
Seat Leon: Ισπανός με πάθος
Βρίσκετε το Golf σχετικά ήπιο; Κανένα πρόβλημα. Ήδη εδώ και περισσότερα από 20 χρόνια η ισπανική θυγατρική εταιρεία του ομίλου VW, η SEAT, διαθέτει με το Leon ένα… φλογερό βέλος, που εκτοξεύτηκε από το best seller του Wolfsburg. Η τεχνολογία του είναι γνωστή, απλά είναι συσκευασμένη με περισσότερο πάθος. Και σε ό,τι αφορά τα μεταχειρισμένα Leon; Μια πρόκληση! Τα πρώτα μοντέλα της τρίτης γενιάς ξεκινούν (στη Γερμανία) κάτω ακόμα κι από τα 7.000 ευρώ.
Στη γνωστή σε εμάς έκθεση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων… αρπάξαμε ένα Leon 1.6 TDI του στην station wagon εκδοχή «ST», αλλά και ένα τρίθυρο Cupra 290. Ο τελευταίος αριθμός αντιπροσωπεύει την ισχύ του… Ισπανού σε PS. Σωστά διαβάσατε, στο συμπαθητικό, γκρι μικρομεσαίο σε αυτές τις σελίδες ένας υπερτροφοδοτούμενος 2.0 TSI με ισχύ 290 PS βάζει… φωτιά στην πλατφόρμα MQB του ομίλου VW. Σημαίνει, όμως, αυτό ότι ο προηγούμενος ιδιοκτήτης του έπρεπε να το χρησιμοποιεί χωρίς θερμαινόμενα καθίσματα; Η συγκεκριμένη βολίδα κόστιζε ως νέο μοντέλο περίπου 35.000 ευρώ και μετά από τέσσερα χρόνια και 68.000 χιλιόμετρα καλείται να επιστρέψει στον προηγούμενο ιδιοκτήτη της 19.180 ευρώ. Πρόκειται, βέβαια, για μια πολύ αισιόδοξη επιθυμία του, γιατί, σε κάθε περίπτωση, τα «μάγουλα» των καθισμάτων και το κεντρικό υποβραχιόνιο παρουσιάζουν σημαντική φθορά. Κατά τα λοιπά;

Είναι εκπληκτικά στιβαρό και ανθεκτικό. Όπως και το Golf VII, το Leon III χρειάστηκε λίγα χρόνια για να… ζεσταθεί. Η κατανάλωση λαδιού και τα προβλήματα με την καδένα (στην έκδοση Cupra), δηλαδή «ζητήματα διαρκείας» στον όμιλο VW, πέρασαν στο παρελθόν από τα τέλη του 2015 και μετά. Το ίδιο ισχύει για τη σκουριά στις ακμές και το κάτω μέρος του αμαξώματος. Ενώ, δεν υπάρχουν καθόλου παράπονα για το σύγχρονο μοντέλο, σε αντίθεση με όσα καταγράφηκαν για την επιλογή των χρησιμοποιούμενων υλικών. Απλά, η SEAT «έπρεπε» πάντοτε να υστερεί στο συγκεκριμένο τομέα σε σχέση με τη VW (και τη Skoda), καθώς στις λεπτομέρειες δείχνει πιο απλό. Πείτε το, αν θέλετε, και «μειονέκτημα αισθητικής», αλλά η αξιοπιστία κανενός προϊόντος δεν επηρεάζεται από κάτι τέτοιο.
Το λιτά εξοπλισμένο Leon 1.6 TDI, το οποίο συμμετείχε στη δοκιμή διαρκείας της AUTO BILD το 2013, ήταν -συγκριτικά- περισσότερο μία πρόταση για μια δεύτερη ματιά. Με μόνο 105 PS και εσωτερικό σε γκρίζο χρώμα «ποντικί», δύσκολα θα βρει νέους θαυμαστές, παρότι διακρίνεται για την απλή λειτουργία του στο εσωτερικό, το καλό επίπεδο άνεσης και, ιδιαίτερα, τη χαμηλή κατανάλωση, καθώς πάνω από 6,0 λίτρα ήταν δυνατά μόνο με το πεντάλ του γκαζιού… βιδωμένο στο πάτωμα. Το γεγονός ότι απέσπασε στο τέλος χαμηλή βαθμολογία οφείλεται σε μία ζημιά στο κιβώτιο ταχυτήτων λίγο πριν από την ολοκλήρωση της δοκιμής.
Το ίδιο κιβώτιο ταχυτήτων βρίσκεται στο station wagon της δοκιμής μας, το οποίο, ωστόσο, εξακολουθεί να λειτουργεί, όπως έκανε και την πρώτη ημέρα του μαζί μας, παρά τα 137.000 χιλιόμετρα, που διένυσε μέσα σε μόλις τρία χρόνια. Αυτό το Leon ST, λοιπόν, «δουλεύει» νηφάλια μεν, πειστικά δε. Με αρκετά καλό «τράβηγμα» και άφθονο χώρο, είναι ένας τέλειος τύπος για κάθε μέρα.
Φυσικά, η έκδοση «Cupra» δεν υστερεί καθόλου σε τράβηγμα. Στο πλήρες πάτημα του δεξιού πεντάλ του αντιδρά σαν ταύρος, που αντικρίζει ένα κόκκινο πανί. Βρυχάται, φωνάζει και… ορμά προς τα εμπρός. Όσο, βέβαια, είναι σε θέση να κάνει ένα βήμα. Γιατί, εκείνο το πρωινό του Ιανουαρίου μέσα στη βροχή, οι μπροστινοί τροχοί του περιστρέφονταν αβοήθητοι και ο αντίστοιχος άξονας έκανε τα πάντα να τρέμουν.
Σε κάθε περίπτωση, αν οι συνθήκες είναι οι κατάλληλες, αυτό το Leon, που επιταχύνει από στάση έως τα 100 km/h εντός 5,7 δευτερολέπτων και έχει τελική ταχύτητα 250 km/h, αποκτά μία… συνδρομή διαρκείας για την αριστερή λωρίδα.