Τι είναι τα Τετραπετάλουδα και γιατί προκαλούν «ρίγος» στους οδηγούς..

Διαβάστηκε από 8070 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 12/12/2019

Η εισαγωγή του κινητήρα κατέχει ζωτικό ρόλο στην λειτουργία και στην ιπποδύναμη που παράγει ένα μοτέρ. Σίγουρα θα χεις διαβάσει για τα 4πετάλουδα συστήματα των ατμοσφαιρικών κινητήρων. Ποιος ο ρόλος τους, ποια τα πλεονεκτήματα και γιατί σου κλέβουν την καρδιά, μόλις «δεθείς» μαζί τους?

 
   
Οι βιομηχανίες κατασκευάζουν αυτοκίνητα σύμφωνα με συνισταμένες που συντελούν στη μείωση του κόστους κατασκευής τους, την οικονομία στην κατανάλωση του καυσίμου, την φιλικότητα προς το περιβάλλον, την αξιοπιστία τους αλλά και στη μείωση του θορύβου. Σε αυτές τις γενικές αρχές στηρίζονται για να εξελίξουν και να προωθήσουν τα προϊόντα τους στην αγορά. Ο ατμοσφαιρικός κινητήρας μπορεί να ρουφήξει μέσα του όσο αέρα επιτρέπει ο κυβισμός του, η σχεδίαση της κυλινδροκεφαλής, οι εκκεντροφόροι και φυσικά το σύστημα εισαγωγής συμπεριλαμβανομένης της πολλαπλής.

Σε ένα ατμοσφαιρικό μοτέρ ο πιο εύκολος τρόπος να αυξήσεις την ιπποδύναμή του είναι να απελευθερώσεις την αναπνοή του. Για να δεις μεγαλύτερη δύναμη θα πρέπει να προβείς σε αλλαγές στην εισαγωγή για να είναι δυνατή η πλήρωση του θαλάμου καύσης με όσο το δυνατό γίνεται περισσότερο αέρα. Η καλύτερη κίνηση είναι να αντικαταστήσεις την πολλαπλή εισαγωγής και την πεταλούδα, με ένα πολυπετάλουδο σύστημα που επιτρέπει την πλήρωση του θαλάμου καύσεως με καλύτερο και αποδοτικότερο τρόπο. Τα 4πετάλουδα συστήματα είναι πιο σύνηθες να τα δεις σε αγωνιστικά ατμοσφαιρικά αυτοκίνητα, και λιγότερο σε κάποιο του δρόμου. Ας δούμε όμως παρακάτω τις βασικές αρχές της πεταλούδας αλλά και των πολυπετάλουδων συστημάτων. 
 
Τι είναι πεταλούδα?
Η πεταλούδα είναι ένα εξάρτημα της πολλαπλής εισαγωγής. Ο ρόλος της είναι να καθορίζει την ποσότητα του αέρα που εισέρχεται στον θάλαμο καύσης ενός κινητήρα. Με το γκάζι ελέγχουμε το άνοιγμα της πεταλούδας, αυτή με την σειρά της ελέγχει τις ποσότητες αέρα που εισέρχονται και την ίδια ώρα ο εγκέφαλος του κινητήρα μέσω κάποιων αισθητήρων απελευθερώνει την ποσότητα καυσίμου που απαιτείται κάθε στιγμή για να γίνει η καύση του μίγματος. Χωρίς την πεταλούδα ο κινητήρας απλά θα στροφάριζε μέχρι τον κόφτη…
Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι ο ρόλος της πεταλούδας είναι να ρυθμίζει το πόσος αέρας θα μπει στο θάλαμο καύσης. Όταν έχουμε πατημένο τέρμα το γκάζι η πεταλούδα είναι εντελώς ανοιχτή και έχουμε maximum ιπποδύναμη από τον κινητήρα μας. Όταν έχουμε αφήσει το γκάζι η πεταλούδα θεωρητικά είναι κλειστή. Σε αυτή την θέση όμως επιτρέπει την εισαγωγή ελάχιστου αέρα για να διατηρείται ο κινητήρας σε λειτουργία στο ρελαντί και να μην σβήνει. Καταλαβαίνουμε λοιπόν, ότι η πεταλούδα παίρνει μια σειρά από θέσεις που καθορίζουμε εμείς με το γκάζι αναλόγως τις συνθήκες που συναντάμε στο δρόμο και αυτή καθορίζει τις ποσότητες του αέρα. 
 
Τι είναι πολυπετάλουδο σύστημα?
Το πολυπετάλουδο αντικαθιστά την κλασική πεταλούδα και την πολλαπλή εισαγωγής με την οποία είναι εφοδιασμένα τα περισσότερα αυτοκίνητα. Με το πολυπετάλουδο καταφέρνουμε και έχουμε σε κάθε κύλινδρο μια πεταλούδα. Αυτό βοηθά στην καλύτερη πλήρωση αέρα του θαλάμου καύσης του κινητήρα και στην αύξηση της ιπποδύναμης. Εάν αναφερόμαστε σε πολυπετάλουδο σύστημα που θα εγκατασταθεί σε τετρακύλινδρο μοτέρ μιλάμε για τετραπετάλουδο εάν πρόκειται να εγκατασταθεί σε εξακύλινδρο μιλάμε για εξαπετάλουδο κ.ο.κ. Στην αγορά όμως επειδή τα περισσότερα από αυτά τα συστήματα αναφέρονται για τετρακύλινδρα όπου είναι και οι περισσότερες εφαρμογές στην χώρα μας έχει επικρατήσει ο χαρακτηρισμός τους ως τετραπετάλουδο.


 
Πεταλούδα VS καρμπιρατέρ
Τα πολυπετάλουδα συστήματα μοιάζουν αρκετά με τα διπλά καρμπιρατέρ και μπορούν να αποδώσουν παρόμοια επίπεδα ιπποδύναμης. Παρόλο αυτά τα πολυπετάλουδα συστήματα είναι αρκετά καλύτερα. Η οδηγισιμότητα και η κατανάλωση καυσίμου βρίσκονται σε πολύ καλύτερο επίπεδο χάρη στην ECU που ελέγχει ακριβώς το μίγμα καυσίμου-αέρα που εισέρχεται. ¶λλο ένα σημαντικό πλεονέκτημα των πολυπετάλουδων συστημάτων είναι ότι δεν χρειάζονται συχνή ρύθμιση όπως τα καρμπιρατέρ.
 
Τα πλεονεκτήματα του τετραπετάλουδου
Υπάρχουν αρκετά πλεονεκτήματα για τα πολυπετάλουδα συστήματα από την συνηθισμένη πεταλούδα που είναι εφοδιασμένα τα περισσότερα αυτοκίνητα. ¶λλα είναι ευδιάκριτα και άλλα όχι. Αυτό εξαρτάται από τα χαρακτηριστικά που έχει ο κινητήρας μας. Η απόκριση που έχει το μοτέρ είναι πολύ καλύτερη στα πολυπετάλουδα συστήματα γιατί οι πεταλούδες βρίσκονται πιο κοντά στο θάλαμο καύσης. Έτσι όταν η πεταλούδα ανοίγει ο αέρας εισέρχεται γρηγορότερα αφού έχει να διανύσει μικρότερη απόσταση.
¶λλο πλεονέκτημα των πολυπετάλουδων συστημάτων είναι ότι τις περισσότερες φορές αντικαθιστούν τις εργοστασιακές εισαγωγές που συνήθως είναι πολύπλοκες κατασκευές για να καταφέρνουν να κρατούν τα επίπεδα θορύβου χαμηλά και για να κρατούν την ροπή των κινητήρων χαμηλά. Η αντικατάσταση των εργοστασιακών εισαγωγών με πολυπετάλουδα συστήματα συντελεί σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση της ιπποδύναμης του αυτοκινήτου όπως επίσης το αυτοκίνητο γίνεται πιο εντυπωσιακό στο δρόμο.


 
Μειονεκτήματα υπάρχουν?
Γενικά τα πολυπετάλουδα συστήματα αν έχουν τοποθετηθεί σωστά και ο κινητήρας είναι ρυθμισμένος, είναι πάντα καλύτερα από την μια πεταλούδα. Ωστόσο και αυτά έχουν κάποια μειονεκτήματα. Το πρώτο και το κύριο μειονέκτημά τους είναι το κόστος…
Η αγορά ενός τέτοιου συστήματος απαιτεί συνήθως και νέα ECU ή αναπρογραμματισμό της υπάρχουσας (που δεν είναι και εύκολη υπόθεση αν σκεφτείς πόσες θέσεις μπορεί να πάρει μια πεταλούδα που πρέπει να ρυθμιστεί αναλόγως μείγματος) κάτι που εκτοξεύει το κόστος σε υψηλά επίπεδα. ¶λλο μειονέκτημα των συστημάτων αυτών είναι ο θόρυβος που παράγουν, που πολλές φορές ξεπερνά και το θόρυβο από την εξάτμιση του αυτοκινήτου. Ο θόρυβος αυτός μπορεί να μετριαστεί εάν τοποθετήσουμε πάνω στο πολυπετάλουδο σύστημα ένα airbox.
 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ


Διαβαστε Ακομη

Ροη Ειδησεων