Πόσο θα κοστίζει η φόρτιση Ηλεκτρικού αυτοκινήτου?

Διαβάστηκε από 30029 αναγνώστες - 18/5/2020

Πόσο οικονομικότερη θα γίνει η ζωή μας, με την απόκτηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου? Είναι πράγματι πιο φθηνή η χρήση τους, σε σχέση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης ή πρόκειται και πάλι για κάποιο marketing trick των βιομηχανιών?

 
 
Με την ραγδαία είσοδο, των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών στον χώρο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μπορεί κάποιος να πει πως έχουμε ήδη μπει στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.
Πολλές χώρες στην Ευρώπη επενδύουν στην κατασκευή υποδομών, για την δημιουργία δικτύου σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων που σύντομα θα αποτελέσει την μεγαλύτερη είσοδο χρημάτων στον κλάδο των μεταφορών, εδώ και δεκαετίες. Επενδύσεις σχεδόν υποχρεωτικές, αφού υπολογίζεται πως τα επόμενα 20 χρόνια, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα κατακλύσει την Ευρώπη. Η κατασκευή σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα αποτελέσει μία από τις μεγαλύτερες επενδυτικές ευκαιρίες στον κλάδο των μεταφορών. Παράλληλα αναμένουμε πως οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες, περιλαμβανομένων των Royal Dutch Shell και BP, σχεδιάζουν να προσαρμόσουν το δίκτυο των πρατηρίων βενζίνης και πετρελαίου και με παροχή ηλεκτρικού ρεύματος. Το σίγουρο βέβαια είναι πως θα αντιμετωπίσουν ισχυρό ανταγωνισμό από εταιρείες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και από τεχνολογικές εταιρείες. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε βέβαια πως, οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα έχουν τη δυνατότητα να φορτίζουν τα οχήματα τους στον σταθμό φόρτισης που θα έχουν εγκαταστήσει σπίτι τους. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει πως θα φορτίζουν πάντα εκεί το αυτοκίνητό τους. Για παράδειγμα, μπορεί να φορτίζουν φθηνότερα εάν το κάνουν στον χώρο εργασίας τους, όπου ο εργοδότης θα μπορεί να τους προσφέρει φόρτιση, με φθηνότερη τιμή.


 
Κόστος φόρτισης
Ας δούμε όμως ποιο θα ήταν το κόστος φόρτισης σε ένα δημόσιο σταθμό. Μέσω της υπηρεσίας Audi e-Tron charging servive, ένας ιδιοκτήτης ηλεκτρικού αυτοκινήτου έχει πρόσβαση σε ένα δίκτυο φόρτισης 72.000 σημείων σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η υπηρεσία αυτή χωρίζεται στο πρόγραμμα City και Transit, ανάλογα τις απατήσεις και τις ανάγκες σου. Σε κάθε υπηρεσία υπάρχουν δυο σταθερές χρεώσεις και μια μεταβλητή. Σταθερή χρέωση είναι το πάγιο αγοράς της υπηρεσίας (είτε city, είτε transit) και η χρήση του δικτύου η οποία χρεώνεται ανεξάρτητα από τον χρόνο και την ενέργεια φόρτισης. Μεταβλητή είναι η χρέωση του ρεύματος που θα τραβήξει το κάθε όχημα κατά την διάρκεια φόρτισης από τον σταθμό. Στο πρόγραμμα της Audi, στο City υπάρχει πάγιο 4,95 ευρώ το μήνα και για κάθε φορά που γίνεται χρήση του σημείου φόρτισης υπάρχει χρέωση 7,95 ευρώ. Το πρόγραμμα φόρτισης ηλεκτρικού αυτοκινήτου Transit έχει πάγιο 17,95 ευρώ και το κόστος χρήσης είναι 8 ευρώ. Για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που διανύει περίπου 900 χιλιόμετρα το μήνα θα είναι αναγκαίες περίπου 4 φορτίσεις, για μια μπαταρία 40 kWh. Με το πρόγραμμα City το κόστος θα ήταν περίπου 50 ευρώ τον μήνα συμπεριλαμβανομένων των παγίων αλλά και της κατανάλωσης ρεύματος από τον σταθμό. Στην ίδια περίπτωση ένα αυτοκίνητο βενζίνης που θα γέμιζε με κόστος αμόλυβδης στο 1.50 ευρώ, το κόστος θα ανερχόταν σε 115 ευρώ για την ίδια χιλιομετρική απόσταση. Στην περίπτωση των κινητήρων diesel (με τιμή λίτρου 1.35) το κόστος θα άγγιζε τα 85 ευρώ.



Είναι πλέον σαφές πως η χρήση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα είναι συμφέρουσα για την τσέπη μας. Ωστόσο το ακριβότερο εξάρτημα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι η μπαταρία, οπότε η μείωση του κόστους των μπαταριών είναι αυτή που θα δώσει άλλη προοπτική στα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Κάποιες προβλέψεις κάνουν λόγο για 100 δολάρια ανά kWh πριν από το 2020, και για 80 δολάρια αμέσως μετά. Ωστόσο, υπάρχει η εκτίμηση ότι η τιμή των μπαταριών ιόντων λιθίου που χρησιμοποιούνται σε συστοιχίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μειωθεί με πολύ ταχύτερο ρυθμό από ό, τι είχε προβλεφθεί. Είναι σίγουρο πως αν το κόστος των μπαταριών πέσει τότε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα γίνουν ανταγωνιστικά με τα συμβατικά που διαθέτουν κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Εδώ να τονίσουμε πως θα έχουμε την δυνατότητα εγκατάστασης ενός σταθμού φόρτισης μέσα στο σπίτι μας με το ανάλογο κόστος. Οι υπάρχουσες υποδομές παροχής ηλεκτρικού ρεύματος ενός σπιτιού δεν μπορούν να φορτίσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Όμως, μια μικρή οικονομική επένδυση στον χώρο μας, θα μας προσέφερε ακόμα μεγαλύτερη οικονομία αλλά και ταχύτητα στην φόρτιση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου μας, καθώς δεν θα υπάρχει καμιά αναμονή σε σταθμό δημόσιας φόρτισης, αλλά ταυτόχρονα θα αποφύγουμε και τα πάγια των προγραμμάτων φόρτισης. Αναλύοντας λοιπόν τις παγκόσμιες εξελίξεις στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων από τις βιομηχανίες, το μόνο που απομένει για να εισχωρήσουν έντονα στην ζωή μας, είναι η μείωση του κόστους απόκτησης και οι κατάλληλες υποδομές.