autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS
Συστήματα ασφαλείας: Δουλεύουν πάντα ή γίνονται επικίνδυνα;

Συστήματα ασφαλείας: Δουλεύουν πάντα ή γίνονται επικίνδυνα;

24/11/2024

Αν κάνεις λίγο αριστερά για να περάσει μηχανή, σε τραβάει απότομα στη μέση της λωρίδας.
Αυτόματο φρενάρισμα: Μπορεί να διαβάσει λάθος και να φρενάρει μόνο του.
Από την άλλη, μια φορά θα τα χρειαστείς και τότε θα σε σώσουν.
Μήπως γίνονται πιο «απρόσεκτοι» οι νέοι οδηγοί, επειδή θα βασίζονται στα ηλεκτρονικά;

Αν κάνεις λίγο αριστερά για να περάσει μηχανή, σε τραβάει απότομα στη μέση της λωρίδας

Τα νέα αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα με συστήματα ασφαλείας που λίγες δεκαετίες πριν έμοιαζαν σαν να βγήκαν από σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Πλέον, ακόμα και οχήματα που ανήκουν στις μικρότερες κατηγορίες εφοδιάζονται με συστήματα αυτόματου φρεναρίσματος και διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας, με τα πιο εξελιγμένα να σε διατηρούν στο κέντρο αυτής και να μην «περιμένουν» να πατήσεις στη διαγράμμιση για να σε ενεργοποιηθούν.

Ομολογώ πως είναι εντυπωσιακά, ωστόσο αρκετές φορές δείχνουν πως είναι εξελιγμένα για την Ευρώπη και όχι για την ελληνική πραγματικότητα. Και εξηγούμαστε αμέσως: Στο συνηθισμένο και καθημερινό σενάριο όπου κινούμαι στον Κηφισό και βλέπω στον καθρέπτη μοτοσικλέτα να κάνει διήθηση, επιλέγω να κινηθώ προς το αντίθετο άκρο της λωρίδας μου, για να διευκολύνω τον μοτοσικλετιστή και να του δώσω λίγο παραπάνω χώρο. Τότε το αυτοκίνητο «βλέπει» πως παρεκκλίνω από το κέντρο της λωρίδας, ανάβουν λαμπάκια στο καντράν, χτυπάνε καμπανάκια, και το τιμόνι στρίβει -πολλές φορές απότομα- ξανά προς το κέντρο της λωρίδας. Και φυσικά κοντά στο μοτοσικλετιστή που πλέον με έχει πλησιάσει.

Βέβαια, αν επιμένεις να έχεις στριμμένο το τιμόνι προς την κατεύθυνση που θες, το αυτοκίνητο σου δίνει πίσω τα ηνία, ωστόσο δεν παύουν να έχουν περάσει λίγα δευτερόλεπτα όπου ουσιαστικά κάνεις ένα μικρό «μπρα-ντε-φερ» με το ίδιο το τιμόνι μέχρι να αποφασιστεί ποιος έχει το πάνω χέρι. Το ίδιο συμβαίνει στην περίπτωση που θες να κάνεις έναν μικρό ελιγμό μέσα στην ίδια σου τη λωρίδα για να αποφύγεις μια λακκούβα ή ένα εμπόδιο στο δρόμο, κάτι επίσης συνηθισμένο στο οδικό δίκτυο της χώρας μας. Εντέλει, μέχρι να φτάσεις στον προορισμό σου, έχεις «ξυπνήσει» την ηλεκτρονική νταντά καμιά δεκαριά φορές.

Αυτόματο φρενάρισμα: Μπορεί να διαβάσει λάθος και να φρενάρει μόνο του

Ένα ακόμα πραγματικά σωτήριο ηλεκτρονικό σύστημα ασφαλείας είναι το αυτόματο φρενάρισμα. Και αυτό όμως μπορεί να εμφανίσει δυσλειτουργίες. Έχουν τύχει περιπτώσεις όπου διαφορετικά αυτοκίνητα φρέναραν απότομα από μόνα τους χωρίς προφανή λόγο. Δύο από αυτές μάλιστα έγιναν στο ίδιο ακριβώς σημείο και σε παρόμοια ώρα της μέρας, όπου ο ήλιος έδυε και ήταν «κόντρα» στους αισθητήρες των αυτοκινήτων. Το μόνο που βρισκόταν στο δρόμο ήταν ένα αθώο καπάκι φρεατίου (κλειστό εννοείται), και προφανώς οι εγκέφαλοι των οχημάτων «θεώρησαν» πως ανίχνευσαν εμπόδιο.

Φανταστείτε τώρα να βρίσκεστε στο όχημα που ακολουθεί, και ξαφνικά το προπορευόμενο αυτοκίνητο να «κοκκαλώσει» απότομα από μόνο του χωρίς αιτία. Από τη στιγμή που η πλειοψηφία των οχημάτων στην Ελλάδα δεν είναι μοντέλα των τελευταίων 5 ετών (όπως και το προσωπικό μου, άλλωστε) και δεν εξοπλίζονται επίσης με σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, καταλαβαίνουμε πως ο κίνδυνος να δημιουργηθεί ατύχημα από το πουθενά είναι μεγάλος. Όσον αφορά στις δικές μου περιπτώσεις, μπορώ να πω πως ήμουν τυχερός και δεν με ακολουθούσε κάποιο άλλο όχημα από πίσω.

Από την άλλη, μια φορά θα τα χρειαστείς και τότε θα σε σώσουν

Αξίζει να αναφέρουμε πως τα συγκεκριμένα συστήματα ασφαλείας θα τα χρειαστούμε θεωρητικά ελάχιστες φορές, και όταν έρθει εκείνη η στιγμή θα μας σώσουν και θα μας προφυλάξουν από τα χειρότερα. Μπορεί μάλιστα να γίνουν και «μάθημα» για κάποιον οδηγό που μπορεί να είναι απρόσεκτος και ουσιαστικά θα αποφύγει κάποιο ατύχημα απλά επειδή το αυτοκίνητό του εξοπλίζεται με προηγμένα συστήματα ασφαλείας. Είμαστε άνθρωποι εξάλλου και είναι εύκολο να αφήσουμε την προσοχή μας να αποσπαστεί σε συνθήκες χαμηλής ταχύτητας, για να αιφνιδιαστούμε λίγο αργότερα από απροσδόκητα σταματημένη κυκλοφορία.

Αντίστοιχα, το σύστημα διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας θα φανεί εξαιρετικά σωτήριο στην περίπτωση που κάποιος έχει «ξεχαστεί» χαζεύοντας κάπου αλλού και ξεκινά να παρεκκλίνει από την πορεία του. Ας μην ξεχνάμε επίσης πως τα συγκεκριμένα συστήματα απενεργοποιούνται, επομένως αν κάποιος ενοχλείται, μπορεί απλά να τα κλείσει.

Μήπως γίνονται πιο «απρόσεκτοι» οι νέοι οδηγοί, επειδή θα βασίζονται στα ηλεκτρονικά;

Μήπως αυτό όμως γίνεται «μπούμερανγκ» για τους οδηγούς των νεότερων γενιών; Υπάρχει πάντα ανοιχτό το ενδεχόμενο κάποιος που μαθαίνει και εξοικειώνεται στο να οδηγεί αυτοκίνητα με τα συγκεκριμένα συστήματα ασφαλείας να επαφίεται και να έχει τη νοοτροπία του «έλα μωρέ, θα με διορθώσει αυτόματα», αυξάνοντας τις πιθανότητες να μην είναι όσο προσηλωμένος θα έπρεπε όταν βρίσκεται πίσω από το τιμόνι.

Εσείς τι πιστεύετε; Θέλετε το αυτοκίνητο να στρίβει και να φρενάρει μόνο του, ή προτιμάτε να έχετε εσείς τον πλήρη έλεγχο; Στην περίπτωση που το όχημά σας εφοδιάζεται με αυτά, τα απενεργοποιείτε ή τα έχετε στο «on», για παν ενδεχόμενο;

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις
Σχολιάστε