autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS
Πόσο ρεύμα «χάνεται» κατά τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος; Έρευνα του ADAC αποκαλύπτει

Πόσο ρεύμα «χάνεται» κατά τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος; Έρευνα του ADAC αποκαλύπτει

3/6/2025

Ένα αξιοσημείωτο ποσοστό της ενέργειας «εξαφανίζεται» κατά τη φόρτιση.
Υψηλές απώλειες στην απλή οικιακή φόρτιση.
Wallbox: Σαφώς μικρότερες απώλειες.
Ταχυφορτιστές: Η πιο αποδοτική λύση.

Ένα αξιοσημείωτο ποσοστό της ενέργειας «εξαφανίζεται» κατά τη φόρτιση

Η ηλεκτροκίνηση προχωρά με σταθερά βήματα, όμως παραμένει ένα σημαντικό ερώτημα: Πόση από την ηλεκτρική ενέργεια που τραβά το αυτοκίνητο καταλήγει πραγματικά στην μπαταρία του; Σύμφωνα με έρευνα του γερμανικού οργανισμού ADAC, η απάντηση είναι πως ένα αξιοσημείωτο ποσοστό της ενέργειας «εξαφανίζεται» κατά τη φόρτιση με άλλα λόγια, χρεώνεται στον οδηγό, αλλά δεν φτάνει ποτέ στην μπαταρία. Οι λεγόμενες απώλειες φόρτισης προκύπτουν από την ενέργεια που καταναλώνεται από το αυτοκίνητο όσο βρίσκεται στην πρίζα, αλλά δεν αποθηκεύεται, καθώς χάνεται υπό μορφή θερμότητας λόγω μετατροπής του ρεύματος, αντίστασης στα καλώδια ή λειτουργίας των εσωτερικών ηλεκτρονικών (π.χ. υπολογιστές διαχείρισης φόρτισης).

Υψηλές απώλειες στην απλή οικιακή φόρτιση

Οι μεγαλύτερες απώλειες καταγράφονται όταν το όχημα φορτίζεται μέσω κοινής οικιακής πρίζας (τύπου Σούκο). Σε αυτή την περίπτωση, το ρεύμα πρέπει να μετατραπεί από εναλλασσόμενο (AC) σε συνεχές (DC), μέσω του ενσωματωμένου φορτιστή του αυτοκινήτου – μια διαδικασία που συνοδεύεται από σημαντικές απώλειες.
 
Αναλυτικά τα ποσοστά απωλειών για κάθε μοντέλο σε οικιακή πρίζα:
 

Μοντέλο Απώλειες φόρτισης
Fiat 500e 12,7%
VW ID.3 13,6%
Tesla Model 3 15,2%
Renault Zoe 24,2%

Το Renault Zoe εμφανίζει τις υψηλότερες απώλειες, αγγίζοντας το 25% της συνολικής ενέργειας.

Wallbox: Σαφώς μικρότερες απώλειες

Η φόρτιση με wallbox (ισχύος 11 kW) προσφέρει αισθητά καλύτερη απόδοση. Χάρη στην τριφασική παροχή και τις ειδικές καλωδιώσεις, οι απώλειες μειώνονται σε μονοψήφια ποσοστά, διατηρώντας ωστόσο μια μικρή απώλεια λόγω της μετατροπής ρεύματος και της λειτουργίας υποστηρικτικών συστημάτων.
 

Μοντέλο Απώλειες φόρτισης
Renault Zoe 9,7%
VW ID.3 9%
Tesla Model 3 7,7%
Fiat 500e 6,3%

Ταχυφορτιστές: Η πιο αποδοτική λύση

Η ταχυφόρτιση μέσω σταθμών HPC (High Power Charging) προσφέρει τη μικρότερη απώλεια ενέργειας. Το συνεχές ρεύμα (DC) διοχετεύεται απευθείας στην μπαταρία, παρακάμπτοντας τον ενσωματωμένο φορτιστή. Επιπλέον, η προθέρμανση της μπαταρίας – ειδικά το χειμώνα – παίζει καθοριστικό ρόλο στη μείωση των απωλειών.
 

Μοντέλο 23°C (με προθέρμανση) 0°C (με προθέρμανση) 0°C (χωρίς προθέρμανση)
Hyundai Ioniq 6 1% 1% 6%
Renault Megane E-Tech 4% 6% 8%
Tesla Model Y 3% 4% 10%
VW ID.3 3% 5% 7%

Οι απώλειες φόρτισης μεταφράζονται σε χαμένο χρήμα και μειωμένη ενεργειακή απόδοση. Για παράδειγμα, αν καταναλωθούν 20 kWh από το δίκτυο αλλά μόνο 15 φτάσουν στην μπαταρία, ο οδηγός πληρώνει 5 kWh που ουσιαστικά «εξατμίστηκαν». Συνεπώς, η επιλογή τρόπου και σημείου φόρτισης παίζει σημαντικό ρόλο στην καθημερινή οικονομία ενός ηλεκτρικού οχήματος.

CITROEN
TOYOTA