Test Συνεργείων
Τι δεν σας έχουν πει
Short Videos

Η έλευση του μαγικού Peugeot 309 GTI

12/5/2021

Διαθέσιμο τόσο σε 3θυρο όσο και σε 5θυρο αμάξωμα, το Peugeot 309 GTI φαινόταν από μακριά πως ήταν διαφορετικό από τα απλά μοντέλα. Ο εμπρόσθιος προφυλακτήρας ήταν πιο χαμηλός και διέθετε μεγάλο άνοιγμα και μία κόκκινη ρίγα, η οποία κοσμούσε όλο το αμάξωμα περιμετρικά. Το πιο χαρακτηριστικό όμως ήταν οι 4 προβολείς χαμηλά, 2 «καρφιά» και 2 ομίχλης, οι οποίοι έπαιζαν διττό ρόλο: Ενίσχυαν την ορατότητα του οδηγού τη νύχτα, ειδικά στις διαδρομές του βουνού, που ήταν το φυσικό περιβάλλον του γαλλικού μοντέλου, ενώ παράλληλα, περνούσαν το μήνυμα στους οδηγούς των μπροστά οχημάτων να κάνουν δεξιά, καθώς το συγκεκριμένο 309 δεν ήταν σαν τα συνηθισμένα.
Στο πλάι βρίσκονταν παχιές προστατευτικές λωρίδες, ενώ πίσω, μία μαύρη ελαστική αεροτομή και ένας πιο δυναμικός προφυλακτήρας συμπλήρωναν την εικόνα. Τέλος, οι θρυλικές και όμορφες ζάντες ήταν της Speedline.

Η επιθετική εμφάνιση του αμαξώματος δικαιολογούταν από τον κινητήρα που κρυβόταν κάτω από το καπό του γρήγορου Peugeot. Αυτός ήταν ο θρυλικός XU9 που αγαπήσαμε και στο 205 GTI 1.9, χωρητικότητας 1905cc με απόδοση 130 ίππους.



Η εταιρεία αναβάθμισε την ανάρτηση και το σύστημα διεύθυνσης, βελτιώνοντας τα οδηγικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου. Χάρη στο μακρύτερο μεταξόνιο, το φαρδύτερο μετατρόχιο και την καλύτερη κατανομή βάρους από τον μικρό αδελφό, για πολλούς το 309 GTI «έστριβε» καλύτερα από το μυθικό 205 GTI, ειδικά σε πιο υψηλές ταχύτητες. Εκτός αυτού, όντας μία κατηγορία επάνω, το αυτοκίνητο ήταν πιο ευρύχωρο, και, χάρη στις 5θυρες εκδόσεις, οι πίσω επιβάτες είχαν ευκολότερη πρόσβαση.

Στον «πόλεμο» των αριθμών, το 309 GTI χρειαζόταν 8 δευτερόλεπτα για την επιτάχυνση 0-100km/h, μόλις 0,2 δευτερόλεπτα παραπάνω από ότι το καυτό 205. Σε αυτό συνέβαλλε το χαμηλό βάρος του μοντέλου, που ζύγιζε 930 kg, 55 kg περισσότερα από το 205 GTI 1.9. Η τελική ταχύτητα ήταν 206km/h.

Ο οδηγός είχε στη διάθεσή του δερμάτινο τιμόνι με το λογότυπο GTI στο κέντρο, ενώ, στις 3θυρες εκδόσεις, μπορούσε να ανοίξει τα πίσω παράθυρα απομακρυσμένα, όχι ηλεκτρικά αλλά με μηχανικό τρόπο.



Το καλοκαίρι του 1989 η Peugeot ανανέωσε το 309. Τα Phase 2 μοντέλα είχαν διαφορετική εμπρός γρίλια και επανασχεδιασμένο πίσω πρόβολο με νέα φανάρια, τα οποία ήταν δίχρωμα κόκκινα-λευκά. Η πόρτα του χώρου αποσκευών είχε χαμηλότερο «κατώφλι», βελτιώνοντας την πρόσβαση.
Αλλαγές υπήρχαν και στο εσωτερικό, αφού το ταμπλό ήταν εκμοντερνισμένο.

Όσον αφορά την GTI έκδοση, αυτή απέκτησε μία πλαστική αεροτομή, βαμμένη στο χρώμα του αμαξώματος, που αντικατέστησε την προηγούμενη μαύρη, η οποία έδειχνε πως ήταν προϊόν των 80s. Παράλληλα, η Peugeot αποφάσισε να δημιουργήσει ένα ακόμα γρηγορότερο μοντέλο. Χρησιμοποιώντας την 16βάλβιδη εκδοχή του κινητήρα, που βρισκόταν κάτω από το καπό του 405 Mi16 και της Citroen BX 16v, παρουσίασε το 309 GTI 16, που είχε ισχύ 160 ίππους, ροπή 180Nm και βάρος 975kg. Χάρη σε αυτά, το sprint 0-100km/h γινόταν μέσα σε 7,8 δευτερόλεπτα, ενώ το αυτοκίνητο σταματούσε να επιταχύνει στα 220km/h.



Οι μάγοι της εταιρείας, γνωστοί για τις πολλές και θρυλικές hot hatch κατασκευές τους, δεν θα προχωρούσαν σε αύξηση της ιπποδύναμης χωρίς περεταίρω αναβαθμίσεις. Έτσι, η ανάρτηση βελτιώθηκε και έγινε πιο σφικτή πίσω, ενώ το μετατρόχιο μεγάλωσε.

Το 1993 παρουσιάστηκε ο αντικαταστάτης του Peugeot 309, που δεν ήταν άλλος από το 306. Τον Ιούλιο εκείνου του έτους έγινε και η παύση παραγωγής των περισσότερων εκδόσεων, πλην της Vital που διατηρήθηκε μέχρι τον Δεκέμβριο. Ο σκληροπυρηνικός Λέοντας ξεκουράστηκε, δίνοντας τα σκήπτρα στον διάδοχό του, το φημισμένο 306 S16 και μετέπειτα το 306 GTi-6, που συνέχισαν να εκπροσωπούν επάξια τη γαλλική εταιρεία στην μάχη των hot hatchbacks.



Σήμερα, το Peugeot 309 GTI είναι ιδιαίτερα σπάνιο, και θα λέγαμε πως ζει στη σκιά του πιο διάσημου 205 GTI, έχοντας αποκτήσει έναν cult και νοσταλγικό χαρακτήρα. 34 χρόνια μετά από το ντεμπούτο του, θέλουμε ακόμα να το θαυμάζουμε να στρίβει «πατώντας» στις εμβληματικές Speedline ζάντες, με τους 4 κίτρινους προβολείς αναμμένους, έτοιμους να ρίξουν φως στα σκοτάδια του βουνού.
 

Διαβάστε παρακάτω την σελίδα του άρθρου που σας ενδιαφέρει