Έχουν μία σχέση, «βγάζουν» όλη τη διαθέσιμη ροπή από το πρώτο πάτημα του γκαζιού, επιταχύνουν πολύ γρήγορα στα πρώτα μέτρα κίνησης. Μιλάμε για τα κιβώτια των ηλεκτρικών αυτοκίνητων με την 1 ταχύτητα. Γιατί συμβαίνει αυτό και ποια ηλεκτρικά έχουν περισσότερες σχέσεις στο κιβώτιό τους;
Όταν ψάχνεις να αγοράσεις αμάξι συχνά προβληματίζεσαι. Να δώσω παραπάνω για αυτόματο, ή μένω με το χειροκίνητο και κάνω την δουλειά μου; Για όσους θέλουν ευκολία στη χρήση και άνεση στα συνεχή σταμάτα-ξεκίνα της πόλης, το αυτόματο είναι «μάννα εξ ουρανού». Αυτό το πλεονέκτημα, ανάμεσα σε άλλα, προσφέρει και ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Μόνο που σε σχέση με τα συνηθισμένα σασμάν των θερμικών, τα ηλεκτρικά έχουν κιβώτιο με μόνο 1 ταχύτητα. Ξέρεις γιατί συμβαίνει αυτό;
Πώς δουλεύει το κιβώτιο στα βενζίνης-diesel;
Για να βρούμε την απάντηση πρέπει πρώτα να εξηγήσουμε, συνοπτικά, ποιος ο ρόλος του κιβωτίου ταχυτήτων σε ένα ICE αυτοκίνητο (Internal Combustion Engine). «Δουλειά» του είναι να αυξάνει κατά βούληση τη ροπή, υποπολλαπλασιάζοντας την ταχύτητα περιστροφής θερμικού μοτέρ, είτε για την επίτευξη καλύτερης άμεσης επιτάχυνσης, είτε για μεγαλύτερη ταχύτητα πλεύσης-κίνησης. Οι βενζινοκινητήρες εμφανίζουν τη μέγιστη ροπή τους σε αρκετά υψηλές στροφές περιστροφής, στο ωφέλιμο εύρος λειτουργίας. Εδώ χρειάζεται το κιβώτιο που κατανέμει την ισχύ αναλόγως, αλλάζοντας ταχύτητες στο σωστό εύρος στροφών. Γενικότερα, η απόδοση της ροπής είναι μεγαλύτερη σε χαμηλές ταχύτητες, π.χ. εκκίνηση. Σε τέτοιες συνθήκες είναι που βοηθά το κιβώτιο βοηθά ώστε να γίνει η εκκίνηση σε υψηλές στροφές. Καθώς το όχημα κινείται, η ροπή σταδιακά μειώνεται. Και πάλι, μέσω του κιβωτίου, ακολουθείται συγκεκριμένη λειτουργία ώστε να «πιάσεις» μία υψηλή τελική ταχύτητα, για την οποία απαιτείται συγκεκριμένος – πεπερασμένος – αριθμός στροφών.
Γιατί χρειαζόμαστε πολλές σχέσεις σε ένα κιβώτιο;
Στις λιγότερες στροφές του κινητήρα βάζεις τις πρώτες σχέσεις για ικανοποιητική ισχύ και ροπή, ενώ σε περισσότερες στροφές «ανεβάζεις» ταχύτητα Για να βρούμε την απάντηση πρέπει πρώτα να εξηγήσουμε, συνοπτικά, ποιος ο ρόλος του κιβωτίου ταχυτήτων σε ένα ICE αυτοκίνητο (Internal Combustion Engine). «Δουλειά» του είναι να αυξάνει κατά βούληση τη ροπή, υποπολλαπλασιάζοντας την ταχύτητα περιστροφής θερμικού μοτέρ, είτε για την επίτευξη καλύτερης άμεσης επιτάχυνσης, είτε για μεγαλύτερη ταχύτητα πλεύσης-κίνησης. Οι βενζινοκινητήρες εμφανίζουν τη μέγιστη ροπή τους σε αρκετά υψηλές στροφές περιστροφής, στο ωφέλιμο εύρος λειτουργίας. Εδώ χρειάζεται το κιβώτιο που κατανέμει την ισχύ αναλόγως, αλλάζοντας ταχύτητες στο σωστό εύρος στροφών. Γενικότερα, η απόδοση της ροπής είναι μεγαλύτερη σε χαμηλές ταχύτητες, π.χ. εκκίνηση. Σε τέτοιες συνθήκες είναι που βοηθά το κιβώτιο βοηθά ώστε να γίνει η εκκίνηση σε υψηλές στροφές. Καθώς το όχημα κινείται, η ροπή σταδιακά μειώνεται. Και πάλι, μέσω του κιβωτίου, ακολουθείται συγκεκριμένη λειτουργία ώστε να «πιάσεις» μία υψηλή τελική ταχύτητα, για την οποία απαιτείται συγκεκριμένος – πεπερασμένος – αριθμός στροφών. για να περιορίσεις την κατανάλωση, τον θόρυβο και την φθορά του συνόλου. Για αυτό και οι σχέσεις αλληλοκαλύπτονται μεταξύ τους, επιτρέποντας στον κινητήρα λειτουργία σε βέλτιστη περιοχή στροφών. Λόγω των παραπάνω, το κιβώτιο σε ένα μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης πρέπει να είναι σχεδιασμένο με τρόπο τέτοιο που συνδυάζει τέλεια την ισχύ και τα χαρακτηριστικά ροπής του κινητήρα, την απόδοσή του σε κάθε σχέση μετάδοσης και, φυσικά, την τελική ταχύτητα που έχουν καθορίσει οι μηχανικοί.