μια πολυτελή μάρκα όπως προσδιοριζόταν η Packard τότε. Συγκεκριμένα, το Packard 180 κόστιζε 2.228 δολάρια το 1940 και το air-condition ερχόταν ως εξτρά με περίπου 300 δολάρια, όμως σε σημερινά λεφτά, οι τιμές μεταφράζονται σε 48.000 δολάρια (44.000 ευρώ) και η επιλογή του A/C σε 7.000 δολάρια δηλαδή 6.000 ευρώ. Όπως καταλαβαίνει κανείς, δεν ήταν ιδιαίτερα εύκολο στους Αμερικάνους πολίτες να δώσουν ένα τέτοιο ποσό, στα πρόθυρα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και για αυτό η μάρκα σταμάτησε να προσφέρει το σύστημα air condition στο προαιρετικό εξοπλισμό του αυτοκινήτου ένα χρόνο αργότερα.

CITROEN
FORD