H μάχη των κινητήρων: Τρικύλινδρος vs τετρακύλινδρος

Διαβάστηκε από 4921 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 4/10/2018

Τα τρικύλινδρα μοτέρ έχουν πάρει τα πάνω τους και πάνε να «εκθρονίσουν» τα τετρακύλινδρα. Πού κερδίζουν και πού χάνουν σε αυτή τη μάχη;

 
   
Όσο μικραίνουν τα οχήματα, τόσο μικραίνουν και οι κινητήρες. Με τα μικρά και τα μικρομεσαία αυτοκίνητα να κυριαρχούν σήμερα τα τετρακύλινδρα μοτέρ έχουν επιδόσεις που εντυπωσιάζουν αλλά παράλληλα ενθουσιάζουν ως προς την κατανάλωση και τη ρύπανση του περιβάλλοντος. Επόμενο βήμα αναμένεται να είναι η επιλογή τρικύλινδρων κινητήρων που σήμερα «κυριαρχούν» στα μικρά αυτοκίνητα πόλης και τα «premium οικογενειακά». Πού διαφέρουν όμως σε σύγκριση με τους τετρακύλινδρους; Πού κερδίζουν και πού χάνουν;
 
Οι διαφορές ως προς τη λειτουργία
Τα δομικά μέρη των τρικύλινδρων με τους τετρακύλινδρους κινητήρες είναι κατά ένα μεγάλο ποσοστό ίδια ενώ απολύτως ίδια είναι και τα εξαρτήματά τους. Η διαφορά που εντοπίζεται μεταξύ τους βρίσκεται στον στροφαλοφόρο άξονα που είναι υπεύθυνος για την κίνηση των εμβόλων. Στους τετρακύλινδρους, η παύση παραγωγής δεν σταματά ποτέ καθώς πάντα υπάρχει ένας κύλινδρος σε φάση εκτόνωσης και παραγωγής μηχανικού έργου. Αντίθετα οι τρικύλινδροι κινητήρες έχουν μία μικρή παύση παραγωγής.
 
Πού κερδίζουν οι τρικύλινδροι
Το θετικότερο στοιχείο των τρικύλινδρων κινητήρων βρίσκεται στην υψηλότερη απόδοση σε συνδυασμό με τις μειωμένες εκπομπές ρύπων λόγω των λιγότερων τριβόμενων επιφανειών. Ο ένας λιγότερος κύλινδρος βοηθά στον χαμηλότερο αριθμό θερμικών απωλειών λόγω των μειωμένων αναγκών του σε λίπανση και ψύξη. Επιπρόσθετα το μικρότερο μέγεθος και βάρος του κινητήρα δημιουργεί μικρότερα χωροταξικά προβλήματα. Τέλος, ο ένας λιγότερος κύλινδρος μειώνει και το κόστος παραγωγής και συντήρησης του κινητήρα καθώς λειτουργεί με λιγότερα έμβολα, βαλβίδες και λοιπά μηχανικά μέρη την ίδια στιγμή που και η συντήρησή του κοστίζει λιγότερα λόγω μειωμένων μπουζί και μικρότερης ποσότητας ψυκτικού υγρού.
 
Πού υπερτερούν οι τετρακύλινδροι.
Ο κινητήρας με τρεις κυλίνδρους δεν κατανέμει ομοιόμορφα τις δυνάμεις και τις ροπές του σε αντίθεση με τον τετρακύλινδρο. Όταν ένα έμβολο κινείται προς μία κατεύθυνση τότε η ισορροπία διατηρείται από ένα άλλο που κινείται με ίδια ταχύτητα σε αντίθετη φορά. Η ανισορροπία των τρικύλινδρων δημιουργεί κραδασμούς που για να υπερκαλυφθούν χρειάζονται αντικραδασμικοί άξονες άμεσα συνδεδεμένοι με τον στρόφαλο. Παράλληλα οι κραδασμοί δημιουργούν ηχορύπανση και αναγκάζουν τον κατασκευαστή να χρησιμοποιήσει περισσότερα μονωτικά υλικά για να υπερκαλύψουν τον θόρυβο.
Ένα δεύτερο πλεονέκτημα των τετρακύλινδρων βασίζεται στις παύσεις εκτόνωσης των τρικύλινδρων μοτέρ που αναφέραμε προηγουμένως. Η αδιάκοπη παραγωγή ενέργειας από τους τετρακύλινδρους σε αντίθεση με τους τρικύλινδρους δημιουργεί μη ομαλή παροχή ισχύος και επιδεινώνει την δυναμική ισορροπία του κινητήρα στις χαμηλές στροφές λειτουργίας.
 

Σχετικες Ειδησεις


Διαβαστε Ακομη

Ροη Ειδησεων