autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS
Γιατί οι πετρελαιοκινητήρες έχουν περισσότερη ροπή;
3 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »

Γιατί οι πετρελαιοκινητήρες έχουν περισσότερη ροπή;

17/6/2025

Έτσι γίνεται ο τρόπος υπολογισμού της ροπής σε έναν κινητήρα.
Ροπή λέμε πως είναι το πόσο καλά «τραβάει» ένα αυτοκίνητο.
Στα diesel η ροπή έρχεται από χαμηλότερες στροφές σε σχέση με ένα βενζινοκίνητο.
Οι πετρελαιοκινητήρες αποδίδουν μεγαλύτερη ροπή από αντίστοιχους βενζινοκινητήρες λόγω των γεωμετρικών τους χαρακτηριστικών και όχι μόνο.

Πώς υπολογίζεται η ροπή;

Στις κυκλικές κινήσεις, όπως αυτές που συμβαίνουν κατά τη λειτουργία ενός κινητήρα, η ροπή στρέψης είναι ένα από τα σημαντικότερα μεγέθη. Γενικότερα ο υπολογισμός της γίνεται  με βάση δύο δεδομένα:

  • Η δύναμη που εφαρμόζεται
  • Η απόσταση από τον άξονα που μας ενδιαφέρει
Η τιμή της ροπής προκύπτει πολλαπλασιάζοντας αυτά τα δύο μεγέθη και, όπως είναι λογικό, όταν πολλαπλασιάζουμε δύναμη (N) με απόσταση (m) προκύπτει ένα μέγεθος με μονάδα μέτρησης το Νιουτόμετρο (Nm).

Μιλώντας για κινητήρες, η δύναμη παράγεται στη φάση της εκτόνωσης του μείγματος και ασκείται στο έμβολο πιέζοντας το προς τα κάτω.  Η ευθεία που μας απασχολεί για να υπολογίσουμε τη ροπή ορίζεται από την κάθετη απόσταση του κομβίου της μπιέλας από τον άξονα του στροφάλου. Είναι εύκολα αντιληπτό ότι η στιγμιαία ροπή στρέψης μηδενίζεται όταν το έμβολο βρίσκεται στο ΑΝΣ (‘Ανω Νεκρό Σημείο) και το ΚΝΣ (Κάτω Νεκρό Σημείο), μιας και μηδενίζεται η απόσταση, ενώ γίνεται μέγιστη όταν το γινόμενο της δύναμης επί την απόσταση που ορίσαμε παίρνει τη μεγαλύτερη τιμή.

Η αυξημένη απόσταση μεταξύ των κομβίων & η μεγαλύτερη δύναμη (πίεση) δίνει πιο μεγάλη ροπή στα diesel

Αξιολογώντας τις πληροφορίες που δώσαμε, ο τρόπος επίτευξης μεγαλύτερης ροπής είναι ο εξής:

  • Αύξηση της απόστασης μεταξύ των κομβίων που εδράζονται οι μπιέλες και τον άξονα του στροφάλου
  • Αύξηση της δύναμης (ή καλύτερα της πίεσης) που ασκείται στο έμβολο κατά τη φάση της εκτόνωσης.
Μεγαλύτερη, πάντως, συμβολή έχει η αύξηση της απόστασης που αναφέραμε και πιο συγκεκριμένα στην αναλογία διαμέτρου/διαδρομής (bore/stroke ratio). Συγκρίνοντας δύο θαλάμους καύσης ίδιας χωρητικότητας, όπου ο ένας είναι πετρελαίου και ο άλλος βενζίνης, θα παρατηρήσουμε ότι ο πρώτος είναι πολύ πιο μακρόστενος. Δηλαδή η διαδρομή του εμβόλου στους πετρελαιοκινητήρες είναι πολύ μεγαλύτερη, κάτι που είναι εμφανές άλλωστε και από τη σχέση συμπίεσης. Κάτι τέτοιο έχει ως αποτέλεσμα στην αύξηση της απόστασης κομβίων-άξονα στροφάλου και κατ` επέκταση την αύξηση της ροπής.
 
Βέβαια, τα οφέλη για τη ροπή δεν τελειώνουν εδώ όταν μιλάμε για κινητήρες πετρελαίου. Αφού η διαδρομή του πιστονιού είναι μεγαλύτερη, η φάση της εκτόνωσης διαρκεί περισσότερο, αλλά ταυτόχρονα αυξάνεται περισσότερο και η πίεση που ασκείται στο έμβολο μεγαλώνοντας ακόμα περισσότερο τη ροπή. Αυτοί είναι οι κύριοι λόγοι για τους οποίους η ροπή ενός πετρελαιοκινητήρα δεν μπορεί να συγκριθεί με τη ροπή αντίστοιχου κινητήρα βενζίνης.


Η ευθεία που μας απασχολεί για να υπολογίσουμε τη ροπή ορίζεται από την κάθετη απόσταση του κομβίου της μπιέλας από τον άξονα του στροφάλου.

Η ευθεία που μας απασχολεί για να υπολογίσουμε τη ροπή ορίζεται από την κάθετη απόσταση του κομβίου της μπιέλας από τον άξονα του στροφάλου.

FORD
AUDI