Αμορτισέρ: Λαδιού VS Αέρος VS Αζώτου

Διαβάστηκε από 1078 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 11/9/2019

Προσφέρουν άνεση, ελέγχουν τα κρατήματα και σας προστατεύουν τη μέση από δισκοπάθειες. Η λειτουργία των αμορτισέρ είναι δεδομένη, όμως ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ λαδιού, αέρος και αζώτου; Που κερδίζει και που χάνει το κάθε ένα;

 
   
Φαίνονται απλά αλλά είναι αρκετά πολύπλοκα.

Η λειτουργία των αμορτισέρ είναι φαινομενικά απλή, αν όμως σκεφτούμε ότι στη μεγάλη τους πλειοψηφία περιέχουν λάδι, τότε τα πράγματα περιπλέκονται, αφού οι τριβές που παρουσιάζει το υγρό είναι αυτές που συγκεντρώνουν τα απαραίτητα χαρακτηριστικά, ώστε να γίνει η απόσβεση των ταλαντώσεων. Πιο συγκεκριμένα, το εσωτερικό των αμορτισέρ αποτελείται από ένα κεντρικό εξάρτημα με τη μορφή κυλίνδρου και μικρούς διαφορετικούς θαλάμους, οι οποίοι χωρίζονται με οπές. Όταν το αυτοκίνητο κινείται αργά και συναντήσει μικρή ανωμαλία, το αμορτισέρ κινείται σχετικά αργά προς τα πάνω. Έτσι υπάρχει μικρή παροχή υγρού (όγκος υγρού ανά μονάδα χρόνου), συνεπώς μειωμένες τριβές, άρα και μειωμένη αντίσταση. Όσο η ταχύτητα μεγαλώνει, τόσο μεγαλύτερη ποσότητα υγρού μετακινείται, αυξάνοντας και τις αντιστάσεις. Η τριβή κατά τη δίοδο του υγρού από τις οπές παρέχει την απόσβεση, μετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε θερμική.

Υπάρχουν λαδιού, αέρος, αζώτου, ρυθμίσιμα ή μη. Με τόση ποικιλία σίγουρα κάτι θα σου ταιριάξει.

Τα περισσότερα αμορτισέρ είναι υδραυλικά, δηλαδή λαδιού. Εναλλακτικά, υπάρχουν και αέρος - λαδιού, που λειτουργούν σχεδόν με τον ίδιο τρόπο, είναι όμως λίγο πιο σκληρά. Επίσης, υπάρχουν και τα αμορτισέρ αζώτου - λαδιού τα οποία παρέχουν καλύτερη απόσβεση και απόδοση μετά από συνεχή καταπόνηση (π.χ. σε διαδοχικές ανωμαλίες του οδοστρώματος), καθώς το άζωτο βοηθά ώστε να μην αναπτυχθούν μεγάλες θερμοκρασίες στο λάδι, με αποτέλεσμα να μην αλλάζει σημαντικά ο όγκος του. Όμως, η τιμή τους είναι σημαντικά υψηλότερη από αυτή των άλλων δύο τύπων. Από την άλλη, σε πολύ γρήγορα και σε αγωνιστικά αυτοκίνητα, χρησιμοποιούνται αμορτισέρ αέρος μόνο. Τέλος, υπάρχουν και τα ρυθμιζόμενα αμορτισέρ που απευθύνονται κατά βάση σε πιο απαιτητικών προδιαγραφών αυτοκίνητα και οδηγούς που θέλουν να συνδυάζουν το καλύτερο κράτημα σε γρήγορες διαδρομές και τη μέγιστη άνεση σε πιο χαλαρούς ρυθμούς. Οι βασικές επιλογές που υπάρχουν σε αυτή την περίπτωση είναι τα αμορτισέρ που ρυθμίζονται πριν τοποθετηθούν και κοστίζουν φθηνότερα, τα πιο διαδεδομένα που ρυθμίζονται εξωτερικά, συνήθως από το πάνω μέρος του αμορτισέρ και τα ακριβότερα, τα οποία ρυθμίζονται ηλεκτρονικά μέσω διακόπτη από το εσωτερικό του αυτοκινήτου.

Φαίνονται απλά αλλά είναι αρκετά πολύπλοκα.

Η λειτουργία των αμορτισέρ είναι φαινομενικά απλή, αν όμως σκεφτούμε ότι στη μεγάλη τους πλειοψηφία περιέχουν λάδι, τότε τα πράγματα περιπλέκονται, αφού οι τριβές που παρουσιάζει το υγρό είναι αυτές που συγκεντρώνουν τα απαραίτητα χαρακτηριστικά, ώστε να γίνει η απόσβεση των ταλαντώσεων. Πιο συγκεκριμένα, το εσωτερικό των αμορτισέρ αποτελείται από ένα κεντρικό εξάρτημα με τη μορφή κυλίνδρου και μικρούς διαφορετικούς θαλάμους, οι οποίοι χωρίζονται με οπές. Όταν το αυτοκίνητο κινείται αργά και συναντήσει μικρή ανωμαλία, το αμορτισέρ κινείται σχετικά αργά προς τα πάνω. Έτσι υπάρχει μικρή παροχή υγρού (όγκος υγρού ανά μονάδα χρόνου), συνεπώς μειωμένες τριβές, άρα και μειωμένη αντίσταση. Όσο η ταχύτητα μεγαλώνει, τόσο μεγαλύτερη ποσότητα υγρού μετακινείται, αυξάνοντας και τις αντιστάσεις. Η τριβή κατά τη δίοδο του υγρού από τις οπές παρέχει την απόσβεση, μετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε θερμική.

Τρόποι για να δώσεις μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στα αμορτισέρ 
  • Καλό θα είναι να γνωρίζουμε κάποιους τρόπους οδήγησης, ώστε να φθείρουμε όσο το δυνατόν λιγότερο τα αμορτισέρ. Έτσι θα τους προσφέρουμε μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, που θα μας εξοικονομήσει ταυτόχρονα χρήματα, τα οποία θα χρειάζονταν για την αντικατάστασή τους.
  • Οι γεμάτοι σαμαράκια ελληνικοί δρόμοι είναι ο πρωταρχικός εχθρός για τα αμορτισέρ μας, για αυτό όταν τα βρίσκουμε πρέπει να τα περνάμε όσο το δυνατόν ομαλότερα.
  • Επιπλέον ένα σημείο που κάνει τα αμορτισέρ του αυτοκινήτου μας να υποφέρουν είναι τα πεζοδρόμια, όπου από λανθασμένες κινήσεις στο παρκάρισμα, ο τροχός του αυτοκινήτου μας μπορεί να χτυπήσει με δύναμη πάνω σε αυτά. Έτσι προσέχουμε τον τρόπο που παρκάρουμε και ποτέ δεν αφήνουμε το αμάξι μας με τη μια ρόδα ελαφρώς ανεβασμένη στο πεζοδρόμιο.
  • Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό είναι, ενώ βρισκόμαστε εν κινήσει να αποφεύγουμε τις βαθιές λακκούβες, εφ` όσον είναι εφικτό και να μην βάζουμε μεγαλύτερο φορτίο από αυτό που μπορεί να σηκώσει το αυτοκίνητό μας.

Σχετικες Ειδησεις


Διαβαστε Ακομη

Ροη Ειδησεων