autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS
Πιστοποιητικό Αλλαγής Καταλύτη: πρέπει η Πράσινη Μετάβαση να αρχίσει με τα βασικά;

Πιστοποιητικό Αλλαγής Καταλύτη: πρέπει η Πράσινη Μετάβαση να αρχίσει με τα βασικά;

Πιστοποιητικό Αλλαγής Καταλύτη: πρέπει η Πράσινη Μετάβαση να αρχίσει με τα βασικά;

29/10/2025

Οι αρχές στην Ε.Ε. προσδοκούν με το Euro 7 και την ηλεκτροκίνηση καθαρότερες πόλεις.
Όμως στην Ελλάδα κυκλοφορούν αυτοκίνητα 20 ετίας με καταλύτη πρώτης τοποθέτησης.
Μεγαλύτερη κατανάλωση, χειρότερη ρύπανση και επιδείνωση της υγείας τα επακόλουθα.
Η αντικατάσταση μπορεί να πιστοποιείται από συνεργεία και να ελέγχεται από τα ΚΤΕΟ.

autoagora Team

Οι αρχές στην Ε.Ε. προσδοκούν με το Euro 7 και την ηλεκτροκίνηση καθαρότερες πόλεις

Τα τελευταία χρόνια οι Ευρωπαϊκές νόρμες που καθορίζουν τις εκπομπές καυσαερίων των αυτοκινήτων έχουν γίνει ιδιαίτερα αυστηρές. Η υιοθέτηση της καταλυτικής τεχνολογίας δύο δεκαετίες πριν, είχε σημάνει την αρχή για πολύ «καθαρότερα» αυτοκίνητα σε σχέση με τα δεδομένα της εποχής τότε. Όμως οι κανονισμοί που θεσμοθετήθηκαν από τις αρμόδιες Αρχές της Ε.Ε. στην πορεία, και ειδικά ο «αυστηρός» Euro 6 που ισχύει στις ημέρες μας, οδήγησαν με τη σειρά τους, τους κατασκευαστές να αναπτύξουν νέες τεχνολογίες με σκοπό την περαιτέρω μείωση των βλαβερών ρύπων. Υιοθέτησαν μάλιστα λύσεις που ως τότε φάνταζαν… παράδοξες.

Εντελώς καινούργια τρικύλινδρα σύνολα παρουσιάστηκαν, και την έλλειψη δύναμης που συνεπαγόταν ο απολεσθείς κύλινδρος ήρθαν να καλύψουν με την επανεμφάνιση τους οι υπερτροφοδότες. Turbo για όλο το λαό λοιπόν, για «αβίαστη» δύναμη και ροπή από χαμηλά, αλλά και κυρίως για μειωμένα CO2. Με τον Euro 7 προ των πυλών μάλιστα (έρχεται σε ισχύ σε ένα χρόνο από σήμερα), προβλέπονται μειώσεις στις εκπομπές όχι μόνο των κινητήρων, αλλά και των μικροσωματιδίων που έλκονται στην ατμόσφαιρα από φρένα και λάστιχα. Και φυσικά, οι όλο και αυστηρότερες νόρμες οδηγούν κατευθείαν στον απώτερο σκοπό, την πλήρη μετάβαση στις μηδενικές εκπομπές καυσαερίων μέσω της οδού του εξηλεκτρισμού.

Όμως στην Ελλάδα κυκλοφορούν αυτοκίνητα 20 ετίας με καταλύτη πρώτης τοποθέτησης

Όλος αυτός ο διαχρονικός προγραμματισμός, έχει σαν τελικό σκοπό καθαρότερες Ευρωπαϊκές πόλεις και βελτιωμένη υγεία για τους κατοίκους τους. Μήπως όμως πρέπει αυτή η Πράσινη Μετάβαση να ξεκινήσει με τα βασικά; Στη χώρα μας κυκλοφορούν ακόμη αυτοκίνητα 20 ετίας (και βάλε), με καταλύτη πρώτης τοποθέτησης. Ενώ οι εργοστασιακές οδηγίες συντήρησης είναι σαφείς σε σχέση με την αντικατάσταση του καταλυτικού μετατροπέα στις 100.000 χιλιόμετρα, ελάχιστοι από τους ιδιοκτήτες μεριμνούν προκειμένου να γίνει αυτό. Το αυξημένο κόστος που συνεπάγεται αυτή η αντικατάσταση αλλά και η λογική του «δε βαριέσαι», σε συνδυασμό με την όχι σωστή καθοδήγηση από τα συνεργεία, αλλά και την παντελή έλλειψη ελέγχου από τις αρχές, έχουν οδηγήσει στη διαμόρφωση της συγκεκριμένης κατάστασης.

Μεγαλύτερη κατανάλωση, χειρότερη ρύπανση και επιδείνωση της υγείας τα επακόλουθα

Πολλά ήταν τα ζητήματα που προέκυπταν όταν πρώτο-υιοθετήθηκε η συγκεκριμένη τεχνολογία, όπως για παράδειγμα του που θα «θάβονται» οι χρησιμοποιημένοι καταλύτες. Τα δηλητήρια που παγιδεύονται στο εσωτερικό τους, τους καθιστούν μελλοντικές «ωρολογιακές βόμβες» και συγκρίσιμους με «πυρηνικά απόβλητα». Η διατήρηση τους πάντως επάνω σε ένα αυτοκίνητο, από τη στιγμή που η λειτουργία τους παύει να είναι αποτελεσματική, συνεπάγεται τεράστιους κινδύνους για την υγεία όλων μας.

Με δεδομένο φυσικά ότι ο κίνδυνος αυτός είναι αόρατος και μη εύκολα αντιληπτός, κανένας -και κυρίως οι Αρχές- δεν δείχνει να συνειδητοποιεί τις συνέπειες. Η ρύπανση που ελκύεται στην ατμόσφαιρα -και που φυσικά αναπνέουμε εμείς- είναι χειρότερη από αυτή που θα υπήρχε ακόμη και με την πλήρη κατάργηση τους πάνω από τα αυτοκίνητα. Για να μην αναφερθούμε και σε άλλα προβλήματα που προκαλεί στο όχημα, όπως αυξημένη κατανάλωση, υπερθέρμανση κλπ.

Η αντικατάσταση μπορεί να πιστοποιείται από συνεργεία και να ελέγχεται από τα ΚΤΕΟ

Η αντικατάσταση θα πρέπει να θεσμοθετηθεί ως επιβεβλημένη από τις αρμόδιες Αρχές στη χώρα μας. Θα πρέπει η αντικατάσταση να γίνει υποχρεωτική, να πραγματοποιείται από εξουσιοδοτημένα συνεργεία και να πιστοποιείται από αυτά, όπως άλλωστε γίνεται και με την Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων που τα ίδια τα συνεργεία εκδίδουν. Το πιστοποιητικό αυτό θα πρέπει να θεωρείται απαραίτητο μετά από προκαθορισμένα χιλιόμετρα και να απαιτείται σε κάθε έλεγχο από την Τροχαία και τα ΚΤΕΟ, καθώς και να αποτελεί απαραίτητο δικαιολογητικό για τη μεταβίβαση του οχήματος.