Test Συνεργείων
Τι δεν σας έχουν πει
Short Videos
5 φωτογραφίες »

Φάκελος Σταθμοί φόρτισης: Όσα πρέπει να γνωρίζετε

31/12/2020

Ποια διαδικασία πρέπει να ακολουθήσω όταν βρεθώ σε δημόσιο σταθμό φόρτισης; Ποιες επιλογές έχω και πώς μπορώ να βρω τον πλησιέστερο σταθμό; Διαβάστε και θα σας λυθούν όλες οι απορίες.

Μπορεί στην ελληνική αγορά το ηλεκτρικό αυτοκίνητο να αντιμετωπίζεται με ελαφρά δυσπιστία, όμως στο εξωτερικό η ραγδαία αύξηση της ζήτησής του αναπροσαρμόζει την πολιτική κορυφαίων αυτοκινητοβιομηχανιών. Μεταξύ άλλων, η BMW αποφασίζει να παύσει την κατασκευή κινητήρων εσωτερικής καύσης στην έδρα της, το Μόναχο, την ώρα που η Ford προσανατολίζεται στην έναρξη παραγωγής των δικών της μπαταριών.
 
Στην χώρα μας, δειλά-δειλά από τον περασμένο Αύγουστο μέσω του Κοινοτικού προγράμματος επιδότησης αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, «Κινούμαι Ηλεκτρικά» υποβλήθηκαν πρώτο δίμηνο (24 Αυγούστου – 26 Οκτωβρίου) συνολικά 7.874 αιτήσεις. Αυτές αφορούσαν επιδοτήσεις ηλεκτρικών Ι.Χ., επαγγελματικών αυτοκινήτων, ποδηλάτων, δίκυκλων ή τρίκυκλων οχημάτων. Το πρόγραμμα θα ισχύει ως τα και τα τέλη του 2021, μέχρι να εξαντληθούν οι πόροι συνολικής αξίας 45 εκατομμυρίων ευρώ. Την ίδια στιγμή, γνωρίζουμε ότι οι επιδοτήσεις για plug-in hybrid στην ελληνική αγορά αφορούν μόνο ταξί και επαγγελματικά οχήματα.


 
Για όσους, λοιπόν (θα) διαθέτουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι απαραίτητο να γνωρίζουν κάθε πληροφορία για τον δικό τους... ανεφοδιασμό, την φόρτιση. Στην Ελλάδα σε συγκεκριμένα σημεία μπορούμε να βρούμε σταθμούς φόρτισης. Φυσικά, υπάρχει και η δυνατότητα της φόρτισης από το σπίτι μέσω του ευρέως διαδεδομένου, wall box, μιας ειδικής πρίζας στον τοίχο για γρήγορη και άνετη φόρτιση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Πρόκειται για μία επιλογή που φορτίζει την μπαταρία έως και δέκα φορές πιο γρήγορα σε σχέση με μια οικιακή πρίζα, χάρη στην ισχύ του που μπορεί να φτάσει και τα 22 kW. Σημαντικό στοιχείο, πως όσοι αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα με επιδότηση, μπορούν να πάρουν και ως bonus 500 ευρώ για τον ταχυφορτιστή wall box του σπιτιού τους.
 
Παρόλα αυτά, επειδή πρέπει να είμαστε πάντα προετοιμασμένοι για το ενδεχόμενο να μείνουμε από ενέργεια ενώ βρισκόμαστε μακριά από το σπίτι μας, καλό είναι να γνωρίζουμε όσο το δυνατόν περισσότερες λεπτομέρειες για τους δημόσιους σταθμούς φόρτισης. Ακολουθούν μερικές σημαντικές απαντήσεις στο συγκεκριμένο που θα σας κατατοπίσουν ιδιαίτερα.
 
Πώς φορτίζω το αυτοκίνητό μου



Η πιο απλή ερώτηση αφορά την διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσω. Η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου λειτουργεί όπως γίνεται σε κάθε αντικείμενο που χρειάζεται ηλεκτρική ενέργεια. Η σημαντική διαφορά έγκειται στο ότι συνήθως διαρκεί περισσότερο.  Παρκάρουμε το όχημα δίπλα στο σταθμό φόρτισης, ανοίγουμε την υποδοχή (βρίσκεται  είτε στο μπροστινό μέρος είτε εκεί όπου θα βρισκόταν το καπάκι του ρεζερβουάρ αν είχαμε αυτοκίνητο με κινητήρα καύσης), συνδέουμε το καλώδιο και ενεργοποιούμε την φόρτιση. Σε ορισμένους δημόσιους σταθμούς φόρτισης, το καλώδιο είναι μόνιμα εγκατεστημένο. Προτιμότερο, θα είναι πάντως, να το έχετε μαζί σας για κάθε ενδεχόμενο.
 
Ποια είδη φόρτισης έχουμε
Υπάρχουν δύο είδη φόρτισης, τα οποία διαφέρουν τόσο στην διαδικασία που ακολουθείται όσο και στην ταχύτητα φόρτισης.
 
  • Φόρτιση μέσω εναλλασσόμενου ρεύματος (AC = εναλλασσόμενο ρεύμα). Στην περίπτωση αυτή, στο αυτοκίνητο έχει ενσωματωθεί ένας ανορθωτής, χάρη στον οποίο μετατρέπεται το εναλλασσόμενο ρεύμα του δημοσίου δικτύου στο συνεχές ρεύμα που απαιτείται.  Με βάση την νομοθεσία της Ε.Ε., ένας σταθμός δημόσιας φόρτισης AC εκπέμπει εναλλασσόμενο ρεύμα από 3,7 έως 22 kilowatt.
  • Φόρτιση μέσω συνεχούς ρεύματος (DC = συνεχές ρεύμα). Στην συγκεκριμένη διαδικασία, το εναλλασσόμενο ρεύμα έχει μετατραπεί σε συνεχές εκτός του αυτοκινήτου, για παράδειγμα στον σταθμό φόρτισης. Η επιλογή αυτή εξασφαλίζει υψηλότερη ισχύ, συνεπώς μπορούμε να φορτίσουμε γρηγορότερα το αυτοκίνητό μας.
 
Πόσα διαφορετικά φις (βύσματα) υπάρχουν
Στην διάθεσή μας βρίσκονται δύο διαφορετικά φις (η υποδοχή που προσαρμόζεται στην πρίζα).
 
  • Αρχικά υπάρχει το «φις Mennekes», γνωστό και ως Τύπος 2. Η συγκεκριμένη επιλογή χρησιμοποιείται στην φόρτιση AC και είναι σύμφωνη με όσες απαιτήσεις υπάρχουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Στους δημόσιους σταθμούς υπάρχει τουλάχιστον η πρίζα Τύπου 2.
  • Η γρήγορη φόρτιση στην Ευρώπη γίνεται με το σύστημα CCS (Combined Charging System) στο οποίο χρησιμοποιείται το φις Combo 2. Μέσω αυτής σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης υπάρχει ισχύς DC από 22 kW και πάνω.
  • Το βύσμα CHAdeMO που αναπτύχθηκε στην Ιαπωνία χρησιμοποιείται κυρίως στην Ασία και τις ΗΠΑ. Μέσω αυτού μπορούμε να πετύχουμε ταχεία φόρτιση DC.
 
Τι διαφορετικό έχουν οι σταθμοί ταχείας φόρτισης



Οι σταθμοί γρήγορης φόρτισης είναι σημεία φόρτισης με ελάχιστη ισχύ 50 kilowatt (αντί για 22 kW). Οι συσκευές, επίσης γνωστές ως φορτιστές DC, έχουν ενσωματωμένο ανορθωτή που μετατρέπει το ρεύμα σε συνεχές και φορτίζει απευθείας την μπαταρία του οχήματος. Ο πιο γνωστός προμηθευτής των super φορτιστών είναι η πρωτοπόρος κατασκευάστρια ηλεκτρικών αυτοκινήτων, Tesla. Ο αμερικανικός κολοσσός σε πρώτο στάδιο έδωσε ηλεκτρική ενέργεια στους πελάτες του δωρεάν. Υπάρχουν επίσης φορτιστές υψηλής ισχύος, προσφέρουν ακόμη και χωρητικότητα φόρτισης από 150 έως 350 κιλοβατώρες.Πρέπει να επισημανθεί ότι δεν μπορούν όλα τα αυτοκίνητα να διαχειριστούν μια τέτοια ώθηση.
 
Ποιος είναι ο χρόνος φόρτισης σε δημόσιους σταθμούς και από τι επηρεάζεται
Ανάλογα με την ισχύ φόρτισης που υπάρχει εξαρτάται και ο χρόνος που απαιτείται για να φορτίσουμε το αυτοκίνητό μας. Έτσι λοιπόν έχουμε τα εξής δεδομένα:
 
  • Σε ημιταχεία φόρτιση με ισχύ από 3,7-22kW για να αναπληρωθεί το κενό ενέργειας μίας άδειας μπαταρίας θα χρειαστούμε από μία έως επτά ώρες.
  • Σε ταχεία φόρτιση με ισχύ έως 50 kW, η επαναφόρτιση μίας μπαταρίας από το 0% μέχρι το 85-90% διαρκεία κατά μέσο όρο 30 λεπτά (20-45) και εξαρτάται από τις τεχνικές προδιαγραφές και του κάθε οχήματος και την εξωτερική θερμοκρασία.
 
Γενικότερα, ισχύει πως με την υψηλότερη ισχύ φόρτισης αντίστοιχα ταχύτερη είναι η διαδικασία φόρτισης. Βέβαια, παράγοντες όπως η κατάσταση της μπαταρίας, ο τρόπος φόρτισης, η ισχύς που αντέχει το αυτοκίνητο, αλλά και οι εξωτερικές συνθήκες (θερμοκρασία περιβάλλοντος, ηλιακή ακτινοβολία, θερμοκρασία μπαταρίας αυτοκινήτου) επηρεάζουν την απόδοση φόρτισης. Για να επεκτείνουμε την διάρκεια ζωής της μπαταρίας προτιμότερο είναι να μην φορτίζουμε πάντα πλήρως.
 
Πώς πληρώνουμε την φόρτιση
Οι πιο συνηθισμένες μέθοδοι πληρωμής σε δημόσιο σταθμό χρέωσης είναι η η πάγια εντολή πληρωμής (direct debit), ειδική κάρτα χρέωσης αποκλειστικά για φόρτιση αυτοκινήτου (με τιμολόγιο συνήθως στο τέλος του μήνα ή και προπληρωμένου χρόνου) ή μια εφαρμογή smartphone (πάλι με direct debit).
 
Μπορώ να φορτίσω δωρεάν το αυτοκίνητό μου σε δημόσιο σταθμό;



Δεν είναι σύνηθες φαινόμενο στην χώρα, αλλά υπάρχουν συγκεκριμένοι χώροι στους οποίους μπορούμε να φορτίσουμε το αυτοκίνητό μας δωρεάν ή σαν μία ανταποδωτική υπηρεσία. Τι είναι αυτό που «δίνουμε» εμείς; Μπορεί να είναι το κόστος παραμονής μας σε ένα ιδιωτικό πάρκινγκ ή οι αγορές που θα κάνουμε σε κάποιο σούπερ μάρκετ, εμπορικό κέντρο κλπ.
 
Πόσοι σταθμοί δημόσιας φόρτισης υπάρχουν
Στην Ελλάδα μπορούμε να βρούμε περίπου 100 σταθμούς δημόσιας φόρτισης ανά την επικράτεια. Όπως είναι λογικό, στα μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη) οι επιλογές είναι περισσότερες. Έρευνα μέσω του διαδικτύου και σε ιστοσελίδες μπορεί να μας δώσει πληροφορίες ακόμη και για το κόστος, την ταχύτητα φόρτισης και τον τύπο σύνδεσης. Τέλος, σε πολλά ηλεκτρικά μοντέλα νέας τεχνολογίας υπάρχει σύστημα δορυφορικής πλοήγησης το οποίο κατευθύνει τον οδηγό στο πλησιέστερο σημείο φόρτισης.
 

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις