
H νέα μόδα: Βασική έκδοση χωρίς κεντρική οθόνη
H νέα μόδα: Βασική έκδοση χωρίς κεντρική οθόνη
Η πρακτική αυτή ρίχνει το κόστος και την κάνει πιο προσιτή σε αγοραστές με μικρές απαιτήσεις.
Πολλοί «ξενερώνουν» μπαίνοντας σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο που δεν έχει οθόνη.
Ορισμένοι αγοραστές έχουν μείνει στα παλιά, προτιμούν διακόπτες αντί για περίπλοκα μενού.
Όσοι επιθυμούν οθόνη ωθούνται στις ανώτερες (και ακριβότερες) εκδόσεις.
autoagora Team
Η πρακτική αυτή ρίχνει το κόστος και την κάνει πιο προσιτή σε αγοραστές με μικρές απαιτήσεις
Τα τελευταία χρόνια οι οθόνες αφής έχουν γίνει σχεδόν συνώνυμo με τη σύγχρονη αυτοκίνηση. Από το infotainment και την πλοήγηση, μέχρι τον έλεγχο του κλιματισμού και των ρυθμίσεων του αυτοκινήτου, η οθόνη έχει εξελιχθεί σε κεντρικό εργαλείο επικοινωνίας οδηγού και οχήματος.
Όμως τελευταία, μια νέα τάση δείχνει να κερδίζει έδαφος. Ορισμένοι κατασκευαστές προσφέρουν βασικές εκδόσεις χωρίς οθόνη. Η επιλογή αυτή έχει διχάσει το κοινό — άλλοι τη βλέπουν ως λογική επιστροφή στα απαραίτητα, ενώ άλλοι τη θεωρούν βήμα προς τα πίσω.
Για πολλούς, ένα αυτοκίνητο είναι απλώς μέσο μετακίνησης και όχι τεχνολογικό gadget. Η αφαίρεση της οθόνης από τη βασική έκδοση μειώνει το κόστος παραγωγής και επιτρέπει στους κατασκευαστές να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές. Έτσι, κάποιος μπορεί να αποκτήσει ένα αξιόπιστο, σύγχρονο αυτοκίνητο με συστήματα ασφάλειας τελευταίας γενιάς, χωρίς να πληρώσει για επιπλέον «μπιχλιμπίδια».
Η απουσία οθόνης μπορεί μάλιστα να σημαίνει λιγότερες πιθανότητες βλάβης, λιγότερη απόσπαση προσοχής και πιο απλή εμπειρία οδήγησης. Για τον αγοραστή που δίνει προτεραιότητα στην ουσία και όχι στην επίδειξη, η έκδοση χωρίς οθόνη μοιάζει σαν μια «τίμια» επιλογή — ένα αυτοκίνητο που κάνει τη δουλειά του, χωρίς περιττές πολυτέλειες.
Πολλοί «ξενερώνουν» μπαίνοντας σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο που δεν έχει οθόνη
Από την άλλη πλευρά, η απουσία οθόνης μπορεί να δημιουργήσει την αίσθηση ενός «φτωχού» αυτοκινήτου, ακόμα κι αν η ποιότητα κατασκευής και ο εξοπλισμός παραμένουν επαρκείς. Ο σύγχρονος οδηγός έχει συνηθίσει να βλέπει όμορφα γραφικά, συνδεσιμότητα με το κινητό και χειρισμό με ένα άγγιγμα. Όταν όλα αυτά λείπουν, η εμπειρία φαίνεται υπεραπλουστευμένη και «γυμνή».
Σε μια εποχή που ακόμα και το κινητό των 100 ευρώ έχει οθόνη αφής, το να μπαίνεις σε ένα καινούργιο αυτοκίνητο χωρίς infotainment μοιάζει… αναχρονιστικό. Η τεχνολογία έχει περάσει στο DNA της αυτοκίνησης και για πολλούς η οθόνη είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητάς της — όχι απλώς ένα αξεσουάρ, αλλά δείγμα προόδου και μοντέρνας φιλοσοφίας.
Ορισμένοι αγοραστές έχουν μείνει στα παλιά, προτιμούν διακόπτες αντί για περίπλοκα μενού
Υπάρχει όμως και το κοινό που χαμογελά με ικανοποίηση όταν βλέπει φυσικούς διακόπτες αντί για οθόνη. Είναι εκείνοι που θεωρούν πως ο έλεγχος του κλιματισμού, του ραδιοφώνου ή των φώτων πρέπει να γίνεται «με το χέρι» και όχι μέσα από υπομενού. Για αυτούς, η απλότητα είναι ασφάλεια. Ειδικά όταν οδηγείς, δεν χρειάζεται να κοιτάς μια οθόνη για να αλλάξεις θερμοκρασία ή σταθμό.
Επιπλέον, οι φυσικοί διακόπτες έχουν κάτι νοσταλγικό και χειροπιαστό. Συνδέουν τον οδηγό με την μηχανή με έναν πιο «αναλογικό» τρόπο. Σε μια εποχή ψηφιακής υπερφόρτωσης, η βασική έκδοση χωρίς οθόνη λειτουργεί σχεδόν ως «αντίσταση» — μια υπενθύμιση ότι η οδήγηση μπορεί να παραμείνει απλή, λιτή και επικεντρωμένη στην ουσία.
Όσοι επιθυμούν οθόνη ωθούνται στις ανώτερες (και ακριβότερες) εκδόσεις
Πάντως, η εμπορική πλευρά αυτής της τάσης είναι προφανής. Η αφαίρεση της οθόνης στις βασικές εκδόσεις ωθεί όσους τη θεωρούν απαραίτητη να ανέβουν επίπεδο. Οι εταιρείες γνωρίζουν ότι πολλοί δεν μπορούν να φανταστούν το νέο τους αυτοκίνητο χωρίς Android Auto ή Apple CarPlay — κι έτσι, επιλέγουν την ανώτερη έκδοση με λίγα παραπάνω χρήματα. Αυτή η στρατηγική ανεβάζει το μέσο όρο τιμής πώλησης χωρίς να αυξάνει το κόστος παραγωγής.
Από την άλλη, δίνει στον αγοραστή την αίσθηση επιλογής. Μπορεί να αποφασίσει αν θέλει κάτι «γυμνό» και οικονομικό ή κάτι πιο πλήρες και τεχνολογικό. Μόνο που, στην πράξη, η δεύτερη επιλογή είναι σχεδόν πάντα εκείνη που οι περισσότεροι θα προτιμήσουν — έστω και με λίγο μεγαλύτερη τιμή.
Η συζήτηση για τις βασικές εκδόσεις χωρίς οθόνη χωρίζει το κοινό στα δύο. Οι πρακτικοί βλέπουν μια τίμια πρόταση χωρίς περιττά κόστη. Οι τεχνολάτρεις, μια υποβάθμιση του σύγχρονου αυτοκινήτου. Ίσως τελικά η απάντηση να βρίσκεται κάπου στη μέση. Η επιλογή πρέπει να υπάρχει, αλλά η απλότητα να μην μεταφράζεται σε «στέρηση». Γιατί η τεχνολογία έχει θέση στο αυτοκίνητο — αρκεί να εξυπηρετεί τον οδηγό, και όχι να τον αποσπά.