
Φτάσαμε στο τέρμα: Θα σκάσει η βόμβα του γερασμένου στόλου;
Φτάσαμε στο τέρμα: Θα σκάσει η βόμβα του γερασμένου στόλου;
Η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί σχέδιο νόμου για τις ζώνες χαμηλών εκπομπών.
Κινδυνεύει με σταδιακή απαξίωση μεγάλο μέρος του στόλου στην Ελλάδα.
Δε θα σου επιβάλουν να «πετάξεις» το παλιό σου αυτοκίνητο.
Όμως σταδιακά θα καταστεί εντελώς ασύμφορη η κατοχή ενός μοντέλου 15ετίας.
autoagora Team
Η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί σχέδιο νόμου για τις ζώνες χαμηλών εκπομπών
Είναι ένα ζήτημα με το οποίο ασχολούμαστε σχεδόν σε εβδομαδιαία βάση από αυτή εδώ τη στήλη, γιατί αποτελεί ξεκάθαρα το μεγαλύτερο πρόβλημα των αυτοκινητιστικών πραγμάτων στην Ελλάδα: ο γερασμένος στόλος και το γεγονός ότι σύντομα αυτός δεν θα είναι βιώσιμος. Το νούμερο που μας στοιχειώνει, γνωστό: 17,5 έτη μέσος όρος αισίως… και βλέπουμε.
Δεν θα βαρεθούμε να το γράφουμε, μέχρι να μπορέσει κάτι να αλλάξει. Και όπως όλα δείχνουν, ενδέχεται σύντομα με τις νέες «ντιρεκτίβες» της Ε.Ε. όντως αυτό να πρέπει να γίνει. Η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε μια γενικότερη διαδικασία αναδιάρθρωσης της διαχείρισης των κυκλοφορούντων οχημάτων, της διάρκειας ζωής τους και της τύχης που αυτά πρέπει να έχουν κατά το «τέλος» της. Και μέσα σε όλα αυτά, εσχάτως προωθεί και ένα σχέδιο νόμου για τις «ζώνες χαμηλών εκπομπών» στις πόλεις.
Κινδυνεύει με σταδιακή απαξίωση μεγάλο μέρος του στόλου στην Ελλάδα
Ο στόχος είναι τα παλιότερα και πιο ρυπογόνα οχήματα, να μην μπορούν να χρησιμοποιούνται στο πολυσύχναστο κέντρο μιας πόλης. Έτσι, αυτοκίνητα με προδιαγραφή για παράδειγμα Euro 4 και προγενέστερη, θα θεωρούνται «ανεπιθύμητα» από το 2030 και μετά. Σε πόλεις όπως το Λονδίνο, η Βαρκελώνη ή η Μαδρίτη, υπάρχουν ήδη τέτοιες «ζώνες κυκλοφορίας» στις οποίες επιτρέπεται η πρόσβαση αποκλειστικά σε αυτοκίνητα με χαμηλή εκπομπή καυσαερίων. Και μάλιστα η είσοδος ελέγχεται αυστηρά με κάμερες αναγνώρισης αριθμού κυκλοφορίας, και τα πρόστιμα για τους παραβάτες είναι αυστηρά.
Δε θα σου επιβάλουν να «πετάξεις» το παλιό σου αυτοκίνητο
Πως όμως κάτι αντίστοιχο θα μπορούσε να μεταφράζεται στην Ελληνική πραγματικότητα; Πολύ απλά, είναι κάτι που αν εφαρμοστεί, θα μπορούσε να απαξιώσει μεγάλο μέρος του γερασμένου στόλου. Θα μπορούσε μάλιστα στην πραγματικότητα να ανατρέψει σταδιακά τα πάντα στην Αγορά: από την αξία μεταπώλησης ενός μοντέλου και τις τιμές των μεταχειρισμένων ανταλλακτικών, μέχρι και την κίνηση και τους κύκλους εργασιών που θα έχουν πλέον τα συνεργεία. Στην πράξη δεν θα σου επιβάλει κανείς να «πετάξεις» το παλιό σου αυτοκίνητο. Όμως αν εφαρμοστεί το χρονοδιάγραμμα, τότε ήδη σε λίγο καιρό από σήμερα, με τα νέα δεδομένα στον ορίζοντα, ντόμινο εξελίξεων θα αναταράξει τις ισορροπίες στην αγορά: όταν θα ξέρεις ότι σε2-3 χρόνια (το 2030) ένα αυτοκίνητο θα έχει περισσότερα χαράτσια και περιορισμούς κυκλοφορίας από κάποιο άλλο, θα είναι φυσιολογικό αυτό να ξεκινήσει από πριν να παραγκωνίζεται.
Όμως σταδιακά θα καταστεί εντελώς ασύμφορη η κατοχή ενός μοντέλου 15ετίας
Μπορεί δηλαδή το Κράτος να μην σου επιβάλλει να στείλεις το αυτοκίνητο σου στην πρέσα για υποχρεωτική ανακύκλωση, αλλά αυτό θα απαξιωθεί με άλλους τρόπους: η αύξηση για παράδειγμα στα τέλη κυκλοφορίας, ή κάποια έκτακτη «ειδική» φορολόγηση για οχήματα 12 ετών και άνω, θα καταστήσει ένα παλιό μοντέλο σταδιακά ασύμφορο και μη «ελκυστικό» για μεταπώληση. Μένει να δούμε αν οι ιθύνοντες έχουν συνειδητοποιήσει, ότι για να μπορέσουν να αντικατασταθούν όλα αυτά τα παλιά αυτοκίνητα με νεοτέρα, θα πρέπει να δοθούν κίνητρα. Αλλά το κυριότερο, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν μεγάλα προβλήματα της αγοράς, όπως οι υψηλές τιμές, η χαμηλή αγοραστική δύναμη και η περιορισμένη πρόσβαση για πολλούς στο τραπεζικό σύστημα.

