
Είναι ιδέα μας ή καθιερώνονται νέα αυτοκίνητα στα 20-22 χιλιάδες ευρώ;
Με την ηλεκτροκίνηση, τον covid & τις υποχρεωτικές τεχνολογίες είδαμε τις τιμές να ανεβαίνουν.
Η μέση τιμή είναι γύρω στα 20.000 ευρώ.
Δύσκολα θα δούμε και πάλι αυτοκίνητα στα 15 χιλιάρικα,
Όμως αυξάνονται οι επιλογές στα 20-22 χιλιάδες ευρώ.
Με την ηλεκτροκίνηση, τον covid & τις υποχρεωτικές τεχνολογίες είδαμε τις τιμές να ανεβαίνουν
Ένα μικρομεσαίο στa 25.000 ευρώ, ένα SUV στα 38 χιλιάρικα και ένα μικρό να μην πέφτει κάτω από 22 είναι πρόβλημα. Για την αγορά που βγαίνει από απανωτές κρίσεις, αυτές οι τιμές είναι μόνο για όσους τους πληρώνει το αυτοκίνητο άλλος. Θα έλεγε κανείς ότι πήρε αρκετό καιρό στις μάρκες να καταλάβουν πως η αγορά «διψάει» για φτηνά αυτοκίνητα.
Η αλήθεια είναι πως οι αλλαγές στον κόσμο της αυτοκίνησης αλλά και της ζωής μας γενικότερα ήταν ένας παράγοντας που εξηγούσε την... ανιούσα. Τα καινούργια αυτοκίνητα έγιναν ακριβότερα, με την είσοδο της ηλεκτροκίνησης να παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στο γεγονός αυτό. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κοστίζουν περισσότερο και ακόμη χειρότερα, το ακριβότερο μέρος τους, η μπαταρία, δεν κατασκευάζεται από την ίδια τη μάρκα. Εκεί δηλαδή που μια μάρκα έφτιαχνε το 80% του αυτοκινήτου, σήμερα φτιάχνει μόνο το 50%, και αγοράζει την μπαταρία και άλλα βασικά μέρη από τρίτους. Αν βάλει κανείς και την εξέλιξη των ηλεκτρικών, ένας σκασμός λεφτά από το 2010, και ακόμη περισσότερο τις πιέσεις της Ε.Ε να εξηλεκτριστεί η αγορά σε χρόνο ρεκόρ, με πρόστιμα στους κατασκευαστές που πουλάνε πολλά συμβατικά, το πράγμα γίνεται πανάκριβο.
Σε όλα τα παραπάνω, πρέπει να βάλουμε στην εξίσωση τον covid, με όσα ριζικές διαφοροποιήσεις αυτός έφερε. Ποιος έχει ξεχάσει τις τεράστιες καθυστερήσεις παράδοσης, το πρόβλημα στα logistics, την έλλειψη εξαρτημάτων μικροηλεκτρονικής; Και φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε τη νόρμα GSR2 με την ενσωμάτωση υποχρεωτικών συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης. Νέες τεχνολογίες στα αυτοκίνητα σημαίνει και μεγαλύτερο κόστος κατασκευής.
Η μέση τιμή των αυτοκινήτων έχει ανέβει στα 30.000 ευρώ
Η μέση τιμή των αυτοκινήτων που πωλούνται στην Ευρώπη διαφέρει από αγορά σε αγορά, όμως σίγουρα μπορούμε να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα. Στη Μ. Βρετανία το 2024 έκλεισε με τη μέση τιμή στα 60.000 ευρώ, εξωφρενικό ποσό από κάθε άποψη, όμως μιλάμε για μια αγορά όπου η μεγάλη πλειοψηφία των πωλήσεων γίνεται με leasing, εταιρικό ή ιδιωτικό. Για τις χώρες όπου τα αυτοκίνητα ακόμη αγοράζονται όπως το 2010 και παλιότερα, δεν υπάρχει τρόπος σε μεγάλη μερίδα της αγοράς να φτάσουν όχι τις 60, ούτε τις 30.000 ευρώ.
Δύσκολα θα δούμε και πάλι αυτοκίνητα στα 15 χιλιάρικα
Αποτέλεσμα είναι μεγάλο μέρος των ευρωπαίων οδηγών να μην έχουν πρόσβαση στο νέο αυτοκίνητο, και αυτό πονάει πολύ τους κατασκευαστές. Όμως μόλις τώρα φαίνεται πως πήραν χαμπάρι ότι δεν υπάρχουν λεφτά για 40άρες και 50άρες χιλιάδες ευρώ, και μόλις τώρα αρχίζουν να λανσάρουν και πιο φτηνά μοντέλα. Βάλε πως εξαφανίστηκαν πολλά μίνι και μικρά αμάξια, πως τα SUV έχουν δικό τους «καπέλο», και πως ακόμη και στις βασικές εκδόσεις η τεχνολογία ασφαλείας είναι πανάκριβη, και αυτοκίνητα στις 15.000 ευρώ δεν θα ξαναδούμε ποτέ.
Όμως αυξάνονται οι επιλογές στα 20-22 χιλιάδες ευρώ
Αυτό που γίνεται σταδιακά είναι να δημιουργηθεί μια γκάμα μοντέλων από περισσότερους κατασκευαστές, όσο χαμηλότερα γίνεται σε τιμή, εκεί στα 18+ χιλιάρικα και κάτω από είκοσι χιλιάδες ευρώ, που να ανοίξει τις εκθέσεις στον πολύ κόσμο που θα δει αυτοκίνητα που ίσως να μπορεί και να αγοράσει. Ο Όμιλος Stellantis έχει κάνει μεγάλο άνοιγμα σε αυτές τις τιμές (Citroen C3, Fiat Grande Panda, Opel Frontera) και αναμένουμε να δούμε περισσότερες μάρκες να μπαίνουν στο παιχνίδι, με αλλά και κυρίως χωρίς ηλεκτροκίνηση. Φυσικά, και η εμφάνιση μαρκών από την Ασία (βλέπε Κίνα και Κορέα) προφανώς και έχει οδηγήσει σε μείωση τιμών.
Ποια η γενική εικόνα, τελικά; Ναι, τα αυτοκίνητα έχουν ακριβύνει, δεν το αμφισβητούμε. Αλλά πλέον οι εταιρείες «πιάνουν» ότι ο κόσμος δεν έχει τα χρήματα του παρελθόντος, οπότε να περιμένουμε ολοένα και περισσότερα μοντέλα με πιο low-budget λογική, έστω κι αυτό συνδυάζεται με λιγότερο εξοπλισμό ή την απουσία κάποια υβριδικής τεχνολογίας.