Απόθηκευση ελαστικών vs ημερομηνίας. Τι έχει σημασία;
Διαβάστηκε από 6212 αναγνώστες
Ο τρόπος αποθήκευσης των ελαστικών είναι το Α και το Ω. Δες τώρα τι συμβαίνει όταν είναι εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες και πως αλλοιώνεται η συμπεριφορά τους.
Εξογκώματα, βάθος πέλματος, ημερομηνία και επιφάνεια μαρτυρούν εάν πρέπει να αλλάξεις λάστιχα.
Αν σε κάποιο σημείο του ελαστικού έχει εμφανιστεί ένα εξόγκωμα, το λάστιχο θέλει άμεσα αντικατάσταση. Το εξόγκωμα αυτό είναι ένδειξη ότι, από χτύπημα, έχει διαρρηχθεί το ενισχυτικό πλέγμα που βρίσκεται στο εσωτερικό μέρος του λάστιχου και υπάρχει αυξημένος κίνδυνος «κλαταρίσματος».
Αν το βάθος του πέλματος είναι μικρότερο από 3 χιλιοστά.
Αν στην επιφάνεια του λάστιχου, στα πλαϊνά ή στα αυλάκια στο βάθος του πέλματος, εμφανίζονται ρηγματώσεις.
Αν η ημερομηνία κατασκευής είναι παλαιότερη από 5 χρόνια.
Δες πόσο επηρεάζει η ημερομηνία κατασκευής του ελαστικού εάν αυτό αποθηκεύεται σωστά. Θερμοκρασία περιβάλλοντος και άλλοι 5 αυστηροί κανόνες.
Ελαστικά που διατηρούνται κατάλληλα ένα μέχρι και πέντε έτη ισοδυναμούν, με τις προδιαγραφές ενός καινούριου ελαστικού.
Σύμφωνα με τους ειδικούς η ποιότητα ενός ελαστικού ΔΕΝ επηρεάζεται σε καμία περίπτωση από την ημερομηνία παραγωγής του. Απαραίτητη προϋπόθεση να έχουν τηρηθεί όλοι οι κανόνες αποθήκευσης τους .
Κανόνες αποθήκευσης ελαστικών
Τα ελαστικά χωρίς ζάντες πρέπει να τοποθετούνται όρθια ενώ τα ζαντολάστιχα οριζόντια.
Πίεση. Τα ελαστικά θα πρέπει να αποθηκεύονται χωρίς πίεση αέρα
Θερμοκρασία. Η συνιστώμενη θερμοκρασία θα πρέπει να είναι μικρότερη από 20 βαθμούς Κελσίου και μεγαλύτερη από 0.
Υγρασία. Η υγρασία του αέρα στον χώρο αποθήκευσης δεν πρέπει να είναι υψηλή και τα ελαστικά δεν πρέπει να έρχονται με τίποτα σε επαφή με βροχή, υδρατμούς κ.λ.π.
Φως. Τα ελαστικά πρέπει να προστατεύονται από το φως, ιδίως την άμεση ηλιακή ακτινοβολία και το έντονο τεχνητό φως. Η συνεχής έκθεση στις ηλιακές ακτίνες μπορεί να τα φθείρει σημαντικά και σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.
Τα ελαστικά κατά την αποθήκευσή τους θα πρέπει να είναι καθαρά και απαλλαγμένα από κάθε είδους γράσα ή σκόνες κ.λ.π.
Ρωγμές και άλλες επιπλοκές από τη μη τήρηση των κανόνων αποθήκευσης
Όταν τα ελαστικά μένουν έξω, αχρησιμοποίητα για μακρές χρονικές περιόδους οι επιφάνειές τους ξηραίνονται και εμφανίζονται επιφανειακές ρωγμές που ονομάζονται Κρακελαρίσματα του Καιρού ή Όζοντος. Όπως είναι εύκολα κατανοητό ένα τέτοιο λάστιχο δεν μπορεί να παρέχει αυτά που πρέπει και φυσικά καθιστά επικίνδυνη την οδήγηση. Το ποσοστό επικινδυνότητας αυξάνεται όταν η οδήγηση γίνεται σε βροχερό δρόμο. Γι αυτό, πρέπει πάντοτε να αποθηκεύονται σε εσωτερικό χώρο, ψυχρό, στεγνό και καθαρό.
Τηρούν οι εταιρίες τις προϋποθέσεις αποθήκευσης;
Τα περισσότερα ελαστικά έρχονται απευθείας από τις εισαγωγικές εταιρείες οι οποίες είναι υποχρεωμένες να τηρούν τις σωστές προδιαγραφές αποθήκευσης. Εκπαιδευμένα κλιμάκια επισκέπτονται συχνά και απροειδοποίητα χώρους αποθήκευσης ελαστικών με στόχο την απόλυτη τήρηση των κανόνων. Έτσι δεν έχετε κάτι να φοβάστε καθώς λάστιχο που δεν έχει αποθηκευτεί σωστά δύσκολο να βγει στην αγορά.
Καβάλημα πεζοδρομίου και επιθετική οδήγηση κοστίζουν χρόνια από τα ελαστικά σας
Μην αφήνετε τα ελαστικά σας να «πολυκαιρίσουν». Πολλοί πιστεύουν ότι μπορούν να κρατήσουν τα ίδια ελαστικά για παραπάνω από 3 χρόνια εφόσον δεν διανύσουν πολλά χιλιόμετρα με τα αυτοκίνητό τους. Αυτό είναι λάθος γιατί τα ελαστικά φθείρονται και με την πάροδο του χρόνου ακόμα και αν δεν έχουν διανύσει πολλά χιλιόμετρα. Για παράδειγμα, ένα ελαστικό που έχει «γράψει» 5.000 χλμ. σε 5 χρόνια, είναι χειρότερο από ένα αντίστοιχο που έχει διανύσει 50.000 χλμ. σε 2 χρόνια. Μην «καβαλάτε» πεζοδρόμια. Αυτό μπορεί να φαίνεται πολύ δύσκολο για έναν οδηγό που κινείται σε μεγάλη πόλη αλλά είναι σημαντικό για την φθορά του ελαστικού. Κάθε καβάλημα πεζοδρομίου, συνεπάγεται πιθανές μεταβολές στην πίεση του αέρα και στην οδική συμπεριφορά. Αποφύγετε την επιθετική οδήγηση. Τα συχνά απότομα φρεναρίσματα, τα σπιναρίσματα και γενικώς η επιθετική οδήγηση είναι προφανές ότι συμβάλουν στην γρηγορότερη φθορά των ελαστικών. Μην ξεχνάτε να ελέγχετε το βάθος πέλματος. Μην ξεχάσετε να ελέγχετε τακτικά το βάθος πέλματος (γόμα) των ελαστικών.