autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS
SUV παντού: Τελικά ποιος οδηγεί ποιον; Η αγορά ή το marketing;

SUV παντού: Τελικά ποιος οδηγεί ποιον; Η αγορά ή το marketing;

SUV παντού: Τελικά ποιος οδηγεί ποιον; Η αγορά ή το marketing;

21/7/2025

Η κατηγορία των SUV συνεχώς κερδίζει έδαφος, ενώ οι υπόλοιπες κατηγορίες υποχωρούν.
Πολλοί νοσταλγούν την ευελιξία και πρακτικότητα των μικρών αυτοκινήτων, παρόλα αυτά εξαφανίζονται «ένα προς ένα».
Τα SUV κυριάρχησαν με την αίσθηση πολυτέλειας και τους χώρους που προσφέρουν.
Αμφίβολο το αν θα χωράνε μελλοντικά τόσα SUV σε πυκνοκατοικημένες πόλεις.

Η κατηγορία των SUV συνεχώς κερδίζει έδαφος, ενώ οι υπόλοιπες κατηγορίες υποχωρούν

Τα στατιστικά είναι αδιάψευστα. Τα SUV καταλαμβάνουν πλέον πάνω από το 50% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Οι παραδοσιακές κατηγορίες όπως τα hatchback, τα sedan και τα μικρά πόλης συρρικνώνονται, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται μαζικά προς τα οχήματα αυξημένου μεγέθους και ύψους. Για τους υποστηρικτές αυτής της τάσης, η εξήγηση είναι απλή. Τα SUV προσφέρουν καλύτερη ορατότητα, μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος και πιο ευρύχωρους εσωτερικούς χώρους, στοιχεία που τα καθιστούν πιο πρακτικά για καθημερινή χρήση αλλά και ιδανικά για οικογενειακές μετακινήσεις.

Ωστόσο, δεν είναι λίγοι αυτοί που βλέπουν την άνοδο των SUV περισσότερο ως αποτέλεσμα στρατηγικής marketing, παρά πραγματικής ανάγκης. Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία επένδυσε δυναμικά στην εικόνα του SUV ως ένα αντικείμενο lifestyle. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που σε «ανεβάζει», κυριολεκτικά και μεταφορικά. Το αντίθετο επιχείρημα, λοιπόν, είναι ότι οι καταναλωτές δεν επέλεξαν τα SUV, αλλά η αγορά και οι τάσεις της τα επέλεξαν γι ΄αυτούς. Πολλές μάρκες σταμάτησαν να προσφέρουν εναλλακτικές επιλογές, ωθώντας την αγορά σε έναν «φαύλο κύκλο», όπου το SUV είναι η μόνη επιλογή με όλο και πιο ανταγωνιστικές τιμές και συνεχή εξέλιξη.

Πολλοί νοσταλγούν την ευελιξία και πρακτικότητα των μικρών αυτοκινήτων, παρόλα αυτά εξαφανίζονται «ένα προς ένα»

Κοιτώντας το – όχι και τόσο μακρινό – παρελθόν, το μικρό αυτοκίνητο, ειδικά στις πόλεις, ήταν για δεκαετίες η ιδανική επιλογή. Ήταν οικονομικό, ευέλικτο και εύκολο στο παρκάρισμα, τότε που ο όρος «μικρό» ήταν κυριολεκτικός. Τα μοντέλα πόλης είχαν τεράστια αποδοχή και εμπορική επιτυχία όχι μόνο λόγω τιμής, αλλά και λόγω της πραγματικής τους χρηστικότητας σε ένα αστικό περιβάλλον. Παρ’ όλα αυτά, πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες εγκαταλείπουν την κατηγορία, επικαλούμενες αυξημένο κόστος παραγωγής και μικρό περιθώριο κέρδους.

Από την άλλη, οι υποστηρικτές των SUV υποστηρίζουν ότι οι καταναλωτές «ωρίμασαν». Πλέον, θέλουν περισσότερους χώρους και υψηλότερη θέση οδήγησης, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει μεγαλύτερες διαστάσεις και βάρος. Η αντίθετη άποψη επιμένει ότι η έλλειψη μικρών μοντέλων δεν είναι απόρροια ζήτησης, αλλά έλλειψης προσφοράς. Το marketing έστρεψε το ενδιαφέρον αλλού, αφήνοντας το κοινό χωρίς φωνή. Η αναγκαστική μετάβαση σε SUV γι ΄αυτούς μοιάζει περισσότερο με προσχεδιασμένη αλλαγή πλεύσης από τα κεντρικά των κατασκευαστών, παρά με φυσική εξέλιξη των καταναλωτικών προτιμήσεων.

Τα SUV κυριάρχησαν με την αίσθηση πολυτέλειας και τους χώρους που προσφέρουν

Παράλληλα, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ευρύτερη κατηγορία των SUV έχει αναβαθμιστεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Τώρα πια δεν μιλάμε μόνο για οχήματα off-road με τετρακίνηση και άγρια εμφάνιση, αλλά για πολυτελή μοντέλα με κορυφαία τεχνολογία, αίσθηση κύρους και εσωτερικούς χώρους που ανταγωνίζονται μεγαλύτερες κατηγορίες. Το SUV κατάφερε να ενσωματώσει στοιχεία από όλες τις άλλες κατηγορίες. Άνεση από τα sedan, στυλ από coupe και χρηστικά στοιχεία από μικρά. Είναι το «όλα σε ένα» που προβάλλεται ως η λύση για κάθε οδηγό.

Από την άλλη, υπάρχουν και αυτοί που βλέπουν αυτή την «πολυτέλεια» ως επιφανειακή. Η κατανάλωση, το αυξημένο βάρος και η αεροδυναμική αντίσταση είναι ζητήματα που δύσκολα αντιμετωπίζονται, ακόμα κι αν υπάρχει αναμφίβολη εξέλιξη σε αυτούς τους τομείς. Κι ενώ τα SUV υπόσχονται πρακτικότητα, συχνά η χωροταξία τους δεν υπερτερεί ουσιαστικά των αντίστοιχων hatchback ή wagon. Μήπως η προβαλλόμενη αίσθηση ανωτερότητας δεν είναι παρά ένα ακόμη «success story» του marketing; Ένα προϊόν που ντύθηκε με την εικόνα του «premium» για να πωληθεί ακριβότερα και πιο μαζικά.

Αμφίβολο το αν θα χωράνε μελλοντικά τόσα SUV σε πυκνοκατοικημένες πόλεις

Κοιτώντας προς το μέλλον, η καθημερινότητα στις πόλεις γίνεται όλο και πιο δύσκολη για τους οδηγούς SUV. Παρκάρισμα, κλειστές στροφές, στενοί δρόμοι και κυκλοφοριακή συμφόρηση μετατρέπουν την διάσταση των SUV από πλεονέκτημα σε πρόβλημα. Ειδικά στην Ευρώπη, όπου το αστικό περιβάλλον δεν σχεδιάστηκε για τόσο ογκώδη οχήματα, οι αρχές αρχίζουν να επανεξετάζουν την παρουσία τους. Ήδη στο Παρίσι, έχει ξεκινήσει διάλογος για αύξηση του κόστους στάθμευσης για SUV, ενώ και σε άλλες πόλεις εξετάζονται παρόμοια μέτρα.

Παρά τις αντιξοότητες, πολλοί αγοραστές στις πόλεις συνεχίζουν να τα υποστηρίζουν. Οι καταναλωτές φαίνεται να αποδέχονται τους περιορισμούς ως τίμημα για την αίσθηση ασφάλειας, το ύψος και το στιλ που τους προσφέρουν. Κάποιοι μιλούν ακόμα και για status symbol, ακόμα κι αν είναι πλέον τόσο προσιτά όσο αυτοκίνητα μικρότερης κατηγορίας . Ένα όχημα που δηλώνει επιτυχία, δύναμη, κοινωνική άνοδο. Όμως δεν λείπουν οι φωνές που προειδοποιούν πως αυτή η μονοδιάστατη πορεία μπορεί να μην είναι βιώσιμη, ούτε περιβαλλοντικά, ούτε πολεοδομικά. Αν η πόλη δεν χωράει άλλα SUV, μήπως τελικά δεν μας διευκολύνουν στην καθημερινότητα, αλλά μας περιορίζουν;

OPEL
SMART