Test Συνεργείων
Τι δεν σας έχουν πει
Short Videos

Ο βενζινοκινητήρας με τα diesel… γονίδια: Βρεθήκαμε στην ευχάριστη θέση να οδηγήσουμε το Mazda 3 με τον κινητήρα Skyactiv-X.

Ετσι λειτουργεί ο SKYACTIV-X κινητήρας

Διαβάστηκε από 8195 αναγνώστες - 6/5/2020

Ωραία η θεωρία. Αλλά στην πράξη τι γίνεται; Θέτουμε σε λειτουργία αυτόν τον... ανάμικτο κινητήρα, μηδενίζουμε τον υπολογιστή ταξιδιού και ορμάμε στις επαρχιακές οδούς. Ήσυχος, ευλύγιστος και καθόλου εντυπωσιακός μέσα στην κυκλοφορία ο κινητήρας. Χάρη στη νέα ενθυλάκωσή του δεν ακούγεται κιόλας έντονα. Μόνο αν τον ακούσει κανείς με προσοχή, ο ήχος είναι λίγο πιο σκληρός και πιο ωμός σε σχέση με τον απλό Skyactiv-G. Τουλάχιστον. Για να κάνει ο οδηγός μια προσπέραση, θα πρέπει να «κατεβάσει» μία σχέση, αν και με μέγιστη ροπή 224 Nm ήδη από τις 3.000 σ.α.λ. δεν τον αποκαλείς και αδύναμο, αλλά πραγματικά δυναμικός δεν είναι. Εδώ παίρνει εκδίκηση η φιλοσοφία των ατμοσφαιρικών κινητήρων της Mazda. Όποιος θέλει ισχύ, χρειάζεται και στροφές ανά λεπτό. Αντίστοιχα γραμμικά ξεδιπλώνεται και η ισχύς, έτσι το συνηθισμένο turbo lag δεν προκύπτει.

Έτσι, ο κινητήρας Skyactiv-X εξασφαλίζει στο Mazda 3 επιτάχυνση από στάση έως τα 100 km/h σε 8,2 δευτ., ενώ η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 216 km/h. Καθόλου άσχημα, αν σκεφτούμε πως μια αντίστοιχη Mercedes A 200 επιταχύνει στον ίδιο χρόνο έως ότου φτάσει την ίδια ταχύτητα, αν και έχει ισχύ μόλις 163 PS και η τελική ταχύτητά της φτάνει τα 225 km/h.
Καμία απορία λοιπόν, που οι Ιάπωνες βλέπουν το νέο κινητήρα τους περισσότερο σαν έναν all around τύπο παρά σαν έναν ανταγωνιστή GT εκδόσεων. Έτσι, μένει στον οδηγό η χαρά της απόλαυσης ενός αυτοκινήτου με υψηλή οδηγική... αισθητική και η υπερηφάνεια της οδήγησης ενός αυτοκινήτου-μονάδας στην εξοχή. Ιδιαίτερα δε υπό μερικό φορτίο, η οικονομία καυσίμου βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο. Σε ποιο επίπεδο ακριβώς φτάνει η κατανάλωση θα το δείξουν οι μετρήσεις μας στο πλαίσιο του test, γιατί ο υπολογιστής ταξιδιού έδειξε κατά την πρώτη επαφή μας με το νεότερο Mazda 3 8,9 l/100 km. Στο ίδιο αυτοκίνητο με το αυτόματο κιβώτιο, όμως, οι ενδείξεις μας έδειξαν 10,1 λίτρα, μια τιμή που δεν είναι αντιπροσωπευτική. ¶λλωστε, η Mazda έχει προς το παρόν αρκετή πίεση...

Ο κινητήρας αναγνωρίζει δύο καταστάσεις λειτουργίας: την «έξωθεν» ανάφλεξη και την ανάφλεξη από τη συμπίεση. Κατά την εκκίνηση της λειτουργίας του, όντας «κρύος», λειτουργεί όπως κάθε φυσιολογικός βενζινοκινητήρας. Το μίγμα καυσίμου-αέρα οδηγείται στην καύση μέσω των μπουζί. Ωστόσο, νέα είναι η αυτανάφλεξη. Εδώ συμπιέζεται το φτωχό μείγμα καυσίμου-αέρα. Και επειδή το μείγμα είναι πολύ φτωχό και, επομένως, όχι πλέον εύφλεκτο, η Mazda καταφεύγει σε ένα τρικ:
Κατά τη διαδικασία της συμπίεσης ψεκάζεται μια μικρή ποσότητα καυσίμου απευθείας μπροστά από το μπουζί, η οποία εκρήγνυται εκεί και μέσω του ωστικού κύματός της συμπιέζει την υπόλοιπη ποσότητα τόσο ώστε να αναφλεγεί κι αυτή. Το μονίμως ενεργό μπουζί εξασφαλίζει την εναλλαγή των καταστάσεων χωρίς εμπόδια.

Διαβάστε παρακάτω την σελίδα του άρθρου που σας ενδιαφέρει