Test Συνεργείων
Τι δεν σας έχουν πει
Short Videos
Η «γέννηση» του Electro Gyro-Cator της Honda

Η «γέννηση» του Electro Gyro-Cator της Honda

27/1/2024

Μία μέρα, ο Kume παρατήρησε τα στρατιωτικά tanks, τα οποία διατηρούσαν τα κανόνια «κλειδωμένα» στο στόχο, ανεξαρτήτως της τοποθεσίας του οχήματος. Αυτό ήταν εφικτό με ένα μηχάνημα που ονομάζεται «γυροσκόπιο». Όταν ο Kume επέστρεψε στο Κέντρο Ερευνών της Honda, ξεκίνησε να μελετά τη λειτουργία του, και έψαχνε τρόπο να ενσωματώσει αυτή την τεχνολογία στα αυτοκίνητα. Η αρχική σκέψη ήταν να χρησιμοποιηθούν στις αναρτήσεις των οχημάτων. Όταν αποσυναρμολογήθηκε ένα γυροσκόπιο, και διαπιστώθηκε πως έχει 200 διαφορετικά εξαρτήματα, συνειδητοποίησαν πως το κόστος παραγωγής θα ήταν ασύμφορο.

Το 1987 ένας υπάλληλος στο κέντρο R&D πρότεινε την χρήση γυροσκοπίων για πλοήγηση. Σε αντίθεση με τα αντίστοιχα πολύπλοκα μηχανήματα που χρησιμοποιούνταν για τον ίδιο σκοπό από την αεροδιαστημική, ένα γυροσκόπιο για όχημα εδάφους θα ήταν πιο απλό, αφού αυτό θα έπρεπε να καταγράφει κινήσεις μόνο σε 2 άξονες: Εμπρός-πίσω και δεξιά-αριστερά. Η εκδοχή της Honda είχε μόνο 8 εξαρτήματα και χρησιμοποιούσε το αέριο ήλιο, που ερχόταν σε επαφή με 2 καλώδια που θερμαίνονταν. Αναλόγως της κίνησης, η αδράνεια άλλαζε τη ροή του αερίου, προκαλώντας μεταβολή στη θερμοκρασία των καλωδίων. Η διαφορά θερμοκρασίας μεταφραζόταν σε αλλαγή κατεύθυνσης. Χάρη στην τεχνολογία κενού της Stanley Electronics, η λειτουργία του γυροσκοπίου έγινε πιο σταθερή και ακριβής. Το Electro Gyro-Cator μόλις «γεννήθηκε».



Τα δεδομένα επεξεργάζονταν από έναν υπολογιστή με επεξεργαστή 16bit που βρισκόταν στο χώρο αποσκευών. Στο ταμπλό δέσποζε μία οθόνη καθοδικού σωλήνα 6 ιντσών. Πίσω από αυτήν, ο οδηγός τοποθετούσε έναν χάρτη εκτυπωμένο σε διάφανο φύλλο. Ένας σταυρός στην οθόνη υποδείκνυε το σημείο προορισμού και μία κουκκίδα που αναβόσβηνε έδειχνε την τρέχουσα θέση του αυτοκινήτου.
Όταν ο οδηγός έφτανε σε περιοχή εκτός χάρτη, τοποθετούσε διαφορετικό φύλλο πίσω από την οθόνη, όπως αντίστοιχα αλλάζαμε σελίδα στον «οδικό άτλαντα». Μαζί με το σύστημα, η εταιρεία παρείχε και ένα ντοσιέ με διάφανους χάρτες που κάλυπταν όλη την Ιαπωνία.

Το Electro Gyro-Cator της Honda δεν πρότεινε την γρηγορότερη διαδρομή, ούτε διέθετε αναζήτηση, όπως οι σημερινοί Google Maps. Έδειχνε όμως την διανυθείσα πορεία μέσα σε μία οθόνη επάνω στο ταμπλό του αυτοκινήτου, η οποία μάλιστα μπορούσε να μεγεθύνει την προβαλλόμενη εικόνα. Πολλά χρόνια πριν την ψηφιακή εποχή, το Gyro-Cator ήταν ένα μικρό θαύμα της αναλογικής τεχνολογίας.
 


Ήταν όμως βαρύ, και το πιο σημαντικό, ακριβό. Το σύστημα πλοήγησης που ζύγιζε 9 kg έκανε το ντεμπούτο του το 1981 στον κατάλογο προαιρετικού εξοπλισμού του Honda Accord 2ης γενιάς, καθώς και του Honda Vigor. Το κόστος αγοράς άγγιζε το ¼ της τιμής του αυτοκινήτου, και ανερχόταν στα 2.250 ευρώ (περίπου 5.700 ευρώ στις μέρες μας). Τελικά, πωλήθηκε μόνο το 1/10 των συσκευών που κατασκευάστηκαν, και η παραγωγή διήρκησε μόνο 1 χρόνο.

Παρά τη βραχύβια πορεία του, το Electro Gyro-Cator πέρασε στα βιβλία της ιστορίας ως το πρώτο σύστημα πλοήγησης για αυτοκίνητα, ενώ εκτόξευσε τη φήμη των ηλεκτρονικών τεχνολογιών της Honda στην κορυφή. Εκτός αυτού, δημιούργησε τη βάση για την εξέλιξη των μελλοντικών συστημάτων GPS της νέας, ψηφιακής εποχής. Το 2017, 36 χρόνια μετά το ντεμπούτο του, το Ινστιτούτο Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών (IEEE) της Αμερικής, βράβευσε τη Honda  για την εφεύρεση, χαρακτηρίζοντάς την ως Ορόσημο του IEEE.
 

Σελ.
1
Πώς η Honda εφηύρε το πρώτο σύστημα πλοήγησης αυτοκινήτων
Σελ.
2
Η «γέννηση» του Electro Gyro-Cator της Honda