Μπορεί το CarSharing να αποσυμφορήσει τις Μεγαλουπόλεις?

Διαβάστηκε από 8652 αναγνώστες - 11/2/2020

Ο αριθμός των χρηστών αυξάνεται. Ταυτόχρονα, όλο και περισσότεροι πολίτες έχουν το δικό τους αυτοκίνητο. Πώς μπορεί να τα πάει καλύτερα η αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας μέσα στις πόλεις?

 
 
Περισσότερα από 47 εκατ. Ι.Χ. στη Γερμανία, δηλαδή 5,8 εκατ. περισσότερα ή 14% περισσότερα μέσα στα τελευταία 10 χρόνια, σύμφωνα με τα στοιχεία από την ανάλυση του Center Automotive Research (CAR) στο πανεπιστήμιο του Duisburg-Essen. 567 μονάδες ανά 1.000 κατοίκους. Για παράδειγμα, στο Βερολίνο ο αριθμός των Ι.Χ. έχει αυξηθεί από το 2009 κατά 11,3% και στο Μόναχο κατά 18,5%. Συμπέρασμα: Το ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητο δεν έχει χάσει σε ελκυστικότητα, ακόμα και στις εποχές των συζητήσεων για την κυκλοφορία και την κλιματική αλλαγή, το αντίθετο μάλιστα.

Πάντως, περαιτέρω αύξηση καταγράφεται και από την ομοσπονδιακή, γερμανική υπηρεσία Carsharing. Μάλιστα, η πόλη της Καρλσρούης αποτελεί την πρωτεύουσα της χώρας σε ό,τι αφορά το carsharing, δηλαδή της από κοινού χρήσης του αυτοκινήτου. Εκεί, 3,23 αυτοκίνητα carsharing αντιστοιχούν σε 1.000 κατοίκους. Ο αριθμός των Ι.Χ. αυτοκινήτων αυξήθηκε από το 2017 κατά 21%. Στην κατάταξη των γερμανικών πόλεων ακολουθούν οι μητροπόλεις του Μονάχου (2,13 οχήματα/1.000 κατοίκους), του Αμβούργου (1,61) και τουΒερολίνου (1,60). Σε 126 από 151 πόλεις, που ερευνήθηκαν, οι προσφορές του carsharing αυξήθηκαν σε μεγάλο βαθμό σε σχέση με αυτές του 2017, σύμφωνα με την ομοσπονδιακή ένωση της Γερμανίας.



Συνολικά, το μερίδιο αγοράς των από κοινού χρησιμοποιούμενων αυτοκινήτων παραμένει μικρό. Το εμπόριο αυτοκινήτων, που είναι σαφώς κυριευμένο από το καπιταλιστικό πνεύμα, θεωρείται δύσκολο στο επίπεδο των κοινόχρηστων οχημάτων, με αποτέλεσμα να έχουμε πρόσφατα τη συγχώνευση των εταιρειών Car2go (της Daimler) και DriveNow (της BMW) και τη δημιουργία της ShareNow. Μπορεί, λοιπόν, να γίνει λόγος για μία αλλαγή από τη μεταστροφή στην αποπομπή του ιδιόκτητου αυτοκινήτου. Πάνω απ όλα, η κοινοχρησία ενός ελεύθερου στόλου αυτοκινήτων (Free-Floating-Carsharing) πρόκειται, σύμφωνα με τους σχολιαστές του κλάδου, να ενισχυθεί έναντι της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς ή του ποδηλάτου. Έτσι, δεν πρόκειται να αποσυμφορηθούν ούτε οι θέσεις στάθμευσης ούτε οι δρόμοι.



Πώς μπορεί το carsharing να λειτουργήσει αποδοτικότερα προς την αντίθετη κατεύθυνση; «Το σωστό θα ήταν να υπήρχε μία πολιτική κινήτρων, που θα δημιουργούσε ένα μεγάλων διαστάσεων δίκτυο θέσεων στάθμευσης κοινόχρηστων αυτοκινήτων. Έτσι, κανένας κάτοικος μιας συνοικίας στο κέντρο μιας πόλης δε θα χρειαζόταν να περπατήσει περισσότερα από 400 μέτρα για να φτάσει σε ένα κοινόχρηστο όχημα», λέει ο Gunnar Nehrke, εμπορικός διευθυντής της ομοσπονδιακής ένωσης Carsharing. Στο Βερολίνο, μάλιστα, η προοπτική της κοινοχρησίας αυτοκινήτων, με βάση τον τόπο διαμονής ή τον τόπο εργασίας των χρηστών, έχει ήδη τεθεί στο τραπέζι.

Και η Καρλσρούη αποδεικνύει, πως οι πόλεις με μεγάλη προσφορά σε υπηρεσίες με βάση σταθμού μπορούν να είναι επιτυχημένες: 2,96 από τα 3,23 διαθέσιμα αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους θα περιμένουν σε σταθερά μέρη έτοιμα να εξυπηρετήσουν τους χρήστες. Τα 927 οχήματα συνιστούν το μεγαλύτερο δείκτη πυκνότητας στη γερμανική επικράτεια. Η νέα μελέτη δείχνει επιπλέον, πως δεν υπάρχει ανάλογα μεγάλο ενδιαφέρον μόνο στις μεγαλουπόλεις, αφού στο Top 20 βρίσκονται επίσης 8 πόλεις με λιγότερους από 250.000 κατοίκους, όπως το Freiburg, η Χαϊδελβέργη και το Darmstadt. Το κύριο μερίδιο του carsharing προέρχεται από εταιρείες, που έχουν έδρα μέσα σε πόλεις.