Ο «πατέρας» της μπαταρίας αυτοκινήτου

Διαβάστηκε από 1019 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 19/10/2018

Ο Akira Yoshino, εφευρέτης των μπαταριών ιόντων λιθίου, μας μιλάει για το μέλλον των αυτοκινήτων που θα χρησιμοποιούν μπαταρίες, τι θα έλεγε στον Elon Musk και εξηγεί γιατί ο ίδιος προσωπικά περιμένει τα αυτόνομα αυτοκίνητα.

 
   
Ο Akira Yoshino, ετών 70, διένυσε μια μεγάλη απόσταση, από την Ιαπωνία, μέχρι το ξενοδοχείο Hyatt Regency στο Düsseldorf, όπου και μας συνάντησε. Ο εφευρέτης της μπαταρίας ιόντων λιθίου έφερε μαζί του ένα project  ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου που ονομάζεται AKXY και έχει αναπτυχθεί από την ομάδα τεχνολογίας Asahi Kasei. "Σε αυτό το αυτοκίνητο είναι το πνεύμα του Akira Yoshino," εξηγεί ένας από τους πολλούς υπαλλήλους που συνοδεύουν τον περίφημο χημικό, στην μεταξύ μας συνάντηση.

Ερώτηση: Δρ. Yoshino, καταχωρήσατε ένα δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για μπαταρία ιόντων λιθίου το 1985. Εκείνη την εποχή, πέρασε από το μυαλό σας, ότι η εφεύρεσή σας θα έφερνε επανάσταση στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας;

Akira Yoshino: «Ειλικρινά: όχι! Οι μπαταρίες μου έχουν χρησιμοποιηθεί σε κινητές συσκευές εδώ και 25 χρόνια, αρχικά σε Walkman, αργότερα σε φορητούς υπολογιστές, σήμερα σε smartphones. Μάλιστα σήμερα είναι πολύ πιο αποδοτικές από ότι στην αρχή. Αυτό τις κάνει τόσο ενδιαφέρουσες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα».

Ερώτηση: Το κόστος ανά κιλοβατώρα εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό  παράγοντα για την τιμή ενός ηλεκτρονικού αυτοκινήτου. Πριν από δέκα χρόνια, η κοστολόγηση ήταν περίπου 1.000 δολάρια ανά kWh.  Πού βρισκόμαστε σήμερα;

Akira Yoshino: «Για ξεχωριστές κυψέλες, η τιμή βρίσκεται ήδη κάτω από τα 100 δολάρια. Για ολοκληρωμένα πακέτα, υπολογίστε 50% περισσότερο, αλλά ο στόχος που έχουμε θέσει ώστε να πέσουν κάτω από τα 100 δολάρια και εδώ, σύντομα θα επιτευχθεί».

Ερώτηση: Τι έπεται μετά τις μπαταρίες ιόντων λιθίου; Πολλοί μιλούν για στερεά κυψέλη με στερεό αντί για υγρό ηλεκτρολύτη, ο οποίος έχει υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα.

Akira Yoshino: «Η διαμόρφωση αυτή είναι εδώ και καιρό στο προσκήνιο, ωστόσο η βελτιστοποίησή της για μαζική παραγωγή θα διαρκέσει άλλα πέντε χρόνια. Τότε είναι πιθανό να δούμε τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα έχουν αυτή τη νέα τεχνολογία. Αρχικά σε μικρούς αριθμούς, καθώς θα χρειαστούν επιπλέον 5 χρόνια, ώστε η νέα τεχνολογία ναεξοπλίσει εκατομμύρια e-αυτοκίνητα».

Ερώτηση:  Λέγεται ότι με τις στερεές κυψέλες, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα έχει αυτονομία 500 χιλιομέτρων, με μια φόρτιση λιγότερο των δέκα λεπτών. Ειναι δυνατόν να συμβεί κάτι τέτοιο;

Akira Yoshino:  «Ναι, αυτό μπορεί να συμβεί, αλλά είμαστε ακόμα πολύ μακριά από την υλοποίηση του».

Ερώτηση:  Συμμερίζεστε τους φόβους των καταναλωτών για έκρηξη των μπαταριών και για ηλεκτρικά αυτοκίνητα που καίγονται;

Akira Yoshino: «Ξέρετε, υπήρξαν πάντα ατυχήματα στην ανάπτυξη μπαταριών ιόντων λιθίου, αλλά αυτά τα περιστατικά έχουν χρησιμοποιηθεί ως παραδειγματισμός, ώστε να βελτιώσουμε περαιτέρω τη διαχείριση των μπαταριών».

Ερώτηση: Ο καλύτερος τρόπος ψύξης για τις μπαταρίες στο αυτοκίνητο είναι με αέρα ή με νερό;

Akira Yoshino: «Η διαδικασίααυτή δεν είναι απαραίτητη στην περίπτωση των στερεών μπαταριών, διαφορετικά η ψύξη με νερό είναι πιο ασφαλής».

Ερώτηση: Τι είναι πιο σημαντικό κατά τη γνώμη σας;  Η μεγάλη αυτονομία ή η μικρή διάρκεια φόρτισης;

Akira Yoshino:  «Όταν μιλάμε για φόρτιση, από τη μία έχουμε την επιθυμία των πελατών για ένα μικρό χρόνο φόρτωσης και από την άλλη το υψηλό κόστος των σταθμών γρήγορης φόρτισης. Νομίζω ότι ένας μεγάλος αριθμός σταθμών φόρτισης είναι αρχικά πιο σημαντικός από την πολύ γρήγορη φόρτιση των μπαταριών. Η αυτονομία των αυτοκινήτων μεγαλώνει γενιά με τη γενιά.  Ένα Nissan Leaf ξεκίνησε το 2010 με σχεδόν 200 χιλιόμετρα, τώρα φτάνει μέχρι και 400, στην επόμενη γενιά τα 500 είναι ρεαλιστικό νούμερο»

Ερώτηση: Υπάρχει αρκετή ποσότητα λιθίου και άλλων πόρων ώστε να εξυπηρετήσουν εκατομμύρια νέα ηλεκτρονικά αυτοκίνητα;

Akira Yoshino:  «Το Λίθιο εξακολουθεί να είναι αρκετό στη Νότια Αμερική, αλλά οι κερδοσκόποι αυξάνουν τις τιμές. Όμως πρόσφατα ανακάλυψαν νέα ορυχεία λιθίου στην Αυστραλία, είμαι αισιόδοξος και στο μέλλον τα θετικά ηλεκτρόδια της μπαταρίας θα χρειαστούν επίσης περισσότερο νικέλιο απ ότι κοβάλτιο ... »

Ερώτηση: ...των οποίων η υποβάθμιση στο Κονγκό θεωρείται πολύ κρίσιμη.

Akira Yoshino:  «Όπως είπα, η περιεκτικότητα σε κοβάλτιο θα μειωθεί, δεν θα υπάρξει πρόβλημα πόρων».

Ερώτηση: Τι πιστεύετε για την κυψέλη καυσίμου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας για ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Akira Yoshino:  «Μετά το 2025 θα υπάρξει μια μεγάλη αλλαγή στον κόσμο των αυτοκινήτων. Τότε θα εμφανιστούν  τα αυτόνομα αυτοκίνητα και θα φορτίζουν μόνα τους, γι αυτό το λόγο,  νομίζω ότι θα είναι δύσκολα τα πράγμτατα για την κυψέλη καυσίμου».

Ερώτηση: Βρισκόμαστε εδώ στο Ντίσελντορφ, μια πόλη που απειλείται από απαγορεύσεις στην οδήγηση με ντίζελ. Το τέλος των κινητήρων καύσης πλησιάζει;

 Akira Yoshino: «Σε ορισμένα μέρη, το τέλος θα έρθει νωρίτερα, με την Ιαπωνία να ακολουθεί όχι νωρίτερα από το 2050. Αυτό θα είναι το σημείο καμπής».

Ερώτηση: Η Tesla είναι ο μεγαλύτερος χρήστης μπαταριών ιόντων λιθίου και διαθέτει δικό της εργοστάσιο με το Gigafactory ακόμη και με την Panasonic. Έχετε γνωρίσει ποτέ τον Elon Musk αυτοπροσώπως;

Akira Yoshino: «Οχι!» (Γέλια)

Ερώτηση:  Τι θα του λέγατε;

Akira Yoshino:  «Ήμουν μάρτυρας στο πως η επανάσταση της τεχνολογίας των πληροφοριών άλλαξε τον κόσμο. Υπήρχαν πάντα πρόδρομοι, οι ηγέτες σκέψης, αλλά αυτοί οι άνθρωποι τελικά θα εξαφανιστούν από τη σκηνή, και αν είναι τυχεροί, τελικά θα εμφανιστούν κάπου. Αυτό θα του έλεγα».
Ερώτηση:  Είστε επίσημα συνταξιούχος. Εξακολουθείτε να εργάζεστε;
Akira Yoshino: «Δύο μέρες την εβδομάδα ως σύμβουλος του Asahi Kasei και μία μέρα την εβδομάδα σε μια ερευνητική εγκατάσταση. Υπάρχουν αρκετά πράγματα να κάνω»
Ερώτηση:  Ποιό ήταν το πρώτο σας αυτοκίνητο?

Akira Yoshino: «Ένα Skyline της Nissan. Σήμερα οδηγώ ένα Toyota Prius Hybrid, το οποίο ονομάζεται Aqua από εμάς, χωρίς πρίζα».

Eρώτηση: Και το αυτοκίνητο των ονείρων σας;

Akira Yoshino: «Θα ήθελα να πιω ένα ποτό. Γι αυτό ένα αυτόνομο αυτοκίνητο θα ήταν το ιδανικό».
Το πρόσωπο: Δρ Akira Yoshino
Ο 70χρονος χημικός γεννήθηκε στην Οσάκα της Ιαπωνίας. Από το 1981 ερευνούσε τις επαναφορτιζόμενες μπαταρίες. Έχει τιμηθεί με το "Βραβείο Ιαπωνίας" αξίας 380.000 ευρώ.
 
«Η διαμόρφωση των στερεών κυψελών βρίσκεται εδώ και καιρό στο προσκήνιο, ωστόσο η βελτιστοποίησή της για μαζική παραγωγή θα διαρκέσει άλλα πέντε χρόνια» Akira Yoshino.
 

 
   

Σχετικες Ειδησεις

ΜΠΑΤΑΡΙΑ - Τελευταια Νεα


Διαβαστε Ακομη

Ροη Ειδησεων