Αναμφισβήτητα τα νέας τεχνολογίας συστήματα ασφαλείας μας προστατευτούν και μειώνουν εξαιρετικά τις πιθανότητες να εμπλακούμε σε ατύχημα. Όμως τι γίνεται αν δεν τα έχουμε;
Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι από την αρχή. Τα σύγχρονα βοηθήματα ασφαλείας είναι ένα μεγαλειώδες άλμα προς μια εποχή με λιγότερα ατυχήματα και ακόμα λιγότερα δυστυχήματα. Είναι ικανά να προβλέπουν τις κινήσεις του αυτοκίνητου, αλλά και των γύρων του, προστατεύοντας οδηγό και επιβάτες από δυσάρεστες καταστάσεις. Μάλιστα επεμβαίνουν και στις ενέργειες του οδηγού, όταν αντιληφθούν ότι πάει να παρεκτραπεί. Πάρτε για παράδειγμα το σύστημα διατήρηση λωρίδας που εξαλείφει τα αναίτια πέρα-δώσε, επειδή η προσοχή του οδηγού έχει αποσπαστεί από το δρόμο. Όλα είναι υπέρ μας, αλλά τι γίνεται αν ξαφνικά βρεθείς σε ένα αυτοκίνητο παλαιότερης τεχνολογίας;
Μειώνουν την εστίαση της προσοχής.
Σύμφωνα με έρευνα του IIHS και του AgeLab του Massachusetts Institute of Technology, όσο περισσότερα τα συστήματα ασφαλείας που έχουν οι οδηγοί στη διάθεση τους, τόσο πιο απρόσεχτοι γίνονται. Συγκεκριμένα πήραν 20 εθελοντές, έδωσαν στους μισούς να οδηγήσουν ένα Range Rover Evoque με προσαρμοζόμενο cruise control και στους άλλους μισούς ένα Volvo V90 που είχε επιπλέον σύστημα διατήρησης λωρίδας. Μετά από ένα μήνα οι οδηγοί του σουηδικού μοντέλου ήταν 2 φορές πιο απρόσεχτοι από τους πρώτους, ενώ έβγαζαν τα χέρια τους από το τιμόνι 12 φορές περισσότερο.
Πολλοί οδηγοί εμπιστεύονται υπερβολικά πολύ τα συστήματα ασφαλείας
Το ίδιο πανεπιστήμιο προχώρησε σε ακόμη μια ανακάλυψη που δίνει τροφή για σκέψη. Το μεγαλύτερο ποσοστό των οδηγών που έχουν στη διάθεση τους σύστημα προειδοποίηση τυφλού σημείου δεν κοιτάνε καν τους καθρέπτες τους όταν αλλάζουν λωρίδα κυκλοφορίας. Δηλαδή εμπιστεύονται το σύστημα και όχι τα μάτια τους. Αν κι αυτό αρχικά δεν φαίνεται κακό, ουσιαστικά «αφαιρεί» από τον εγκέφαλο τη δυνατότητα εκτίμησης της απόστασης και δημιουργεί μια μνήμη που μπορεί να φανεί καταστροφική, αν αυτοί οι άνθρωποι οδηγήσουν ένα αυτοκίνητο που δεν έχει το συγκεκριμένο σύστημα. Σκέψου να αλλάξει λωρίδα, χωρίς να κοιτάξει τον καθρέπτη κι από πίσω να έρχεται μια μοτοσυκλέτα.
Όσο πιο έξυπνα τα συστήματα, τόσο πιο χαλαροί οι οδηγοί.
Όσο πιο εξελιγμένα είναι τα συστήματα ασφαλείας, τόσο πιο απρόσεχτα οδηγούμε και πιο παθητικοί οδηγοί γινόμαστε. Η αρνητική επίδραση της επανάπαυσης που πέφτουμε θα φάνει σε κάποια έκτακτη ανάγκη ή απρόβλεπτο γεγονός, όπου τα συστήματα δεν θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν και θα χρειαστεί να αναλάβουμε 100% εμείς τα ηνία του αυτοκίνητου. Τι θα γίνει τότε; Ειδικά για άτομα πιο νέα ηλικίας που μεγάλωσαν μέσα στα συστήματα ασφαλείας;
Οι πιο νέοι οδηγοί δεν θα «μπορούν» να οδηγήσουν αυτοκίνητα παλιάς τεχνολογίας.
Δεν εννοούμε κυριολεκτικά ότι δεν θα μπορούν, αλλά ότι δεν θα έχουν στραμμένη την προσοχή του στα σημεία που θα πρέπει και δεν θα ξέρουν πώς να αντιδράσουν σε πιο απαιτητικές συνθήκες. Σκέψου μόνο πόσα τρακαρίσματα έχουν γίνει επειδή το αυτοκίνητο δεν έχει ABS και ο οδηγός δεν ήξερε πως να ξεμπλοκάρει τους τροχούς κατά το φρενάρισμα. Φαντάσου τώρα ένας νέος που οδηγάει με σύστημα διατήρησης λωρίδας, προειδοποίηση τυφλού σημείου, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, αυτόματη προσαρμογή ταχύτητας ξαφνικά να βρεθεί στο τιμόνι ενός αυτοκινήτου του 2000 που όλα τα παραπάνω ήταν επιστημονική φαντασία.
Ναι, τα εξελιγμένα συστήματα αυτοκίνητα μπορούν να σώσουν ζωές και έχουν ήδη μειώσει τα δυστυχήματα, αλλά ο οδηγός δεν θα πρέπει να επαναπαύεται στα «χέρια» τους. Χρειάζεται ακόμα να είναι σε εγρήγορση, να έχει τα μάτια του στο δρόμο και να γνωρίζει ότι αυτός πρέπει να δείχνει τη διαδρομή στο αυτοκίνητο κι όχι το αντίθετο.
Είναι έξυπνα και μας κάνουν χαζούς;
Όσο πιο πολλά τα συστήματα, τόσο πιο απρόσεχτοι οι οδηγοί
Η τυφλή εμπιστοσύνη στα συστήματα, χαλάει την ορθή σκέψη του οδηγού
Στο μέλλον οι νέοι οδηγοί δεν θα μπορούν να οδηγήσουν πιο παλιά αυτοκίνητα!
Εσένα ποια είναι η άποψη σου για τα έξυπνα συστήματα;