Έχει βελτιωθεί η κατάσταση με τις εγκρίσεις δανείων αυτοκινήτων;
80% η μέση εγκρισιμότητα στις αιτήσεις, όμως το νούμερο δε σημαίνει τίποτα
Κυριότερο πρόβλημα ο Τειρεσίας, 49% τα «κόκκινα» δάνεια το 2016, στο 12% σήμερα
Πληθώρα τραπεζών εγκρίνουν δάνεια οχημάτων, 4 συστημικές και 3 ξένες οι κυριότερες
Όμως μειωμένη πιστοληπτική ικανότητα, ακριβές τιμές και χαμηλοί μισθοί δεν ευνοούν την κατάσταση
80% η μέση εγκρισιμότητα στις αιτήσεις, όμως το νούμερο δε σημαίνει τίποτα
Η αγορά ενός αυτοκινήτου συγκαταλέγεται στις αποκτήσεις παγίου καθώς δεν αποτελεί ένα φθηνό αναλώσιμο εμπόρευμα και ως εκ τούτου για την απόκτησή του απαιτείται κεφάλαιο, το οποίο πολλές φορές δεν υπάρχει διαθέσιμο από τους αγοραστές. Εκεί ακριβώς είναι που μπαίνουν στη μέση οι τράπεζες και πιο συγκεκριμένα ο κλάδος καταναλωτικής πίστης. Ο τρόπος με τον οποίο μπορεί κανείς να αποκτήσει ένα αυτοκίνητο-καινούργιο ή μεταχειρισμένο-όταν δεν έχει τα απαιτούμενα χρήματα μετρητά, είναι μέσω τραπεζικού δανείου, η έγκριση του οποίου είναι το πρώτο και σημαντικότερο βήμα για να πραγματοποιηθεί μία τέτοια αγορά. Στη χώρα μας, οι εγκρισημότητα στις αιτήσεις καταναλωτικών δανείων για την αγορά αυτοκινήτου, αφορούν ένα ποσοστό της τάξης του 80% , σε σχέση με τις αντίστοιχες αιτήσεις. Ωστόσο το νούμερο αυτό δεν σημαίνει τίποτα από μόνο του.
Κυριότερο πρόβλημα ο Τειρεσίας, 49% τα «κόκκινα» δάνεια το 2016, στο 12% σήμερα
Και αυτό γιατί απλά στη συγκεκριμένη στατιστική, δεν μπορούμε να συμπεριλάβουμε τις αιτήσεις που δεν γίνονται ποτέ, λόγω της δεδομένης εμπλοκής των υποψηφίων αγοραστών με τον Τειρεσία. Ποιο απλά, δεν μπορούμε να υπολογίσουμε πόσοι πελάτες έχουν πρόθεση να αγοράσουν άμεσα ένα αυτοκίνητο και απλά αποθαρρύνονται από το να προχωρήσουν με την αίτηση του δανείου, καθώς γνωρίζουν (ή ενημερώνονται από τον έμπορο) ότι αυτή δεν πρόκειται να προχωρήσει λόγω προηγούμενων ανεκπλήρωτων υποχρεώσεων τους στο τραπεζικό σύστημα. Τα κόκκινα δάνεια στη χώρα μας ανέρχονταν στο εξωφρενικό ποσοστό του 49% μέχρι το 2016. Έκτοτε και μετά από αλλεπάλληλες προσπάθειες τις θεσμικής οικονομίας για απορρόφηση ή διευθέτηση αυτών των δανείων, το ποσοστό έχει πέσει στο 12%, αλλά και πάλι δεν θεωρείται μικρό.
Πληθώρα τραπεζών εγκρίνουν δάνεια οχημάτων, 4 συστημικές και 3 ξένες οι κυριότερες
Οι τράπεζες που ασχολούνται με τη χορήγηση πιστώσεων και ειδικά με τα δάνεια αγοράς αυτοκινήτου στη χώρα μας, είναι οι τέσσερις συστημικές, δηλαδή η Εθνική Τράπεζα, η Τράπεζα Eurobank η Τράπεζα Πειραιώς και η Alphabank. Όλοι οι παραπάνω τραπεζικοί οργανισμοί έχουν ειδικά τμήματα τα οποία ασχολούνται με τη χορήγηση καταναλωτικής πίστης και ειδικά για την απόκτηση οχημάτων, καινούργιων και μεταχειρισμένων. Πέρα από τις τέσσερις θεσμικές τράπεζες, χορηγήσεις δανείων αυτοκινήτων πραγματοποιούν και τρεις ξένοι χρηματοδοτικοί οργανισμοί. Αυτοί είναι η τράπεζα Santander, η Credit Agricol (πρώην FCA) και πρόσφατα η βαλκανική ΤΒΙ bank Οι οργανισμοί αυτοί ειδικεύονται στη χρηματοδότηση της λιανικής αγοράς αυτοκινήτων ανά την Ευρώπη και έρχονται να δώσουν συμπληρωματικές λύσεις στο συγκεκριμένο τομέα και στην ελληνική αγορά.
Όμως μειωμένη πιστοληπτική ικανότητα, ακριβές τιμές και χαμηλοί μισθοί δεν ευνοούν την κατάσταση
Ωστόσο, η μειωμένη πιστοληπτική ικανότητα των υποψήφιων αγοραστών λόγω της εμπλοκής τους με τον Τειρεσία κατά τη διάρκεια της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης που ταλαιπώρησε τη χώρα μας, δεν βοηθάει πολύ στην ομαλή λειτουργία των σχετικών χορηγήσεων. Επίσης, οι χαμηλοί μισθοί, όσο κι αν διορθώθηκαν το τελευταίο διάστημα, σε συνδυασμό με τις ακριβές τιμές που διαμορφώθηκαν την τελευταία τριετία είναι μαζί με τη μειωμένη δυνατότητα έγκρισης δανείων ένα εκρηκτικό cocktail, πού ταλαιπωρεί την αγορά αυτοκινήτου στη χώρα μας. Καθώς εναλλακτικές λύσεις δεν υπάρχουν σε πληθώρα, (όπως για παράδειγμα η οικονομικοί διακανονισμοί μεταξύ εμπόρων και αγοραστών μέσω γραμματίων) είναι εύκολο να καταλάβει κανείς ότι κάποια ή κάποιες από αυτές τις παραμέτρους θα πρέπει να αλλάξουν, προκειμένου να μπορέσει να γίνει μια υγιής επανεκκίνηση στον κλάδο.