Test Συνεργείων
Τι δεν σας έχουν πει
Short Videos

CNG σημαίνει οικονομία

4/5/2017

Με βάση όλες τις συγκρίσεις κατανάλωσης, το φυσικό αέριο αναδεικνύεται «νικητής» σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα.

Είναι γεγονός πως το φυσικό αέριο ή αλλιώς CNG διεισδύει όλο και περισσότερο στην καθημερινότητά μας. Απόδειξη το δίκτυο των πρατηρίων που εξαπλώνεται συνεχώς, αλλά και τα νέα μοντέλα τα οποία κάνουν την εμφάνισή τους στην ελληνική αγορά, τα οποία αυξάνονται με γρήγορους ρυθμούς.

Με βάση όλες τις συγκρίσεις κατανάλωσης, το φυσικό αέριο αναδεικνύεται «νικητής» σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα.

Στην Ελλάδα μάλιστα, το έδαφος προετόιμασε και η πρόσφατη νομοθεσία, που επιτρέπει πλέον τη μετατροπή και των βενζινοκίνητων οχημάτων  αλλά και των πετρελαιοκινητήρων σε dual fuel (διπλού καυσίμου) με φυσικό αέριο. Η επιτυχία της μεθόδου συνίσταται στο ότι επιτυγχάνει σημαντική μείωση του κόστους και των ρύπων, χωρίς να μειώνεται η ιπποδύναμη και η ροπή του κινητήρα, ανεξάρτητα από το επίπεδο των στροφών που λειτουργεί.


Μάθε τώρα τι είναι το CNG και κάψε λιγότερα από όλους

Το φυσικό αέριο κίνησης ή CNG, είναι ένα αέριο μίγμα υδρογονανθράκων, το οποίο εξάγεται από υπόγειες κοιλότητες και εξαιτίας των ιδιοτήτων του θεωρείται το πλέον οικολογικό καύσιμο. Βασικό συστατικό του φυσικού αερίου είναι το μεθάνιο (CH4), ενώ συνυπάρχουν σε αυτό σημαντικές ποσότητες αιθανίου, προπανίου, και βουτανίου, οι οποίες αφαιρούνται έπειτα από εκτεταμένη επεξεργασία εκτός από το μεθάνιο. Αυτό που συνετέλεσε τρομερά στην ανάπτυξη του CNG, είναι η παγκόσμια απαίτηση για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και των ρυπαντών που προέρχονται από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Τα αυτοκίνητα που μπορούν να μετατραπούν σε οχήματα διπλού καυσίμου είναι τα εξής:
  • Βενζινοκίνητα – πετρελαιοκίνητα
  • Υβριδικά
  • Μικρής – μεγάλης ιπποδύναμης
  • Συμβατικής τεχνολογίας
  • Κεντρικού ψεκασμού καυσίμου (μονός ψεκασμός)
  • Σειριακού ψεκασμού (πολλαπλός ψεκασμός)
  • Έμμεσου ή άμεσου ψεκασμού καυσίμου
Γιατί CNG λοιπόν;
  • Προσφέρει οικονομία έως και 60% σε σχέση με τα υπόλοιπα καύσιμα.
  • Μειώνει τις εκπομπές CO2 κατά 25%, μικροσωματιδίων κατά 35%, αρωματικών υδρογονανθράκων κατά 75% και οξειδίων του αζώτου (ΝΟx) κατά 53% σε σχέση με την αμόλυβδη βενζίνη, ενώ έχει μηδενικές εκπομπές μικροσωματιδίων PM.
  • Διαθέτει περισσότερη ενέργεια, αφού 1 κιλό φυσικό αέριο κίνησης είναι ενεργειακά ισοδύναμο με 1,5 λίτρα βενζίνη, 1,3 λίτρα πετρέλαιο και 2 λίτρα υγραέριο.
  • Επιτυγχάνει σημαντική οικονομία στο κόστος καυσίμου ανά χιλιόμετρο. Σύμφωνα και με τον παγκόσμιο μέσο όρο για το κόστος του καυσίμου, η οδήγηση ενός οχήματος που κινείται με φυσικό αέριο επιτυγχάνει εξοικονόμηση πάνω από το 50% σε σύγκριση με ένα όχημα που κινείται με βενζίνη και εξοικονόμηση που υπερβαίνει το 30% σε σχέση με ένα όχημα που κινείται με πετρέλαιο.
  • Θεωρείται το ασφαλέστερο καύσιμο, από επιστημονικά ιδρύματα της Ευρώπης και της Β. Αμερικής.
  • Συμβάλλει στην πραγματοποίηση του ευρωπαϊκού στόχου για εξοικονόμηση ενέργειας, «απαντώντας» και στις επιταγές της Ε.Ε. για τη θέσπιση κινήτρων που θα περιορίσουν την εξάρτηση από το πετρέλαιο.
  • Διασφαλίζει την τελική ποιότητα του καυσίμου, αφού δεν γίνεται να νοθευθεί στην πορεία, εξαιτίας της παροχής του, υπό πίεση, με ειδικούς αγωγούς, κατευθείαν από το εθνικό σύστημα μεταφοράς στα πρατήρια.
 
Πόσο κοστίζει η μετατροπή και πού θα τη κάνεις με ασφάλεια

Κόστος
Μετά και τις νέες φορολογίες του 2017 η μέση τιμή στα πρατήρια αναμένεται να διαμορφωθεί  για την απλή αμόλυβδη στο 1,54 ευρώ το λίτρο, για το πετρέλαιο στο 1,28 ευρώ το λίτρο και για το υγραέριο στα 0,82 λεπτά του ευρώ, ενώ το φυσικό αέριο κίνησης κοστίζει από 0,888 ευρώ ανά κιλό (στην Αθήνα), με χαμηλότερη τιμή τα 0,869 ευρώ/κιλό στο σταθμό της Ανθούσας.
Ουσιαστικά όμως, το φυσικό είναι πολύ πιο οικονομικό και από τους 3 «αντιπάλους» του, αφού τα αυτοκίνητα με CNG καταναλώνουν λιγότερο και σε όρους απόδοσης, ένα κιλό φυσικό αέριο κίνησης ισοδυναμεί ενεργειακά με 1,6 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης, 1,3 λίτρα πετρελαίου και 2 λίτρα υγραερίου.
Για να γίνει ακόμη πιο κατανοητή η τελική διαφορά στην τσέπη του οδηγού, θα πάρουμε για παράδειγμα ένα ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη ή 500 χλμ απόστασης. To Fiat Panda με τον 0,9 TwinAir Natural Power, έχει π.χ. μέση κατανάλωση 3,1 κιλά ανά 100 χλμ (σύμφωνα με τα εργοστασιακά νούμερα) και έτσι το κόστος του συγκεκριμένου ταξιδιού είναι περίπου 13,76 ευρώ με τιμή 0,888 ευρώ/κιλό.
Την ίδια ώρα, η μέση κατανάλωση του συμβατικού Fiat Panda TwinAir με χρήση βενζίνης είναι 4,2 λίτρα ανά 100 χλμ και έτσι, με μέση τιμή τα 1,54 ευρώ ανά λίτρο, το αντίστοιχο κόστος θα έφθανε τα 32,34 ευρώ.
Τέλος και όσον αφορά το κόστος της μετατροπής, αυτό υπολογίζεται σήμερα, κοντά στα 1.500-2.000 ευρώ, αλλά αναμένεται να μειωθεί παράλληλα με την αύξηση των μετατροπών.

Που θα κάνεις την μετατροπή
Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που «φρενάρουν» τη διάδοση της χρήσης του φυσικού αερίου στην ελληνική αγορά, είναι και η διστακτικότητα των ιδιοκτητών, σε ζητήματα που άπτονται της ασφάλειας στην μετατροπή των οχήματος τους.
Πλέον όμως, η μετατροπή ενός οχήματος με σύστημα CNG μπορεί να γίνει απόλυτα αξιόπιστα, από τα πρώτα ανεξάρτητα συνεργεία που έχουν λάβει την πιστοποίηση της ΔΕΠΑ και της TUV Austria Hellas.
Συγκεκριμένα, η ΔΕΠΑ «έτρεξε» ένα σχετικό πρόγραμμα για ανεξάρτητα συνεργεία, με την TUV Austria Hellas να αναλαμβάνει την εκπαίδευση και πιστοποίηση των πρώτων για τη μετατροπή οχημάτων με συστήματα CNG σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Βόλο, σύμφωνα με τις απαιτήσεις και προδιαγραφές του Ιδιωτικού Πρωτοκόλλου Πιστοποιήσεων και Επιθεωρήσεων που δημιουργήθηκε για ακριβώς αυτόν το σκοπό.
 
 
Πού έχει πρατήρια ανεφοδιασμού
 
Η ΔΕΠΑ έχει ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια, συντονισμένες προσπάθειες για να ανοίξει το «δρόμο» της αεριοκίνησης στην Ελλάδα και δεν σταματά να σχεδιάζει την περαιτέρω διεύρυνση του δικτύου πρατηρίων στις βασικές ελληνικές πόλεις.
Αυτή τη στιγμή, ο εφοδιασμός των επαγγελματικών και IX οχημάτων με CNG γίνεται από τα 10 πρατήρια Fisikon στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τη Λαμία, το Βόλο και τη Λάρισα, τα οποία και καλύπτουν έτσι και τον βασικό άξονα της χώρας, Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Πιο συγκεκριμένα, αυτή τη στιγμή λειτουργούν τα εξής πρατήρια Fisikon
  • Ανθούσα Αττικής 24ωρος Σταθμός Ανεφοδιασμού (1ο χλμ Λεωφόρου Ανθούσας)
  • Κηφισιά Αττικής 24ωρο Πρατήριο ΕΚΟ-Fisikon (Λεωφόρος Κηφισίας 264)
  • Νέα Φιλαδέλφεια Αττικής 24ωρο Πρατήριο ΕΚΟ-Fisikon (8ο χλμ Ε.Ο.Αθηνών Θεσσαλονίκης, στο ρεύμα προς Λαμία)
  • Αγιος Ιωάννης Ρέντης Αττικής 24ωρο Πρατήριο ΕΚΟ - Μ. Κρητικός & ΣΙΑ Ε.Ε. (Καναπιτσερή 12 & Ηλ. Βενέζη 4)
  • Ανω Λιόσια Αττικής 24ωρος Σταθμός Ανεφοδιασμού (Καραϊσκάκη και Νικηταρά)
  • Πυλαία Θεσσαλονίκης 24ωρο Πρατήριο ΕΚΟ-Fisikon (Λεωφόρος Γεωργικής Σχολής 128)
  • Νέα Μαγνησία Θεσσαλονίκης 24ωρο Πρατήριο BP-Fisikon (Κων/νου Καραμανλή 136, Ιωνία)
  • Βόλος 24ωρο Πρατήριο ΕΚΟ-Fisikon (Οδός Λαρίσης 202)
  • Λάρισα Πρατήριο ΕΚΟ-Fisikon (Οδός Βόλου 65)
  • Λαμία 24ωρο Πρατήριο BP-Fisikon (6ο χλμ Π.Ε.Ο. Λαμίας-Στυλίδας)

    Επιπλέον, στα άμεσα σχέδιά της ΔΕΠΑ, εντάσσεται η ίδρυση άλλων τεσσάρων πρατηρίων στην Αττική (Αλιμος, Ηλιούπολη, Πειραιάς και Ασπρόπυργος) καθώς και δύο ακόμη πρατήρια στη Θεσσαλονίκη και τη Χαλκίδα, ενώ στα Ιωάννινα αναμένεται να λειτουργήσει, σε συνεργασία με το τοπικό αστικό ΚΤΕΛ, το πρώτο πρατήριο με μεταφορά CNG, χωρίς να είναι δηλαδή, συνδεδεμένο με το δίκτυο φυσικού αερίου.
 
Τι να προσέξεις εάν έχει αμάξι χαμηλού κυβισμού. Κάνε σωστή συντήρηση και θα το χεις πάντα.

Οχήματα κυβισμού 1.000-1.200 κ.εκ., με καύσιμο CNG-που ως γνωστόν είναι βραδύκαυστο- χάνουν μέρος της ισχύος τους και αυτό είναι εμφανές όταν πιεστούν.
Η τοποθέτηση οποιουδήποτε κιτ CNG (Φυσικού Αερίου) να μην επηρεάζει δυσμενώς τυχόν εγγυήσεις του αυτοκινήτου μας.
Να ζητώ πάντα έγγραφη εγγύηση για το κιτ μετατροπής για το χρόνο και τι αυτή περιλαμβάνει και φυσικά πιστοποιήσεις για την καταλληλότητα και την προέλευση των εξαρτημάτων.

Τι να προσέξεις στην συντήρηση

Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αρχίσει να παράγουν εξ εργοστασίου μοντέλα με δυνατότητα καύσης φυσικού αερίου, όμως πιο διαδεδομένη είναι προς το παρόν η εγκατάσταση συσκευής φυσικού αερίου κίνησης, γεγονός που διαφοροποιεί αρκετά και το service αυτών των αυτοκινήτων.
Το CNG άλλωστε δουλεύει σε 200-240 bar πίεσης, κάτι που απαιτεί υψηλών προδιαγραφών και πιστοποιήσεων υλικά για την εγκατάσταση, όπως το kit (συσκευή), η Δεξαμενή, οι Βαλβίδες κτλ., τα οποία και χρειάζονται και την απαραίτητη συντήρηση.
Γενικότερα, η συντήρηση της συσκευής γίνεται κάθε 20.000 χλμ ή 12 μήνες από το προηγούμενο service και περιλαμβάνει μια σειρά εργασιών συντήρησης αναλόγως το service που γίνεται, ενώ υπάρχουν και συγκεκριμένα tips για τη συντήρηση αυτή.
  • Φθαρτά μέρη όπως τα φίλτρα αέρως, τείνουν να φθείρονται πιο γρήγορα στα αυτοκίνητα που κάνουν χρήση CNG και ως εκ τούτου είναι εξαιρετικά σημαντικό να καθαρίζονται σχολαστικά κάθε 5.000 χιλιόμετρα και να αντικαθίστανται με καινούργια κάθε 10.000 χλμ.
  • Το κιτ του συστήματος CNG θα πρέπει να ελέγχεται τακτικά και συγκεκριμένα, μετά από κάθε 5.000 χλμ. Ωστόσο, θα πρέπει να εξασφαλιστεί ότι κάθε διάγνωση ή ρύθμισή του σε εξειδικευμένο συνεργείο από έναν εκπαιδευμένο ειδικό και όχι από οποιαδήποτε τεχνικό.
  • Για να διατηρηθεί η καλή απόδοση του συστήματος θα πρέπει να γίνεται αλλαγή λαδιού, κάθε 10.000 χλμ ή και λιγότερο.
  • Ένας προσεκτικός έλεγχος των μερών του συστήματος, όπως των σωληνώσεων, του κυλίνδρου τοποθέτησης και των εξαρτημάτων, για χαλάρωση, διαρροές ή ζημιές, μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή μεγαλύτερης φθοράς.
  • Ο έλεγχος της δεξαμενής CNG για πιθανές διαρροές, ρωγμές και άλλες ζημιές, κάθε 5 χρόνια, συνιστάται από τους ειδικούς.

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις

Σχετικες επιχειρησεις