
2 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »
Πληρώνεις έξτρα 6-7 κατοστάρικα για να βάλεις ζάντες αλουμινίου;
Διαβάστηκε από 4925 αναγνώστες - 16/5/2023
Αν έχει ζάντες αλουμινίου από την «βασική» είσαι καλυμμένος. Διαφορετικά, πρέπει μάθεις ποια τα πλεονεκτήματα των ζαντών αλουμινίου στην οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου σε σχέση με ατσάλινες και σιδερένιες για να το σκεφτείς καλύτερα.
Δεν μιλάμε για εφέ αλλά για κάτι με ουσία
Το σύνηθες είναι να τις βρεις σε ανώτερο εξοπλιστικό επίπεδο. Πιο παλιά υπήρχε η λανθασμένη άποψη πως πρόκειται για εξοπλισμό πολυτελείας σε μεγάλες κατηγορίες αυτοκινήτων και hot εκδόσεις των μικρότερων. Λάθος. Οι ζάντες αλουμινίου έχουν μεγάλη αξία και δεν μεταμορφώνουν μόνο την εξωτερική εμφάνιση του μοντέλου. Σίγουρα, εξασφαλίζουν έναν πιο σπορτίφ χαρακτήρα, από εκεί και πέρα όμως δίνουν αρκετά πράγματα σε πιο ουσιαστικούς τομείς όπως οι επιδόσεις, η δυναμική συμπεριφορά, η ανάρτηση και η πέδηση. Πάμε να δούμε το πώς.

Ανάλογα με το σύστημα ανάρτησης διαμορφώνονται και τα εξαρτήματα που ανήκουν σε αναρτώμενη και μη αναρτώμενη μάζα.
Ποια η διαφορά αναρτώμενης και μη αναρτώμενης μάζας
Ένα βασικό πλεονέκτημα των ζαντών αλουμινίου σχετίζεται με την αναρτώμενη και μη αναρτώμενη μάζα του οχήματος, τα μέρη των οποίων διαχωρίζονται από το σύστημα ανάρτησης. Στην πρώτη περίπτωση, αναφερόμαστε σε κάθε εξάρτημα του οποίου οι τάσεις και τα φορτία περνούν στο οδόστρωμα, όχι άμεσα, αλλά μέσω του συστήματος ανάρτησης. Στην αναρτώμενη μάζα περιλαμβάνονται ο κινητήρας, το πλαίσιο και όλα τα εξαρτήματα που στηρίζονται πάνω σε αυτό, μαζί με οδηγού και επιβάτες φυσικά. Από την άλλη πλευρά, μιλώντας για ζάντες, ελαστικά, τακάκια κάνουμε λόγο για μη αναρτώμενη μάζα (εξαρτήματα που βρίσκονται στην άλλη πλευρά της ανάρτησης και έρχονται σε πιο άμεση επαφή με το οδόστρωμα).
Επί του πρακτέου, εξοικονομώντας 1 κιλό μη αναρτώμενης μάζας γλιτώνεις 4 κιλά αναρτώμενης. Άρα, ένα σετ ζαντών αλουμινίου που ζυγίζει 4x2=8 κιλά λιγότερο από ένα σιδερένιο, σημαίνει πως κάνεις το αυτοκίνητό σου 32 κιλά ελαφρύτερο!
Επί του πρακτέου, εξοικονομώντας 1 κιλό μη αναρτώμενης μάζας γλιτώνεις 4 κιλά αναρτώμενης. Άρα, ένα σετ ζαντών αλουμινίου που ζυγίζει 4x2=8 κιλά λιγότερο από ένα σιδερένιο, σημαίνει πως κάνεις το αυτοκίνητό σου 32 κιλά ελαφρύτερο!
Ζάντες αλουμινίου για επιδόσεις και φρενάρισμα
Το μικρότερο βάρος από τις ζάντες αλουμινίου επηρεάζει θετικά και την δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Αν έχεις μεγάλη μάζα και ροπή αδράνειας του τροχού, πρέπει να «ξοδέψεις» περισσότερη ενέργεια για να αυξήσεις την περιστροφική ταχύτητα. Επομένως, μπορεί να γλιτώνεις σημαντικά ποσά ενέργειας από την περιστροφή ενός ατσάλινου τροχού, κερδίζοντας δλ. στην επιτάχυνση του οχήματος.
Αντίστοιχα πλεονεκτήματα έχει ο οδηγός και κατά το φρενάρισμα. Ο βαρύς τροχός εξαιτίας της μεγάλης αδράνειας θέλει περισσότερο χρόνο και απόσταση για να μειώσει την ταχύτητα περιστροφής, για αυτό ένα αυτοκίνητο με ζάντες αλουμινίου να κερδίζει σημαντικά μέτρα κατά την ακινητοποίηση. Αυτό το advantage προκύπτει και για έναν άλλο λόγο. Στις περισσότερες ζάντες αλουμινίου είναι περισσότερο εκτεθειμένο το σύστημα πέδησης, λεπτομέρεια που βοηθά στην αυξημένη ροή αέρα. Κάπως έτσι, ψύχονται πιο αποτελεσματικά οι δισκόπλακες, με αποτέλεσμα να μειώνεται η θερμοκρασία λειτουργίας και να αυξάνεται η αντοχή σε απαιτητικές συνθήκες οδήγησης.
Αντίστοιχα πλεονεκτήματα έχει ο οδηγός και κατά το φρενάρισμα. Ο βαρύς τροχός εξαιτίας της μεγάλης αδράνειας θέλει περισσότερο χρόνο και απόσταση για να μειώσει την ταχύτητα περιστροφής, για αυτό ένα αυτοκίνητο με ζάντες αλουμινίου να κερδίζει σημαντικά μέτρα κατά την ακινητοποίηση. Αυτό το advantage προκύπτει και για έναν άλλο λόγο. Στις περισσότερες ζάντες αλουμινίου είναι περισσότερο εκτεθειμένο το σύστημα πέδησης, λεπτομέρεια που βοηθά στην αυξημένη ροή αέρα. Κάπως έτσι, ψύχονται πιο αποτελεσματικά οι δισκόπλακες, με αποτέλεσμα να μειώνεται η θερμοκρασία λειτουργίας και να αυξάνεται η αντοχή σε απαιτητικές συνθήκες οδήγησης.
Με μαγνήσιο και ανθρακονήματα
Πώς πετυχαίνω ακόμη πιο ελαφριές ζάντες; Με την πρόοδο της τεχνολογίας εταιρείες που κατασκευάζουν μοντέλα επιδόσεων τα εξοπλίζουν με ζάντες μαγνησίου. Μην ξεχνάμε πως και στην Formula 1 έχουμε δει ζάντες μονοθεσίων από μαγνήσιο. Γενικότερα, τώρα, για τη βελτίωση της ακαμψίας-αντοχής χρησιμοποιείται η τεχνική της σφυρηλάτησης. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η Koenigsegg, η οποία για την κατασκευή των ζαντών της θρυλικής Regera (τελική ταχύτητα 458 χλμ./ώρα και το πιο γρήγορο αυτοκίνητο παραγωγής το 2017) χρησιμοποίησε εξ ολοκλήρου ανθρακονήματα.
Κερδίζεις στην πράξη, όχι μόνο στο φαίνεσθαι
Είναι ελαφρύτερες από σιδερένιες και ατσάλινες ζάντες
Αν γλιτώσεις 8 κιλά ζάντες αλουμινίου σημαίνει 32 κιλά ελαφρύτερος... οδηγός
Καλύτερη επιτάχυνση, πιο μικρές αποστάσεις φρεναρίσματος
Τι ζάντες «φορά» η Koenigsegg Regera με την τελική των 458 χλμ./ώρα
Εσύ παίρνεις αυτοκίνητο με ζάντες αλουμινίου στον εξοπλισμό; Και τελικά αξίζει να δώσεις 6-7 κατοστάρικα για να τις αγοράσεις έξτρα;
Κερδίζεις στην πράξη, όχι μόνο στο φαίνεσθαι
Είναι ελαφρύτερες από σιδερένιες και ατσάλινες ζάντες
Αν γλιτώσεις 8 κιλά ζάντες αλουμινίου σημαίνει 32 κιλά ελαφρύτερος... οδηγός
Καλύτερη επιτάχυνση, πιο μικρές αποστάσεις φρεναρίσματος
Τι ζάντες «φορά» η Koenigsegg Regera με την τελική των 458 χλμ./ώρα
Εσύ παίρνεις αυτοκίνητο με ζάντες αλουμινίου στον εξοπλισμό; Και τελικά αξίζει να δώσεις 6-7 κατοστάρικα για να τις αγοράσεις έξτρα;
Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις
Σχολιάστε |