
Ford Fiesta XR2: Ο «παππούς» των σημερινών ST
Το σημερινό Ford Fiesta ST είναι ένα δημοφιλές hot hatch που αποδίδει 200 άλογα. Η ιστορία των καυτών εκδόσεων πηγαίνει πολύ πίσω, και έχει τις ρίζες της στον «παππού», το Fiesta XR2 των 1600 κυβικών του 1981. Κάνουμε αναδρομή στο θρυλικό μοντέλο.
Το Ford Fiesta είναι ένα ιδιαίτερα δημοφιλές αυτοκίνητο, και οι καυτές, ST εκδόσεις των 200 ίππων προσφέρουν άπλετη ευχαρίστηση και γρήγορες επιδόσεις στους οδηγούς τους. Η ιστορία του μοντέλου πηγαίνει δεκαετίες πίσω, και πιο συγκεκριμένα στο 1976, όπου και παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά, ενώ ο μακρινός πρόγονος του ST, ονομαζόταν Fiesta XR2, εμφανίστηκε το 1981 και αποτέλεσε έναν θρύλο των 80s.
Το Fiesta MK1 δεν ήταν το πρώτο προσθιοκίνητο μοντέλο της Ford, αφού αυτός ο τίτλος πηγαίνει στο Taunus P4. Το μικρό hatchback ήταν όμως το πρώτο προσθιοκίνητο Ford που σημείωσε παγκόσμια επιτυχία, αφού πωλούταν και στην Αμερική.

Όλα ξεκίνησαν το 1972, με την έγκριση για την έναρξη του project Bobcat (ή «αγριόγατα»), όπως ήταν ο εσωτερικός κωδικός του, από τον ίδιο τον Henry Ford II. Το project αφορούσε την εξέλιξη ενός μικρού αυτοκινήτου, που θα τοποθετούταν χαμηλότερα από το Escort, θα είχε μεγαλύτερο μεταξόνιο από το Fiat 127, αλλά μικρότερες διαστάσεις από τα μοντέλα του ανταγωνισμού. Το τελικό σχέδιο ήταν δημιουργία του Αμερικάνου Tom Tjaarda της Ghia, ενός σχεδιαστή του οποίου η πένα ήταν υπεύθυνη για οχήματα όπως η Ferrari 365 California και η DeTomaso Pantera.
Το 1976 έγινε το ντεμπούτο του μοντέλου παραγωγής, που ονομαζόταν Fiesta. Το μικρό αυτοκίνητο ήταν αποκλειστικά τρίθυρο, και, παρά τις μαζεμένες διαστάσεις, το εσωτερικό του ήταν αρκετά ευρύχωρο. Το όμορφο αμάξωμα διέθετε μεγάλα τζάμια περιμετρικά, και στις εμπρός πόρτες υπήρχαν ανοιγόμενα φινιστρίνια, που είχαν τη λειτουργία ενός «φυσικού» air condition. Η μάσκα ανάμεσα στα φώτα, είχε μαύρες οριζόντιες φαρδιές γρίλιες, ένα στυλ που η Ford ονόμαζε «Aeroflow» και χρησιμοποιήθηκε αργότερα και στο Capri τρίτης γενιάς.

Το χαμηλό βάρος του Fiesta MK1, που ξεκινούσε από τα 715kg, σήμαινε πως το αυτοκίνητο είχε μικρή αδράνεια. Αυτό, σε συνδυασμό με τους τροχούς που βρίσκονταν στα άκρα του αμαξώματος, χάριζε στο όχημα καλή συμπεριφορά στο δρόμο.
Με γκάμα κινητήρων που ξεκινούσε από 957cc και 40 άλογα, και έφτανε τα 1,3 λίτρα και 66 ίππους, το Fiesta παρακαλούσε για μία sport έκδοση, που θα χάριζε ευχαρίστηση στον οδηγό.
Αυτή ήρθε το 1980, και ήταν η 1,3 Supersport, η οποία ήταν διαθέσιμη μόνο για τη Βρετανική αγορά, που ανέκαθεν λάτρευε τα Fiesta, ανεξαρτήτου γενιάς. Σύμφωνα με ένα τοπικό γνωμικό, κάθε Βρετανός έχει οδηγήσει ένα Fiesta έστω για μία φορά στη ζωή του.
Το Kent Crossflow μοτέρ ήταν το ίδιο με αυτό της έκδοσης «S» των 66 ίππων. Οι αλλαγές βρίσκονταν στην ανάρτηση, που ήταν εστιασμένη στην γρήγορη οδήγηση, αφού ήταν πιο σφιχτή και με αναβαθμισμένη πίσω αντιστρεπτική ράβδο, τα φρένα, και την εμφάνιση. Βρισκόμασταν στα 80s, και έτσι το μοντέλο ξεχώριζε χάρη στις αυτοκόλλητες ρίγες στα πλαϊνά του αμαξώματος, τα μαύρα spoiler εμπρός και πίσω, καθώς και από τα μαύρα πρόσθετα στους θόλους. Η εμπρόσθια γρίλια ήταν βαμμένη στο χρώμα του αμαξώματος, και μπροστά της βρίσκονταν δύο μεγάλοι στρογγυλοί προβολείς. Τέλος, οι ζάντες ήταν οι θρυλικές RS 4 ακτίνων, που ταιριάζουν γάντι σε όλα τα κλασσικά Ford.
Με μικρή παραγωγή, μόλις 3.000 αντιτύπων, το Ford Fiesta Supersport θεωρείται το Ιερό Δισκοπότηρο για τους λάτρεις της 1ης γενιάς του μικρού μοντέλου με σήμα το μπλε Οβάλ. Παρόλο που δεν κυκλοφόρησε στην υπόλοιπη Ευρώπη, το θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντικό, γιατί έθεσε τα θεμέλια για την επόμενη έκδοση, που ήταν ισχυρότερη, και ήταν το πρώτο πραγματικά «καυτό» Fiesta, που ήρθε το 1981. Ο λόγος γίνεται για το θρυλικό XR2.
Σχολιάστε |