autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS
Έχουν νόημα τα mild hybrid, ή είναι κόλπο του marketing;

Έχουν νόημα τα mild hybrid, ή είναι κόλπο του marketing;

29/7/2025

Δεν είναι το ίδιο με τα «κανονικά» υβριδικά.
Στην καλύτερη περίπτωση κινούνται με ρεύμα μέχρι τα 30 χλμ/ώρα.
Η μεγαλύτερη διαφορά που θα δεις σε κατανάλωση είναι λιγότερη από 1 λτ/100 χλμ.
Έχουν όμως χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας, μπορεί και καθόλου.

autoagora Team

Δεν είναι το ίδιο με τα «κανονικά» υβριδικά

Λίγες δεκαετίες νωρίτερα, οι κατηγορίες των αυτοκινήτων με βάση τα καύσιμα ήταν λίγες: Είχαμε τα βενζινοκίνητα, τα πετρελαιοκίνητα, τα ηλεκτρικά –που βρίσκονταν στα σπάργανα- καθώς και αυτά που τροφοδοτούνταν με υγραέριο και φυσικό αέριο. Αργότερα ήρθαν τα υβριδικά αυτοκίνητα, που διέθεταν έναν βενζινοκινητήρα και έναν ηλεκτροκινητήρα με σκοπό να μειωθεί η κατανάλωση καυσίμου και οι παραγόμενοι ρύποι.

Η τεχνολογία έχει προχωρήσει αρκετά πλέον, και κάτω από την «ομπρέλα» των υβριδικών βρίσκονται τρεις διαφορετικές υποκατηγορίες. Αρχικά, υπάρχουν τα «παραδοσιακά» υβριδικά, που μπορούν να κινηθούν αποκλειστικά με την ισχύ του ηλεκτροκινητήρα για ορισμένα χιλιόμετρα, ειδικά εντός πόλης, και η μπαταρία τους φορτίζει όταν αφήνουμε το γκάζι, όταν φρενάρουμε, ή –αν το επιλέξουμε- από τον βενζινοκινητήρα.

Έπειτα έχουμε τα plug-in υβριδικά, ή αλλιώς αυτά «που μπαίνουν στην πρίζα». Τα συγκεκριμένα μοντέλα, όπως μαρτυρά το όνομά τους, μπορούν να φορτίσουν από εξωτερική πηγή ρεύματος, έχουν μεγαλύτερη μπαταρία και μπορούν να διανύσουν από 30 έως 100 χιλιόμετρα αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα, αναλόγως του μοντέλου και των συνθηκών.

Τέλος, έχουμε τα λεγόμενα mild hybrid ή ελληνιστί «ήπια υβριδικά» αυτοκίνητα. Η συγκεκριμένη κατηγορία είναι η πιο δημοφιλής πλέον, αφού ολοένα και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες ενστερνίζονται αυτή την τεχνολογία ακόμα και για τις εισαγωγικές εκδόσεις κινητήρων των οχημάτων τους.

Στην καλύτερη περίπτωση κινούνται με ρεύμα μέχρι τα 30 χλμ/ώρα

Σε αντίθεση με τις δύο προηγούμενες περιπτώσεις, η συντριπτική πλειοψηφία των ήπια υβριδικών συνόλων δεν μπορεί να κινηθεί αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα. Αυτό συμβαίνει επειδή το ηλεκτρομοτέρ είναι αρκετά μικρό, αντικαθιστά την μίζα και το δυναμό της μπαταρίας, και χρησιμοποιείται κυρίως για να τροφοδοτεί διάφορα περιφερειακά συστήματα, που κανονικά θα επιβάρυναν το θερμικό μοτέρ.

Αναλόγως της εταιρείας και του μοντέλου, το  ήπια υβριδικό σύστημα έχει τάση 12V, 24V ή 48V. Όσο μεγαλύτερη είναι η τάση, τόσο πιο αποδοτικό είναι και το σύστημα, επομένως τόσο μεγαλύτερη είναι και η ισχύς του ηλεκτροκινητήρα. Παρόλα αυτά, ο «κανονικός» κινητήρας βενζίνης ή πετρελαίου είναι ο κύριος πρωταγωνιστής και ο υπεύθυνος για την κίνηση του οχήματος.
Είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις όπου το ηλεκτρικό μοτέρ μπορεί να δώσει την απαιτούμενη ώθηση στο αυτοκίνητο, και ακόμα και τότε αυτό μπορεί να γίνει σε χαμηλές ταχύτητες, το πολύ μέχρι 30 χλμ/ώρα, και για μικρή απόσταση.

Η πιο συχνή συμβολή του ήπια υβριδικού συστήματος είναι κατά το «ρολάρισμα», για παράδειγμα σε κατηφορικό ανοιχτό δρόμο χωρίς φορτίο. Σε αυτή την περίπτωση ο βενζινοκινητήρας μπορεί να σβήσει (το λεγόμενο «coasting» ή «sailing») και να ενεργοποιηθεί ξανά όταν αγγίξουμε το πεντάλ του γκαζιού.

Η μεγαλύτερη διαφορά που θα δεις σε κατανάλωση είναι λιγότερη από 1 λτ/100 χλμ

Μπορεί οι παραπάνω συνθήκες να διευκολύνουν ελαφρώς το έργο του θερμικού μοτέρ, όμως καταλαβαίνουμε πως από τη στιγμή που δεν υπάρχει η δυνατότητα ουσιαστικής κίνησης αποκλειστικά με ρεύμα, δεν δίνεται ευκαιρία σημαντικής μείωσης της κατανάλωσης. Μάλιστα, αν συγκρίνουμε τις μετρήσεις των αυτοκινήτων που έχουμε δοκιμάσει, η μέγιστη διαφορά στην κατανάλωση μεταξύ ενός μοτέρ στην «απλή» βενζινοκίνητη και στην ήπια υβριδική του έκδοση ίδιας απόδοσης, με ίδιο κιβώτιο ταχυτήτων, δεν ξεπερνά το 1 λτ/100 χλμ.

Τα ήπια υβριδικά οχήματα λοιπόν δεν μπορούν να κινηθούν αποκλειστικά με ρεύμα –πλην ελάχιστων εξαιρέσεων, που το κάνουν σε συγκεκριμένες προϋποθέσεις- ενώ δεν μειώνουν δραματικά την κατανάλωση του βενζινοκινητήρα. Μπορούμε να πούμε πως το σύστημα start-stop έχει πιο ομαλή λειτουργία και… αυτό είναι όλο. Και φυσικά η μπαταρία του υβριδικού συστήματος συνήθως στερεί ωφέλιμο όγκο από το χώρο αποσκευών.

Έχουν όμως χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας, μπορεί και καθόλου

Από τη στιγμή που το ήπια υβριδικό σύστημα υποστηρίζει τον θερμικό κινητήρα και μειώνει –έστω και οριακά- την κατανάλωσή του, αντίστοιχα μειώνονται και «πολύτιμα» γραμμάρια από τις εκπομπές ρύπων, κάνοντας τα εν λόγω οχήματα πιο φιλικά τόσο για το περιβάλλον όσο και για την τσέπη μας, αφού οι κάτοχοι θα κληθούν να πληρώσουν λιγότερα τέλη κυκλοφορίας, ή ακόμα και καθόλου.

Αξίζει να σημειώσουμε ωστόσο πως από τη στιγμή που οι μοντέρνοι κινητήρες προδιαγραφών Euro 6 έχουν ούτως ή άλλως χαμηλές εκπομπές ρύπων, τα τέλη κυκλοφορίας ενός μη υβριδικού μοντέλου δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλα, και σε ορισμένες περιπτώσεις μπορούν να είναι επίσης μηδενικά.

Φτάνουμε λοιπόν στο ερώτημα: Θα έπρεπε τα ήπια υβριδικά αυτοκίνητα να αντιμετωπίζονται σαν «κανονικά» υβριδικά, ή είναι πιο κοντά στα «απλά» βενζινοκίνητα; Έχουν κάτι ουσιαστικό να προσφέρουν ή είναι ένα «μαρκετινίστικο» τρικ; Τι πιστεύετε εσείς;

TOYOTA
OPEL