
2 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »
Σημάδια ότι τα φρένα θέλουν αλλαγή
Διαβάστηκε από 16315 αναγνώστες - 12/3/2023
Τα φρένα είναι ένα από τα βασικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας του αυτοκινήτου και η αλλαγή τους είναι αναγκαία σε περίπτωση φθοράς! Δες ποια είναι τα σημάδια που φωνάζουν ότι ήρθε η ώρα της αλλαγής!
Τα 3 είδη των φρένων και πώς βοηθάει το ABS
Τα φρένα των αυτοκινήτων μπορεί να είναι μηχανικά, υδραυλικά ή πνευματικά αν πρόκειται για φορτηγά και άλλα βαρέα οχήματα.
Τα μηχανικά φρένα, είναι αυτά που λειτουργούν με τη χρήση συρματόσχοινων (χειρόφρενο), τα υδραυλικά χρησιμοποιούν την υδραυλική πίεση για τη λειτουργία τους, ενώ αντίστοιχα τα πνευματικά, την πίεση του αέρα. Πιο συγκεκριμένα, η λειτουργία των φρένων σε ένα αυτοκίνητο, ξεκινά όταν πατήσουμε το πεντάλ του φρένου, καθώς ασκώντας πίεση σε αυτό, ουσιαστικά σπρώχνουμε τα υγρά από το δοχείο των φρένων, στο υπόλοιπο κύκλωμα και συγκεκριμένα στο πιστόνι της δαγκάνας, η οποία κατόπιν πιέζει τα τακάκια, που με τη σειρά τους πιέζουν τα δισκόφρενα, σταματώντας μέσω τριβής τους τροχούς.
Η χρησιμότητα του ABS
Το ABS αποτρέπει το μπλοκάρισμα των τροχών και είναι θεμελιώδες ηλεκτρονικό βοήθημα για το φρενάρισμα. Το ABS εφαρμόστηκε αρχικά και πριν από πολλά χρόνια στην αεροπορία, αλλά σήμερα είναι στάνταρ σε όλα τα αυτοκίνητα παραγωγής. Χάρη στο ABS είναι δυνατή η διενέργεια ελιγμών για την αποφυγή ενός εμποδίου, αφού δεν μπλοκάρουν οι τροχοί και ο οδηγός ελέγχει το τιμόνι την ώρα του φρεναρίσματος. Η λειτουργία του βασίζεται σε αισθητήρες που βρίσκονται σε κάθε τροχό και που διαγιγνώσκουν την τάση για μπλοκάρισμα.

Η αναγκαστική σταδιακή φθορά των υλικών τριβής, μπορεί να ελεγχθεί
Τα φρένα των αυτοκινήτων μπορεί να είναι μηχανικά, υδραυλικά ή πνευματικά αν πρόκειται για φορτηγά και άλλα βαρέα οχήματα.
Τα μηχανικά φρένα, είναι αυτά που λειτουργούν με τη χρήση συρματόσχοινων (χειρόφρενο), τα υδραυλικά χρησιμοποιούν την υδραυλική πίεση για τη λειτουργία τους, ενώ αντίστοιχα τα πνευματικά, την πίεση του αέρα. Πιο συγκεκριμένα, η λειτουργία των φρένων σε ένα αυτοκίνητο, ξεκινά όταν πατήσουμε το πεντάλ του φρένου, καθώς ασκώντας πίεση σε αυτό, ουσιαστικά σπρώχνουμε τα υγρά από το δοχείο των φρένων, στο υπόλοιπο κύκλωμα και συγκεκριμένα στο πιστόνι της δαγκάνας, η οποία κατόπιν πιέζει τα τακάκια, που με τη σειρά τους πιέζουν τα δισκόφρενα, σταματώντας μέσω τριβής τους τροχούς.
Η χρησιμότητα του ABS
Το ABS αποτρέπει το μπλοκάρισμα των τροχών και είναι θεμελιώδες ηλεκτρονικό βοήθημα για το φρενάρισμα. Το ABS εφαρμόστηκε αρχικά και πριν από πολλά χρόνια στην αεροπορία, αλλά σήμερα είναι στάνταρ σε όλα τα αυτοκίνητα παραγωγής. Χάρη στο ABS είναι δυνατή η διενέργεια ελιγμών για την αποφυγή ενός εμποδίου, αφού δεν μπλοκάρουν οι τροχοί και ο οδηγός ελέγχει το τιμόνι την ώρα του φρεναρίσματος. Η λειτουργία του βασίζεται σε αισθητήρες που βρίσκονται σε κάθε τροχό και που διαγιγνώσκουν την τάση για μπλοκάρισμα.

Η αναγκαστική σταδιακή φθορά των υλικών τριβής, μπορεί να ελεγχθεί
- Η πιο συνηθισμένη και αναπόφευκτη φθορά από την καθημερινή και συνεχή χρήση του συστήματος πέδησης είναι εκείνη των δίσκων, αλλά και των υλικών τριβής. Μάλιστα, σε αυτήν οφείλονται τα υπολείμματα μαύρης σκόνης που δημιουργούνται συνεχώς πάνω στις ζάντες του αυτοκινήτου μας.
- Το υλικό από τα τακάκια που εφάπτεται με το δίσκο έχει πάχος περίπου ένα εκατοστό, το οποίο με τη χρήση του μεσαίου πεντάλ ολοένα και μειώνεται. Το ίδιο σχεδόν ισχύει και για το δίσκο. Το σημείο όπου εφάπτεται το τακάκι πάνω στο δίσκο, μειώνει το πάχος του, με αποτέλεσμα να χρειάζεται αντικατάσταση. Και στις δύο περιπτώσεις, για να ελέγξουμε την κατάσταση των τμημάτων αυτών θα πρέπει να αφαιρέσουμε τον τροχό. Στην πρώτη περίπτωση, αν το υλικό τριβής είναι από περίπου 5 χλστ. και κάτω, τα τακάκια θέλουν άμεσα αντικατάσταση. Για να ελέγξουμε την κατάσταση του δίσκου, αρκεί να ακουμπήσουμε το δάκτυλό μας στο πιο ακραίο σημείο της περιμέτρου του, ώστε να δούμε αν έχει κάνει κάποιο «δόντι».
- Αν είναι πολύ έντονο, θα πρέπει να απευθυνθούμε σε κάποιο συνεργείο για να τοποθετήσουμε ένα νέο σετ δίσκων στον εμπρός άξονα του αυτοκινήτου μας. Για να πραγματοποιήσουμε αυτή τη διαδικασία θα πρέπει το αυτοκίνητό μας να μην έχει χρησιμοποιηθεί, ώστε η θερμοκρασία αυτών των σημείων να μην είναι υψηλή, κάτι που μπορεί να προκαλέσει σοβαρό τραυματισμό ή έγκαυμα.
Πώς θα καταλάβετε οτι ήρθε η ώρα για αλλαγή φρένων
- Αν κατά το φρενάρισμα, το τιμόνι μας τρέμει, τότε πιθανότατα έχει στραβώσει ο δίσκος και θα χρειαστεί να τον αντικαταστήσουμε ή να τον πάμε σε τόρνο.
- Πρόβλημα στα τακάκια των φρένων, δείχνει από την πλευρά του, ένας οξύς ήχος στο φρενάρισμα, ο οποίος προειδοποιεί ουσιαστικά για τη φθορά τους και την ανάγκη αντικατάστασής τους.
- Όταν το πεντάλ του φρένου φαίνεται πιο σκληρό από ό,τι έχετε συνηθίσει, τότε μάλλον υπάρχει πρόβλημα στον ενισχυτή κενού και θα πρέπει να ελεγχθεί για τυχόν διαρροές.
- Αντίστοιχα, αν το πεντάλ είναι πιο μαλακό απτό συνηθισμένο, πιθανότατα οφείλετε στην υψηλή θερμοκρασία στα υλικά τριβής και θα πρέπει να ελέγξετε τη στάθμη των υγρών φρένων.
- Φυσικά, αν το φρενάρισμα είναι πιο αργό από το συνηθισμένο, ο έλεγχος ολόκληρου του συστήματος, για πιθανές φθορές ή άλλες δυσλειτουργίες, θεωρείται απαραίτητος.
Πως θα βελτιώσεις τα φρένα σου;
Το «κλασικό» σύστημα των δισκόφρενων διαθέτει μια σταθερή δαγκάνα με ένα έμβολο και από κοινού περιβάλλουν το δίσκο. Με το πάτημα του πεντάλ του φρένου, η αυξανόμενη πίεση στο σχετικό υδραυλικό κύκλωμα συντελεί ώστε το παραπάνω έμβολο να πιέζει τα υλικά τριβής (τακάκια) και αυτά το δίσκο μετατρέποντας την κινητική ενέργεια των φρένων σε θερμότητα.. Εκτός από τους «απλούς» δίσκους, υπάρχουν οι αεριζόμενοι οι οποίοι κατασκευάζονται σε διάφορους τύπους και έχουν τη δυνατότητα να απάγουν πιο γρήγορα τη θερμότητα και να ψύχονται πιο εύκολα.
- Τακάκια. Οι επιλογές στην αλλαγή των υλικών τριβής είναι τα τακάκια με σκληρά υλικά, που χρειάζονται χρόνο για να ζεσταθούν ώστε να αποδώσουν, αλλά έχουν μεγάλη αντοχή στη φθορά, καθώς και τα τακάκια με μαλακά υλικά που αποδίδουν από το πρώτο κιόλας φρενάρισμα, έχουν υψηλή απόδοση, αλλά φθείρονται και πιο γρήγορα.
- Σωληνάκια φρένων. Μπορούμε να τα αντικαταστήσουμε με άλλα υψηλής πίεσης ή αλλιώς αεροπορικού τύπου ή μεταλλικά, τα οποία δεν παρουσιάζουν την παραμικρή παραμόρφωση κατά τη συνεχή και σκληρή χρήση.
- Δίσκοι. Αποδοτική θεωρείται και η αλλαγή των δίσκων με χαρακτούς ή αεριζόμενους - διάτρητους δίσκους, οι οποίοι βελτιώνουν το φρενάρισμα, λόγω της γρηγορότερης ψύξης τους και κατά συνέπεια προσφέρουν καλύτερη αίσθηση αλλά και αμεσότητα στο φρενάρισμα.
- Δαγκάνες. Πιο εξειδικευμένη επέμβαση θεωρείται η αντικατάσταση των εργοστασιακών δαγκανών, που πιέζουν τα τακάκια μέσω πιστονιών, με άλλες που διαθέτουν περισσότερα πιστόνια (2πίστονες, 4πίστονες, 6πίστονες κλπ), αλλά προσφέρει καλύτερα αποτελέσματα. Παράλληλα όμως, επιβάλλεται και η αλλαγή των εργοστασιακών δίσκων με άλλων μεγαλύτερων.

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις
Σχολιάστε |