.jpg)
Δοκιμάζουμε το σύστημα αυτόνομης οδήγησης BlueCruise της Ford στην Mustang Mach-E.
Ford BlueCruise: Αφήνουμε τα χέρια από το τιμόνι της Mustang Mach-E
Με αυτό το σύστημα αυτόνομης οδήγησης, το Ford αναλαμβάνει τα πάντα και ο οδηγός απλά «εποπτεύει».
Αυξομείωση ταχύτητας, αλλαγή και διατήρηση λωρίδας, ακινητοποίηση και εκκίνηση, όλα από το αυτοκίνητο.
Λειτουργεί στο 95% των ελληνικών αυτοκινητόδρομων και ενεργοποιείται μέσω συνδρομής.
Στην πράξη, εμπνέει εμπιστοσύνη και αίσθηση ασφάλειας και εντυπωσιάζει με την ομαλότητα κινήσεων κατά την οδήγηση.
Με αυτό το σύστημα αυτόνομης οδήγησης, το Ford αναλαμβάνει τα πάντα και ο οδηγός απλά «εποπτεύει»
Η αυτόνομη οδήγηση δεν είναι πλέον ένα μακρινό τεχνολογικό όνειρο. Από τα πρώτα εντυπωσιακά πειραματικά πρωτότυπα έως τις εφαρμογές μοντέλα παραγωγής της τρέχουσας αγοράς, η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε μια διαρκή κούρσα προόδου για την ανάπτυξη πιο έξυπνων, ασφαλέστερων και πιο άνετων για τον οδηγό τρόπων οδήγησης. Με τη σταδιακή είσοδο προηγμένων συστημάτων υποβοηθούμενης οδήγησης στην καθημερινότητα των οδηγών, το ερώτημα δεν είναι πια το αν θα οδηγήσουμε χωρίς χέρια, αλλά πότε και πώς. Η Ford απαντάει «τώρα».
Στο πλαίσιο αυτής της εξέλιξης, o συγκεκριμένος κατασκευαστής παρουσιάζει το BlueCruise, ένα προηγμένο «hands-free» (χωρίς χέρια) σύστημα υποβοήθησης οδήγησης, που κάνει ένα ακόμη βήμα προς την πλήρη αυτονομία. Εμείς το δοκιμάσαμε στη Mustang Mach-E, το δυναμικό ηλεκτρικό SUV της Ford, σε ελληνικούς δρόμους και αυτοκινητόδρομους, για να διαπιστώσουμε από πρώτο «χέρι» – ή μάλλον από την θέση του οδηγού – το πόσο κοντά βρισκόμαστε σε ένα μέλλον χωρίς τιμόνι.
Ουσιαστικά, το Ford BlueCruise είναι ένα σύστημα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 (σύμφωνα με την κατάταξη της SAE), το οποίο επιτρέπει στον οδηγό να αφαιρέσει τα χέρια του από το τιμόνι σε συγκεκριμένες συνθήκες, διατηρώντας όμως την ευθύνη παρακολούθησης του δρόμου. Δεν πρόκειται για ένα πλήρως αυτόνομο σύστημα, αλλά για μια τεχνολογία που εξαλείφει την κόπωση στις μεγάλες διαδρομές, προσφέροντας ξεκούραστη και ασφαλή οδήγηση.
Με πολύ απλά λόγια, ο βασικός σκοπός του BlueCruise είναι να αυξήσει την άνεση και την ασφάλεια σε ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, μειώνοντας την ανάγκη συνεχούς παρέμβασης του οδηγού. Σε αντίθεση με άλλα συστήματα που απαιτούν περιοδική επαφή με το τιμόνι (με ενοχλητικούς θορύβους και προειδοποίησεις), το BlueCruise μπορεί να λειτουργεί μόνιμα χωρίς χέρια χάρη σε ένα εξελιγμένο σύστημα παρακολούθησης του οδηγού που ελέγχει την προσοχή του μέσω κάμερας.
- Αυξομείωση ταχύτητας, αλλαγή και διατήρηση λωρίδας, ακινητοποίηση και εκκίνηση, όλα από το αυτοκίνητο
Η χρήση του BlueCruise είναι εξαιρετικά απλή και φιλική προς τον οδηγό. Αρχικά, ενεργοποιείται μέσω του γνωστού συστήματος Adaptive Cruise Control της Ford με λειτουργία εκκίνησης από στάση και ακινητοποίησης (Stop & Go) και του συστήματος διατήρησης λωρίδας (Lane Centering). Όταν το όχημα εντοπίσει ότι κινείται σε εγκεκριμένο δρόμο (Blue Zone), εμφανίζεται ένδειξη στον πίνακα οργάνων που ενημερώνει πως είναι δυνατή η hands-free λειτουργία.
Από εκείνο το σημείο, ο οδηγός μπορεί να πατήσει το κουμπί του Adaptive Cruise Control στο τιμόνι και να αφήσει τα χέρια του από αυτό. Το όχημα θα συνεχίσει να διατηρεί την πορεία του στο κέντρο της λωρίδας, ρυθμίζοντας την ταχύτητα και την απόσταση από τα προπορευόμενα οχήματα. Η κάμερα στο πάνω μέρος του τιμονιού παρακολουθεί διαρκώς το βλέμμα και τη στάση του οδηγού, διασφαλίζοντας ότι παραμένει σε εγρήγορση. Αν ανιχνευτεί απομάκρυνση της προσοχής ή κλείσιμο των ματιών, το σύστημα ειδοποιεί άμεσα με ηχητικά και οπτικά σήματα, επαναφέροντας την ευθύνη στον οδηγό.
Με τα χέρια ελεύθερα, λοιπόν, όπως και τα πόδια, εφόσον το adaptive cruise control ήδη ελέγχει την ταχύτητα χωρίς παρέμβαση του οδηγού, ο τελευταίος πρέπει απλά να κοιτάει τον δρόμο. Όσο για τις αλλαγές λωρίδας, πλέον με την αναβάθμιση του συστήματος γίνεται κι αυτό από το αυτοκίνητο. Ο οδηγός απλά ενεργοποιεί το φλας ανάλογα με την λωρίδα στην οποία θέλει να βρεθεί και το Ford αναλαμβάνει τα υπόλοιπα, όταν αυτό είναι ασφαλές.

Η κάμερα στο πάνω μέρος του τιμονιού παρακολουθεί διαρκώς το βλέμμα και τη στάση του οδηγού.
Λειτουργεί στο 95% των ελληνικών αυτοκινητόδρομων και ενεργοποιείται μέσω συνδρομής
Σε πολλούς μπορεί όλα τα παραπάνω να ακούγονται σαν μία τεχνολογία που ανταποκρίνεται και προορίζεται για άλλες χώρες με καλύτερο οδικό δίκτυο. Κι όμως, το Blue Cruise είναι απόλυτα ασφαλές και διαθέσιμο στην Ελλάδα. Η Ford προσφέρει το σύστημα στην Ελλάδα με μια ιδιαίτερα φιλική προσέγγιση προς τον χρήστη, τόσο από πλευράς κόστους όσο και στη διαδικασία ενεργοποίησης.
Συγκεκριμένα, όλοι οι κάτοχοι Mustang Mach-E που διαθέτουν τις απαραίτητες τεχνικές προδιαγραφές μπορούν να ενεργοποιήσουν την δωρεάν δοκιμαστική περίοδο 90 ημερών, ώστε να δοκιμάσουν το σύστημα χωρίς καμία δέσμευση. Η ενεργοποίηση γίνεται εύκολα είτε μέσω της εφαρμογής FordPass, είτε απευθείας από την ειδική σελίδα της Ford. Μετά τη λήξη της δοκιμαστικής περιόδου, ο χρήστης μπορεί να επιλέξει αν θέλει να συνεχίσει τη χρήση του BlueCruise με μία από τις δύο διαθέσιμες συνδρομητικές επιλογές: είτε με μηνιαία χρέωση 24,99 ευρώ, είτε με ετήσια συνδρομή 280 ευρώ, προσφέροντας μικρή έκπτωση σε σχέση με τη μηνιαία τιμολόγηση. Η χρέωση γίνεται αυτόματα, αλλά ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να διακόψει τη συνδρομή ανά πάσα στιγμή, χωρίς ποινή ή δεσμεύσεις.
Όπως προαναφέρθηκε, το BlueCruise λειτουργεί μόνο σε συγκεκριμένους δρόμους, γνωστούς ως Blue Zones, οι οποίοι είναι προεγκεκριμένοι και χαρτογραφημένοι αυτοκινητόδρομοι στους οποίους η Ford έχει επιβεβαιώσει ότι το σύστημα μπορεί να λειτουργήσει με ασφάλεια.
Στην Ελλάδα, η αρχική κάλυψη περιλαμβάνει το 95% αυτοκινητοδρόμων, όπως:
- Ολυμπία Οδός (Αθήνα – Πάτρα)
- Αττική Οδός
- Εγνατία Οδός (Θεσσαλονίκη – Ιωάννινα)
- Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Λάρισα – Θεσσαλονίκη)
- Μορέας (Κόρινθος – Καλαμάτα)
.jpg)
Στις αστικές περιοχές ή στους επαρχιακούς δρόμους, το BlueCruise δεν είναι διαθέσιμο και η υποβοήθηση επιστρέφει σε πιο συμβατικά πλαίσια (Lane Centering + Adaptive Cruise Control με απαιτούμενη συμμετοχή του οδηγού). Επιπλέον, το σύστημα δεν ενεργοποιείται σε δύσκολες καιρικές συνθήκες, όπως πυκνή ομίχλη ή έντονη βροχόπτωση, όπου η αναγνώριση λωρίδων και η παρακολούθηση οδηγού ενδέχεται να περιοριστούν. Όπως φαίνεται, η Ford έχει μεριμνήσει για την απόλυτη ασφάλεια των επιβαινόντων. Πώς τα πάει, λοιπόν, το σύστημα στην πράξη;
Στην πράξη, εμπνέει εμπιστοσύνη και αίσθηση ασφάλειας και εντυπωσιάζει με την ομαλότητα κινήσεων κατά την οδήγηση
Κατά τη διάρκεια των δοκιμών μας στην Mustang Mach-E, το BlueCruise απέδειξε ότι δεν είναι απλώς ένα ακόμα βοηθητικό σύστημα, αλλά μια ουσιαστική αναβάθμιση της οδηγικής εμπειρίας. Στην πράξη, το να αφήνεις το τιμόνι και να βλέπεις το όχημα να διατηρεί πορεία και ταχύτητα με απόλυτη ακρίβεια, είναι εντυπωσιακό. Η μετάβαση από τη συμβατική οδήγηση στο hands-free mode γίνεται ομαλά και με σαφείς ενδείξεις, χωρίς αιφνιδιασμούς.
Η συμπεριφορά του συστήματος στο δρόμο είναι υποδειγματική και αντιθέτως με όλες τις αμφιβολίες για παρόμοια συστήματα αυτόνομης οδήγησης, ίσως πολλοί οδηγοί θα έπρεπε να την μιμηθούν. Σταθερό κράτημα λωρίδας, έξυπνη προσαρμογή της ταχύτητας και άμεση απόκριση σε αλλαγές της κίνησης μπροστά. Το BlueCruise προσφέρει κάτι πολύ σημαντικό σε εφαρμογές αυτού του τύπου: την άισθηση ασφάλειας – νιώθεις ότι έχεις έναν «συνεπιβάτη» που βλέπει και σκέφτεται για σένα. Το μόνο που απαιτείται από τον οδηγό είναι να παραμένει ενεργός παρατηρητής, κάτι που η Mustang Mach-E εξασφαλίζει μέσω του συστήματος ελέγχου προσοχής.
Το σύστημα δεν παρουσίασε κανένα πρόβλημα ή «μπέρδεμα» σε ελληνικά Blue Zones, ενώ η συνολική του απόδοση ήταν ανώτερη των προσδοκιών, ακόμα και σε πιο απαιτητικές συνθήκες κυκλοφορίας ή όταν χρειάστηκε ακινητοποίηση και εκκίνηση από στάση χωρίς τις εντολές του οδηγού. Επιπλέον, η γενικότερη αίσθηση στιβαρότητας και «έξυπνης» τεχνολογίας της Mustang Mach-E αντιλαμβανόμαστε πως ενισχύει περαιτέρω το επίπεδο εμπιστοσύνης που νιώθει ο οδηγός.
Εν κατακλείδι, η Ford με το BlueCruise δείχνει ξεκάθαρα ότι η αυτόνομη οδήγηση δεν είναι απλώς ένα πείραμα, αλλά μια υλοποιήσιμη, απόλυτα ασφαλής και απολαυστική πραγματικότητα. Μέσα από τη Mustang Mach-E, το σύστημα αποδεικνύει ότι μπορεί να ενσωματωθεί αρμονικά στην καθημερινότητα του οδηγού, χωρίς να τον αποξενώνει από το όχημα.