
Γιατί δεν πουλάνε τα ηλεκτρικά της VW στην Ελλάδα;
Γιατί δεν πουλάνε τα ηλεκτρικά της VW στην Ελλάδα;
Είναι ακριβά για τον Έλληνα, αν και στις ίδιες τιμές με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Ανταγωνισμός, ειδικά από την Κίνα, με υψηλότερο Value for Money.
Λείπει ένα μικρό ηλεκτρικό από την γκάμα της κοντά στα 20.000 ευρώ.
Δεύτερες σκέψεις λόγω after sales της ελληνικής αντιπροσωπείας.
autoagora Team
Γιατί οι Έλληνες έχουν γυρίσει την πλάτη στα ηλεκτρικά της VW;
Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνονται αργά αλλά σταθερά, όπως και το μερίδιό τους στην αγορά, στοιχείο που δείχνει τη στροφή του κοινού σε πιο καθαρές μορφές μετακίνησης με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Από το ουσιαστικά ανύπαρκτο ποσοστό των προηγούμενων χρόνων, φτάσαμε στο 2024 και στο 2025 να μιλάμε για ένα μερίδιο του 5% και 6 % αντίστοιχα για 100% ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι περισσότερες μάρκες έχουν πλέον ένα τουλάχιστον ηλεκτρικό στη γκάμα τους. Από την άλλη υπάρχουν μάρκες με αρκετά ηλεκτρικά στη γκάμα, όπως η VW, που δεν πουλάνε τίποτα στην ελληνική αγορά, ειδικά αν μιλάμε για τις πωλήσεις σε ιδιώτες.
Με την BYD να έχει τη μερίδα του λέοντος (29,4%), την Tesla να ακολουθεί (19,3%) και τη Hyundai να πατάει βάθρο (9,4%) στις πωλήσεις ηλεκτρικών λιανικής μέχρι σήμερα μέσα στο 2025, βλέπουμε τη VW να είναι στο... τίποτα (0,9%), πίσω ακόμα και από την Toyota (1%) που έχει μικρότερη ηλεκτρική γκάμα και που ρίχνει βάρος στην full υβριδική τεχνολογία.
Οι χαμηλές πωλήσεις σε ιδιώτες δείχνουν κάποια πράγματα. Για παράδειγμα, επειδή οι ιδιώτες αγοράζουν αυτοκίνητα με τα δικά τους χρήματα, οι επιλογές τους αντικατοπτρίζουν την πραγματική ελκυστικότητα του μοντέλου (σχέση τιμής/αξίας, αξιοπιστία, εμφάνιση, brand, μεταπωλητική αξία). Αν δεν αγοράζουν ιδιώτες ένα αυτοκίνητο, είναι πιθανότατα επειδή δεν το θεωρούν αρκετά ανταγωνιστικό.
Αντιθέτως, οι υψηλές πωλήσεις σε ιδιώτες δείχνουν πραγματική απήχηση και σταθερή βάση πελατών. Σε γενικές γραμμές, οι υψηλές πωλήσεις μόνο σε leasing/στόλους (εδώ η VW στα ηλεκτρικά έχει 4,2% μερίδιο) δείχνουν ευκαιριακή ή τεχνητή ζήτηση, μεγαλύτερη απαξίωση στο μέλλον και χαμηλότερη «εικόνα» στην αγορά. Ποιοι μπορεί να είναι οι λόγοι που δεν πουλάει η VW ηλεκτρικά στην Ελλάδα;
Είναι ακριβά για τον Έλληνα, αν και στις ίδιες τιμές με την υπόλοιπη Ευρώπη
Τα ηλεκτρικά στην Ελλάδα δεν επιβαρύνονται με ειδικό τέλος ταξινόμησης παρά μόνο με ΦΠΑ, για αυτό παρατηρούμε πως δεν υπάρχει διαφορά σε σχέση με τις κύριες ευρωπαϊκές αγορές ηλεκτρικών (στο 1ο τέταρτο του 2025, οι περισσότερες πωλήσεις ηλεκτρικών overall ήταν στη Μ. Βρετανία με 120.000 ταξινομήσεις, μετά ήταν Γερμανία με 113.000 πωλήσεις, και τρίτη η Γαλλία με 74.500 πωλήσεις).
Οι τιμές καταλόγου σε αυτές τις κύριες αγορές της Ευρώπης είναι οι παρακάτω:
Μοντέλο | Τιμή Ελλάδα (ευρώ) | Τιμή Γερμανία (ευρώ) | Τιμή Γαλλία (ευρώ) | Τιμή Μ. Βρετανία (ευρώ) |
---|---|---|---|---|
VW | ||||
VW ID.3 Pure 170 PS 52 kWh | 34.400 | 36.530 | 34.990 | 35.400 |
VW ID.3 Pro 204 PS 63 kWh | 39.900 | 39.535 | 39.900 | 41.000 |
VW ID.4 Pro 286 PS 82 kWh | 46.000 | 51.995 | 45.990 | 42.424 |
VW ID.5 Pro 286 PS 82 kWh | 49.000 | 48.495 | 50.500 | 42.444 |
VW ID.7 Pro 286 PS 77 kWh | 58.900 | 54.105 | 58.290 | 58.497 |
Skoda | ||||
Skoda Elroq 50 170 PS 52 kWh | 34.950 | 33.900 | 33.430 | 36.347 |
Skoda Enyaq 60 204 PS 59 kWh | 42.950 | 44.400 | ΔΔ | 44.709 |
Skoda Enyaq 85 | 47.950 | 48.900 | 46.400 | 48.113 |
Ανταγωνισμός, ειδικά από την Κίνα, με υψηλότερο Value for Money
Η κινεζική επέλαση δεν αστειεύεται, ειδικά αν έχεις πάρει ψηλά τον αμανέ και προσφέρεις ένα ακριβό προϊόν, όπως το ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μειωμένη σχέση αξίας-τιμής (value for money). Οι Κινέζοι κατασκευαστές προσφέρουν μεγαλύτερες μπαταρίες/εξοπλισμό σε πολύ χαμηλότερη τιμή. Για παράδειγμα το μικρομεσαίο οικογενειακό (4,32 μέτρα) ID.3 Pure 170 PS με μπαταρία 52 kWh κοστίζει 34.400 ευρώ, χωρίς κάτι ιδιαίτερο από πλευράς εξοπλισμού. Ακόμα και οι μάρκες του ίδιου Group με μοντέλα όπως το Skoda Enyaq, Cupra Born είναι συχνά πιο ελκυστικές ή με καλύτερη και πιο στοχευμένη τοποθέτηση.
Λείπει ένα μικρό ηλεκτρικό από την γκάμα της κοντά στα 20.000 ευρώ
Όταν ο κινέζικός ανταγωνισμός προσφέρει μικρομεσαία κοντά ή ακριβώς στα 20.000 και εσύ ξεκινάς με την συγκεκριμένη κατηγορία από τα σχεδόν 35.000 ευρώ, καταλαβαίνει κανείς εύκολα το ότι είσαι εκτός αγοράς. Αφού δεν μπορείς να ανταγωνιστείς τις τιμές των Κινέζων, φέρε ένα μικρότερο αυτοκίνητο (κατηγορίας πόλης) σε αυτά τα λεφτά για να γίνεις ανταγωνιστικός. Η VW τα έκανε λίγο ανάποδα, γεγονός που δεν το έχει πληρώσει ακόμα στις ευρωπαϊκές αγορές (μεγαλύτερα εισοδήματα, μεγαλύτερα αυτοκίνητα κτλ) αλλά στην Ελλάδα έχει πατώσει. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Η ηλεκτρική οικογένεια ID. της VW ξεκίνησε με ένα μικρομεσαίο οικογενειακό, το ID.3 και συνέχισε με μεγαλύτερα μοντέλα, όπως το ID.4, το ID.5 και το ID.7. Λείπει αυτή τη στιγμή από τη γκάμα της VW ένα μικρό ηλεκτρικό (είχε το αυτοκίνητο πόλης e-up! και το κατάργησε), που θα μπορούσε να τραβήξει αγοραστές λιανικής που θέλουν ένα μικρό ηλεκτρικό για την πόλη.
Οι ανταγωνιστές της VW διαθέτουν τέτοια μοντέλα, όπως η Hyundai με το μίνι-μικρό ηλεκτρικό Inster. Στην Ελλάδα υπάρχει έφεση σε μικρότερης κατηγορίας ηλεκτρικά, όπου για παράδειγμα η Ford έχει το ηλεκτρικό μικρό SUV Ford Puma Gen-E, ενώ η Renault έφερε το αναβιωμένο 5 ως ηλεκτρικό (έρχεται και το «αδερφό» του Nissan Micra). Tα ηλεκτρικά VW τοποθετούνται σε κατηγορίες C-segment και άνω. Στο προσεχές μέλλον πάντως η VW έχει αποκαλύψει πως θα «κατέβει» κατηγορίες ευελπιστώντας σε μεγαλύτερη εμπορική απήχηση.
Δεύτερες σκέψεις λόγω after sales της ελληνικής αντιπροσωπείας
Στην αρχή, το ID.3 αντιμετώπισε κάποια θέματα νεότητας, όπως για παράδειγμα με το infotainment (τεχνικά και εργονομικά), το λογισμικό και τη διαχείριση της μπαταρίας/φόρτισης, καθώς και με τη λειτουργία κάποιων συστημάτων του ADAS. Η ανανέωση του μοντέλου έλυσε τα περισσότερα θέματα, αλλά όπως λέει και ο λαός καλύτερα να σου βγει το μάτι παρά το όνομα. Από την άλλη, όπως φάνηκε στο test συνεργείων που κάναμε στη VW, το after sales δεν είναι ικανοποιητικό (δες εδώ τα αποτελέσματα της σχετικής δοκιμής) και αν αυτό βάζει σε δεύτερες σκέψεις τον πιθανό αγοραστή ενός συμβατικού μοντέλου, τότε σε ένα πανάκριβο ηλεκτρικό απασχολεί περισσότερo. Ειδικά για το τι θα αντιμετωπίσεις σε κάποια αστοχία με την μπαταρία, που είναι το ακριβότερο «αναλώσιμο» ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.Mε δυο λόγια τίποτα δεν είναι τυχαίο. Σε μια αγορά, που ούτως ή άλλως είναι επιφυλακτική απέναντι στην ηλεκτροκίνηση λόγω και των χαμηλών ακόμα υποδομών, πρέπει να έχεις «καλά» και σωστά κοστολογημένα προϊόντα με υψηλό value for money για να ψήσεις τον ιδιώτη. Kαι τα ηλεκτρικά της VW μέχρι στιγμής έχουν απογοητεύσει το κοινό της μάρκας στην Ελλάδα.