Φρένα: Πώς θα σταματάς χαλαρός κι ωραίος

Διαβάστηκε από 2124 αναγνώστες - 10/7/2018

Όσο πιο πολύ προσέχεις τα φρένα του αμαξιού σου τόσο πιο απολαυστικές θα είναι οι διαδρομές σου! Εσύ ξέρεις πώς να το κάνεις;

 
 

Skoda : Kamiq απο 16.500 με άτοκη χρηματοδότηση

Η χρήση των φρένων είναι διαρκής με αποτέλεσμα τη φθορά των μερών τους, με την πάροδο του χρόνου, γεγονός που δημιουργεί την ανάγκη των τακτικών ελέγχων και της συντήρησής τους. Η αναγνώριση μάλιστα των ενδεχόμενων προβλημάτων στο σύστημα πέδησης και η άμεση και αξιόπιστη επιδιόρθωσή τους, σε συνδυασμό με την εξ αρχής σωστή χρήση του, μπορεί να μας προσφέρει και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής των μερών του και άρα, αποφυγή περιττών εξόδων, χωρίς καμία ανησυχία για την ασφάλειά μας στο δρόμο.

Δες εδώ: Τα κορυφαία αυτοκίνητα στο φρενάρισμα σύμφωνα με το Test the Best της Αγοράς / Autobild

Τα 3 είδη των φρένων και πώς λειτουργούν
Τα φρένα των αυτοκινήτων μπορεί να είναι μηχανικάυδραυλικά ή πνευματικά αν πρόκειται για φορτηγά και άλλα βαρέα οχήματα.
Τα μηχανικά φρένα, είναι αυτά που λειτουργούν με τη χρήση συρματόσχοινων (χειρόφρενο), τα υδραυλικά χρησιμοποιούν την υδραυλική πίεση για τη λειτουργία τους, ενώ αντίστοιχα τα πνευματικά, την πίεση του αέρα.
Πιο συγκεκριμένα, η λειτουργία των φρένων σε ένα αυτοκίνητο, ξεκινά όταν πατήσουμε το πεντάλ του φρένου, καθώς ασκώντας πίεση σε αυτό, ουσιαστικά σπρώχνουμε τα υγρά από το δοχείο των φρένων, στο υπόλοιπο κύκλωμα και συγκεκριμένα στο πιστόνι της δαγκάνας, η οποία κατόπιν πιέζει τα τακάκια, που με τη σειρά τους πιέζουν τα δισκόφρενα, σταματώντας μέσω τριβής τους τροχούς.


Τα πάντα για το ABS και πώς σου σώζει τη ζωή
Το ABS αποτρέπει το μπλοκάρισμα των τροχών και είναι θεμελιώδες ηλεκτρονικό βοήθημα για το φρενάρισμα. Το ABS εφαρμόστηκε αρχικά και πριν από πολλά χρόνια στην αεροπορία, αλλά σήμερα είναι στάνταρ σε όλα τα αυτοκίνητα παραγωγής. Χάρη στο ABS είναι δυνατή η διενέργεια ελιγμών για την αποφυγή ενός εμποδίου, αφού δεν μπλοκάρουν οι τροχοί και ο οδηγός ελέγχει το τιμόνι την ώρα του φρεναρίσματος.
Η λειτουργία του βασίζεται σε αισθητήρες που βρίσκονται σε κάθε τροχό και που διαγιγνώσκουν την τάση για μπλοκάρισμα. Τα στοιχεία φτάνουν στην ηλεκτρονική μονάδα και μέσω του υδραυλικού κυκλώματος ειδικές ηλεκτροϋδραυλικές βαλβίδες αυξομειώνουν την πίεση των φρένων σε κάθε τροχό ξεχωριστά (πλέον) για την αποφυγή του μπλοκαρίσματος. Τα περισσότερα αυτοκίνητα πλέον διαθέτουν μαζί με το ABS και EBD (ηλεκτρονικό κατανεμητή πίεσης), αλλά και BAS (σύστημα που αυξάνει περισσότερο την πίεση στο υδραυλικό κύκλωμα σε  φρενάρισμα πανικού).

Η καλή φροντίδα και ο τακτικός έλεγχος είναι απαραίτητα. Μάθε τώρα τα σημάδια στην οδήγηση που φωνάζουν άλλαγμα.

Διάβασε τι πρέπει να τσεκάρεις συχνά και ποιες αντιδράσεις του αυτοκινήτου σου θέλουν τη προσοχή σου.
Υγρά των φρένων
  • Η στάθμη τους θα πρέπει να ελέγχεται τουλάχιστον μια φορά το μήνα και οπωσδήποτε πριν από ένα μεγάλο ταξίδι.
  • Τα υγρά θα πρέπει να ανανεώνονται κάθε 12 μήνες, ανεξαρτήτως των χιλιομέτρων που έχουμε διανύσει.
Φθορά δίσκων και υλικών τριβής

Η πιο συνηθισμένη και αναπόφευκτη φθορά από την καθημερινή και συνεχή χρήση του συστήματος πέδησης είναι εκείνη των δίσκων, αλλά και των υλικών τριβής. Μάλιστα, σε αυτήν οφείλονται τα υπολείμματα μαύρης σκόνης που δημιουργούνται συνεχώς πάνω στις ζάντες του αυτοκινήτου μας. Το υλικό από τα τακάκια που εφάπτεται με το δίσκο έχει πάχος περίπου ένα εκατοστό, το οποίο με τη χρήση του μεσαίου πεντάλ ολοένα και μειώνεται. Το ίδιο σχεδόν ισχύει και για το δίσκο. Το σημείο όπου εφάπτεται το τακάκι πάνω στο δίσκο, μειώνει το πάχος του, με αποτέλεσμα να χρειάζεται αντικατάσταση. Και στις δύο περιπτώσεις, για να ελέγξουμε την κατάσταση των τμημάτων αυτών θα πρέπει να αφαιρέσουμε τον τροχό. Στην πρώτη περίπτωση, αν το υλικό τριβής είναι από περίπου 5 χλστ. και κάτω, τα τακάκια θέλουν άμεσα αντικατάσταση. Για να ελέγξουμε την κατάσταση του δίσκου, αρκεί να ακουμπήσουμε το δάκτυλό μας στο πιο ακραίο σημείο της περιμέτρου του, ώστε να δούμε αν έχει κάνει κάποιο «δόντι». Αν είναι πολύ έντονο, θα πρέπει να απευθυνθούμε σε κάποιο συνεργείο για να τοποθετήσουμε ένα νέο σετ δίσκων στον εμπρός άξονα του αυτοκινήτου μας. Για να πραγματοποιήσουμε αυτή τη διαδικασία θα πρέπει το αυτοκίνητό μας να μην έχει χρησιμοποιηθεί, ώστε η θερμοκρασία αυτών των σημείων να μην είναι υψηλή, κάτι που μπορεί να προκαλέσει σοβαρό τραυματισμό ή έγκαυμα.

Οδική Συμπεριφορά
  • Αν κατά το φρενάρισμα, το τιμόνι μας τρέμει, τότε πιθανότατα έχει στραβώσει ο δίσκος και θα χρειαστεί να τον αντικαταστήσουμε ή να τον πάμε σε τόρνο.
  • Πρόβλημα στα τακάκια των φρένων, δείχνει από την πλευρά του, ένας οξύς ήχος στο φρενάρισμα, ο οποίος προειδοποιεί ουσιαστικά για τη φθορά τους και την ανάγκη αντικατάστασής τους.
  • Όταν το πεντάλ του φρένου φαίνεται πιο σκληρό από ό,τι έχετε συνηθίσει, τότε μάλλον υπάρχει πρόβλημα στον ενισχυτή κενού και θα πρέπει να ελεγχθεί για τυχόν διαρροές.
  • Αντίστοιχα, αν το πεντάλ είναι πιο μαλακό απτό συνηθισμένο, πιθανότατα οφείλετε στην υψηλή θερμοκρασία στα υλικά τριβής και θα πρέπει να ελέγξετε τη στάθμη των υγρών φρένων.
  • Φυσικά, αν το φρενάρισμα είναι πιο αργό από το συνηθισμένο, ο έλεγχος ολόκληρου του συστήματος, για πιθανές φθορές ή άλλες δυσλειτουργίες, θεωρείται απαραίτητος.

Βελτίωσε τα φρένα σου και θωρακίσου

Τα δισκόφρενα υπερέχουν
Η σημαντικότερη εξέλιξη στα συστήματα πέδησης αφορά στην εξέλιξη του δισκόφρενου εδώ και 60 χρόνια, που είναι σαφώς πιο αποτελεσματικό και ανθεκτικό από το ταμπούρο.
Το «κλασικό» σύστημα των δισκόφρενων διαθέτει μια σταθερή δαγκάνα με ένα έμβολο και από κοινού περιβάλλουν το δίσκο. Με το πάτημα του πεντάλ του φρένου, η αυξανόμενη πίεση στο σχετικό υδραυλικό κύκλωμα συντελεί ώστε το παραπάνω έμβολο να πιέζει τα υλικά τριβής (τακάκια) και αυτά το δίσκο μετατρέποντας την κινητική ενέργεια των φρένων σε θερμότητα.. Εκτός από τους «απλούς» δίσκους, υπάρχουν οι αεριζόμενοι οι οποίοι κατασκευάζονται σε διάφορους τύπους και έχουν τη δυνατότητα να απάγουν πιο γρήγορα τη θερμότητα και να ψύχονται πιο εύκολα.


Πώς να βελτιώσω τα φρένα μου
  • Τακάκια. Οι επιλογές στην αλλαγή των υλικών τριβής είναι τα τακάκια με σκληρά υλικά, που χρειάζονται χρόνο για να ζεσταθούν ώστε να αποδώσουν, αλλά έχουν μεγάλη αντοχή στη φθορά, καθώς και τα τακάκια με μαλακά υλικά που αποδίδουν από το πρώτο κιόλας φρενάρισμα, έχουν υψηλή απόδοση, αλλά φθείρονται και πιο γρήγορα.
  • Σωληνάκια φρένων. Μπορούμε να τα αντικαταστήσουμε με άλλα υψηλής πίεσης ή αλλιώς αεροπορικού τύπου ή μεταλλικά, τα οποία δεν παρουσιάζουν την παραμικρή παραμόρφωση κατά τη συνεχή και σκληρή χρήση.
  • Δίσκοι. Αποδοτική θεωρείται και η αλλαγή των δίσκων με χαρακτούς ή αεριζόμενους - διάτρητους δίσκους, οι οποίοι βελτιώνουν το φρενάρισμα, λόγω της γρηγορότερης ψύξης τους και κατά συνέπεια προσφέρουν καλύτερη αίσθηση αλλά και αμεσότητα στο φρενάρισμα.
  • Δαγκάνες. Πιο εξειδικευμένη επέμβαση θεωρείται η αντικατάσταση των εργοστασιακών δαγκανών, που πιέζουν τα τακάκια μέσω πιστονιών, με άλλες που διαθέτουν περισσότερα πιστόνια (2πίστονες, 4πίστονες, 6πίστονες κλπ), αλλά προσφέρει καλύτερα αποτελέσματα. Παράλληλα όμως, επιβάλλεται και η αλλαγή των εργοστασιακών δίσκων με άλλων μεγαλύτερων.
 
Αν κάτι αξίζει τη προσοχή σας και το χρόνο σας, αυτό είναι τα φρένα. Κάντε έναν έλεγχο ή αναβαθμίστε τα και την επόμενη φορά που θα τα χρειαστείτε θα σας το ανταποδώσουν σίγουρα

Σχετικες Ειδησεις