Στην παραγωγή δίχρονος τρικύλινδρος με 6 πιστόνια;
Διαβάστηκε από 5611 αναγνώστες - 20/5/2021
Πώς γίνεται ένας κινητήρας να είναι τρικύλινδρος αλλά και να εξοπλίζεται με έξι πιστόνια; Η αντίστροφη μέτρηση για την παραγωγή ενός δίχρονου κινητήρα που προορίζεται για χρήση σε βαρέα οχήματα έχει ξεκινήσει, με τις πρώτες δοκιμές να δείχνουν ότι είναι ιδιαίτερα φιλικός προς το περιβάλλον.
Πώς γίνεται ένα μοτέρ να έχει τρεις κυλίνδρους, αλλά έξι πιστόνια; Η «πατέντα» των αντίθετα κινούμενων εμβόλων είχε ξανά βρει εφαρμογή στο παρελθόν, αλλά τώρα επανέρχεται στο προσκήνιο με άκρως οικολογικό χαρακτήρα. Οι δοκιμές έχουν ξεκινήσει σε όχημα βαρέου τύπου και όλα δείχνουν ότι σύντομα θα περάσει στην παραγωγή. Ας τον γνωρίσουμε, λοιπόν, αναλυτικότερα.
Η αρχιτεκτονική του
Ο συγκεκριμένος κινητήρας αναπτύχθηκε από την εταιρεία Walmart και φέρει τρεις κυλίνδρους. Μέσα στον κάθε κύλινδρο κινούνται δύο έμβολα, με κατεύθυνση προς το κέντρο στη φάση της συμπίεσης και απομακρύνονται από το κέντρο στην εκτόνωση. Έτσι, μόλις το καύσιμο μείγμα συμπιεστεί, γίνεται ανάφλεξη και τα δύο πιστόνια εκτοξεύονται προς αντίθετες κατευθύνσεις. Το μοτέρ τροφοδοτείται με πετρέλαιο και ουσιαστικά είναι δίχρονο, αφού δεν υπάρχει κάποια άλλη φάση κατά τη λειτουργία του. Που βρίσκεται, όμως, ο στροφαλοφόρος άξονας; Αρχικά θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν είναι ένας αλλά δύο, με τα τρία κάτω έμβολα να συνδέονται με τον πρώτο και τα τρία επάνω με τον δεύτερο. Κατά την λειτουργία του κινητήρα, οι δύο στροφαλοφόροι άξονες κινούν δύο γρανάζια, τα οποία με τη σειρά τους δημιουργούν μία έξοδο ισχύος.
Τα πλεονεκτήματα
Ο συγκεκριμένος κινητήρας έχει ένα πολύ θετικό στοιχείο και αυτό είναι τα ελάχιστα κινούμενα μέρη. Τι σημαίνει αυτό; Σε έναν τυπικό συμβατικό κινητήρα, η εισαγωγή και η εξαγωγή του μείγματος γίνονται μέσω βαλβίδων που κινούνται από τους εκκεντροφόρους. Στην προκειμένη περίπτωση, όμως, δεν υπάρχουν όλα αυτά τα κινούμενα μέρη, αφού η εισαγωγή και η εξαγωγή του μείγματος γίνεται μέσω ειδικών θυρίδων που υπάρχουν επάνω στα τοιχώματα των κυλίνδρων.
Κάτι τέτοιο μεταφράζεται στην πράξη σε κορυφαία αποδοτικότητα, με τις πρώτες αναφορές να κάνουν λόγω για έναν δίχρονο diesel κινητήρα που παράγει 7% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα και 96% λιγότερο μονοξείδιο του αζώτου συγκριτικά με τους τετράχρονους κινητήρες χωρητικότητας 13 και 15 λίτρων που πρόκειται να αντικαταστήσει. Η ισχύς του υπολογίζεται κοντά στους 400 ίππους και θα είναι εφικτό να τροφοδοτείται και με υδρογόνο.
Οι δοκιμές του συγκεκριμένου κινητήρα έχουν ήδη ξεκινήσει σε κάποια φορτηγά και τα αποτελέσματα δείχνουν ότι τα συστήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας που θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα με τις εκπομπές ρύπων είναι έως και 10.000 δολάρια οικονομικότερα από αυτά των αντίστοιχων τετράχρονων κινητήρων. Ήρθε, άραγε, η ώρα να δούμε την μεγάλη επιστροφή των δίχρονων κινητήρων στη μαζική παραγωγής. Οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν πως κάτι τέτοιο δεν απέχει πολύ από το να γίνει πραγματικότητα.