
Γιατί οι πετρελαιοκινητήρες έχουν περισσότερη ροπή;
Έτσι γίνεται ο τρόπος υπολογισμού της ροπής σε έναν κινητήρα.
Ροπή λέμε πως είναι το πόσο καλά «τραβάει» ένα αυτοκίνητο.
Στα diesel η ροπή έρχεται από χαμηλότερες στροφές σε σχέση με ένα βενζινοκίνητο.
Οι πετρελαιοκινητήρες αποδίδουν μεγαλύτερη ροπή από αντίστοιχους βενζινοκινητήρες λόγω των γεωμετρικών τους χαρακτηριστικών και όχι μόνο.
Πώς υπολογίζεται η ροπή;
Στις κυκλικές κινήσεις, όπως αυτές που συμβαίνουν κατά τη λειτουργία ενός κινητήρα, η ροπή στρέψης είναι ένα από τα σημαντικότερα μεγέθη. Γενικότερα ο υπολογισμός της γίνεται με βάση δύο δεδομένα:
- Η δύναμη που εφαρμόζεται
- Η απόσταση από τον άξονα που μας ενδιαφέρει
Μιλώντας για κινητήρες, η δύναμη παράγεται στη φάση της εκτόνωσης του μείγματος και ασκείται στο έμβολο πιέζοντας το προς τα κάτω. Η ευθεία που μας απασχολεί για να υπολογίσουμε τη ροπή ορίζεται από την κάθετη απόσταση του κομβίου της μπιέλας από τον άξονα του στροφάλου. Είναι εύκολα αντιληπτό ότι η στιγμιαία ροπή στρέψης μηδενίζεται όταν το έμβολο βρίσκεται στο ΑΝΣ (‘Ανω Νεκρό Σημείο) και το ΚΝΣ (Κάτω Νεκρό Σημείο), μιας και μηδενίζεται η απόσταση, ενώ γίνεται μέγιστη όταν το γινόμενο της δύναμης επί την απόσταση που ορίσαμε παίρνει τη μεγαλύτερη τιμή.
Η αυξημένη απόσταση μεταξύ των κομβίων & η μεγαλύτερη δύναμη (πίεση) δίνει πιο μεγάλη ροπή στα diesel
Αξιολογώντας τις πληροφορίες που δώσαμε, ο τρόπος επίτευξης μεγαλύτερης ροπής είναι ο εξής:
- Αύξηση της απόστασης μεταξύ των κομβίων που εδράζονται οι μπιέλες και τον άξονα του στροφάλου
- Αύξηση της δύναμης (ή καλύτερα της πίεσης) που ασκείται στο έμβολο κατά τη φάση της εκτόνωσης.
Βέβαια, τα οφέλη για τη ροπή δεν τελειώνουν εδώ όταν μιλάμε για κινητήρες πετρελαίου. Αφού η διαδρομή του πιστονιού είναι μεγαλύτερη, η φάση της εκτόνωσης διαρκεί περισσότερο, αλλά ταυτόχρονα αυξάνεται περισσότερο και η πίεση που ασκείται στο έμβολο μεγαλώνοντας ακόμα περισσότερο τη ροπή. Αυτοί είναι οι κύριοι λόγοι για τους οποίους η ροπή ενός πετρελαιοκινητήρα δεν μπορεί να συγκριθεί με τη ροπή αντίστοιχου κινητήρα βενζίνης.

Η ευθεία που μας απασχολεί για να υπολογίσουμε τη ροπή ορίζεται από την κάθετη απόσταση του κομβίου της μπιέλας από τον άξονα του στροφάλου.