autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS
Η τέλεια εργονομία: Πώς θα προτιμούσες το εσωτερικό στο τέλειο αυτοκίνητο;

Η τέλεια εργονομία: Πώς θα προτιμούσες το εσωτερικό στο τέλειο αυτοκίνητο;

Η τέλεια εργονομία: Πώς θα προτιμούσες το εσωτερικό στο τέλειο αυτοκίνητο;

4/8/2025

Σε διαφορετικά σημεία από μοντέλο σε μοντέλο φώτα, χειρόφρενο, μέχρι κόρνα και παράθυρα.
Η έλευση των infotainment αφαίρεσε διακόπτες, αλλά πρόσθεσε περιπλοκότητα.
Ακόμη πιο «μίνιμαλ» το εσωτερικό στα ηλεκτρικά, μέσω μενού ανοίγεις ακόμη και το καπό.
«Χάθηκε η μαγεία» παραπονιούνται οι petrolheads, προτιμούν τα αναλογικά όργανα.

autoagora Team

Σε διαφορετικά σημεία από μοντέλο σε μοντέλο φώτα, χειρόφρενο, μέχρι κόρνα και παράθυρα

Έχουμε μιλήσει ξανά μέσα από αυτή τη στήλη για τις διαφορετικές σχολές στην Αυτοκίνηση. Πολλές φορές, συγκεκριμένοι κατασκευαστές ή συγκεκριμένες… γεωγραφικές περιοχές εξειδικεύονται σε συγκεκριμένους τομείς ενός οχήματος, ή φημίζονται για κάτι. Η διάταξη των χειριστηρίων στο εσωτερικό ενός αυτοκινήτου και η εργονομία που τη χαρακτηρίζει -ή δεν τη χαρακτηρίζει αντίστοιχα- είναι και αυτή συχνά διαφορετική σε κάθε σχολή. Διακόπτες και κουμπάκια μπαίνουν σε ξεχωριστές θέσεις στο ταμπλό, από χώρα σε χώρα, ακόμη και από κατασκευαστή σε κατασκευαστή. Τα φώτα στα Γερμανικά αυτοκίνητα είναι το πρώτο σημείο διαφοροποίησης που θα σκεφτόμασταν συζητώντας το συγκεκριμένο ζήτημα.

Ενώ στα περισσότερα μοντέλα τα φώτα θέσης και πορείας βρίσκονται στον αριστερό βραχίονα-διακόπτη μαζί με τα φλας, εντούτοις, στα Γερμανικά αυτοκίνητα βρίσκονται στο ταμπλό και λειτουργούν μέσω ενός περιστροφικού διακόπτη. Το χειρόφρενο επίσης, είναι μια ξεχωριστή περίπτωση, αφού μπορεί να το συναντήσεις σε… διάφορα σημεία γύρω από τον οδηγό, αλλά και σε διάφορες μορφές (όταν δεν είναι ηλεκτρικό και απλά…το ψάχνεις). Ο λεβιές μπορεί να είναι ο κλασικός γνωστός σε όλους, μέχρι όμως και φαρδύς «διπλός» που προκειμένου να κάνει τη διαφορά σχεδιαστικά, προσομοιάζει χειριστήριο σκάφους θαλάσσης. Σε συγκεκριμένες περιπτώσεις μάλιστα, στα μοντέλα της Mercedes, το χειρόφρενο δένει με πεντάλ (και λέγεται χαρακτηριστικά «ποδόφρενο»), ενώ λύνεται με το χέρι από… δεύτερο ξεχωριστό χειριστήριο κάτω αριστερά στο ταμπλό.

Η έλευση των infotainment αφαίρεσε διακόπτες, αλλά πρόσθεσε περιπλοκότητα

Ένα άλλο χαρακτηριστικό σημείο που διέφεραν μέχρι πρότινος πολλά Γαλλικά μοντέλα, ήταν η κόρνα, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις, ο οδηγός τη χειριζόταν πιέζοντας προς τα μέσα τον αριστερό βραχίονα των φλας. Άλλες ιδιαιτερότητες που πρέπει να υπομένουμε κάποιες φορές ,είναι και όταν οι σχεδιαστές φροντίζουν να σε μπερδέψουν αλλάζοντας μέχρι και τη θέση των διακοπτών για τα ηλεκτρικά παράθυρα: Στο Fiat Panda αυτοί κατ εξαίρεση, δεν βρίσκονται στο μπράτσο της πόρτας αλλά στο… ταμπλό.

Στις ημέρες μας πάντως, με την έλευση των συστημάτων Infotainment, πολλοί φυσικοί διακόπτες καταργήθηκαν. Με πρώτα τα «κουμπάκια» του ηχοσυστήματος να καταργούνται, ο χειρισμός πολλών λειτουργιών πέρασε στο κεντρικό μενού της οθόνης. Σε πολλές περιπτώσεις απλούστευσε την κατάσταση, αν και όχι πάντα: Πολλοί από εμάς βρίσκουν «ενοχλητικό» να χρειάζεται να χειριστείς μέχρι και την ροή του κλιματισμού μέσα από το μενού.

Ακόμη πιο «μίνιμαλ» το εσωτερικό στα ηλεκτρικά, μέσω μενού ανοίγεις ακόμη και το καπό

Και για την ασφάλεια που σε κάθε άλλη περίπτωση ευαγγελίζονται οι κατασκευαστές ως προτεραιότητα, ούτε λόγος στην προκειμένη: Η περίσπαση που συνεπάγεται η ρύθμιση του air condition μέσω της οθόνης, είναι επικίνδυνη και περιττή. Στο εσωτερικό των περισσότερων ηλεκτρικών πάντως, η κατάσταση είναι… ακραία: Παντελής έλλειψη φυσικών διακοπτών, και «μίνιμαλ» αισθητική, για τα περισσότερα μοντέλα. Τόσο μίνιμαλ, που έπρεπε να καταργηθεί ακόμη και ο συνήθως προσεκτικά κρυμμένος διακόπτης που ανοίγει το εμπρός καπό: Σε κάποια ηλεκτρικά, ναι, πρέπει να μπεις στο μενού για τον «τραβήξεις».

«Χάθηκε η μαγεία» παραπονιούνται οι petrolheads, προτιμούν τα αναλογικά όργανα

Μετά από όλες αυτές τις μεταλλάξεις που έχουν συντελεστεί στο «είδος» αυτοκίνητο, δεν κάνει καμία εντύπωση ότι οι πιο παραδοσιακοί (λέγε με petrolhead) παραπονιούνται για αυτήν ακριβώς την «εξέλιξη των ειδών». Τους λείπουν έτσι κι αλλιώς ο θόρυβος από τον κινητήρα και την εξάτμιση. Τους λείπουν και τα όργανα που αντικαταστάθηκαν με τα γραφικά από ακόμη μια οθόνη. Οι περισσότεροι από αυτούς -και κάποιοι από εμάς- θα προτιμούσαν, τουλάχιστον στα σπορ μοντέλα, τα αναλογικά όργανα «τύπου μοτοσυκλέτας».  Οι τάσεις πάντως για επαναφορά των φυσικών διακοπτών και της δημιουργίας μιας ξανά διαφοροποιημένης εργονομίας, μοιάζει -και με τις παραινέσεις του EURONCAP για επαναφορά της τάξης και της ασφάλειας- αρκετά πιθανός.

TOYOTA
OPEL