
Νταλίκες με 2 πίσω ρόδες και η μία στον... αέρα! Γιατί;
Νταλίκες και λεωφορεία με δύο ρόδες στο πίσω μέρος η μια μπροστά από την άλλη.
Δεν χρησιμεύουν ως ρεζέρβες αλλά για να αντέχουν το έξτρα βάρος.
Από 2 λάστιχα/πλευρά έως δύο ή και παραπάνω άξονες πίσω που μπορούν ακόμα και να στρίβουν.
Ο δεύτερος άξονας σηκώνεται όταν είναι ξεφόρτωτο το όχημα για μειωμένη τριβή και άρα οικονομία.
Νταλίκες και λεωφορεία με δύο ρόδες στο πίσω μέρος η μια μπροστά από την άλλη
Έχεις προσέξει πως μερικές νταλίκες και λεωφορεία έχουν δύο σειρές με ρόδες στο πίσω μέρος. Εντοπίζεται συνήθως σε νταλίκες (τράκτορες), μεγάλα φορτηγά ή λεωφορεία (κυρίως 2όροφα), όπου στο πίσω μέρος, αντί για έναν άξονα έχουν δύο. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;
Δεν χρησιμεύουν ως ρεζέρβες αλλά για να αντέχουν το έξτρα βάρος
Πολλοί πιστεύουν πως πρόκειται για έξτρα άξονες ως «ρεζέρβα» σε περίπτωση που κάποιο λάστιχο «κλατάρει», κάτι που δεν ισχύει. Η απάντηση βρίσκεται στο μεγάλο βάρος που χρειάζεται να μεταφέρουν αυτά τα οχήματα. Πιο συγκεκριμένα, η δεύτερη σειρά με ρόδες χρησιμεύει ώστε να αυξήσει το ωφέλιμο φορτίο του οχήματος.
Από 2 λάστιχα/πλευρά έως δύο ή και παραπάνω άξονες πίσω που μπορούν ακόμα και να στρίβουν
Πολλά βαρέα οχήματα έχουν είτε διπλά λάστιχα στον πίσω άξονα είτε δεύτερο πίσω άξονα, για αυτόν ακριβώς το λόγο, να αντέχουν το περισσότερο βάρος αλλά και να μην χάσουν τον έλεγχο σε περίπτωση που κλατάρει κάποιο πίσω λάστιχο. Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις μπορούν να υπάρχουν περισσότεροι από 2 πίσω άξονες, ειδικά σε μεγάλους τράκτορες που μεταφέρουν τεράστια φορτία μεγάλου βάρους. Σε τέτοιες περιπτώσεις συνηθίζεται οι πίσω άξονες να στρίβουν και αυτοί προς την ίδια κατεύθυνση με τους μπροστινούς, ώστε να βελτιώσουν την ευελιξία και να μειώσουν την τριβή.
Ο δεύτερος άξονας σηκώνεται όταν είναι ξεφόρτωτο το όχημα για μειωμένη τριβή και άρα οικονομία
Όμως υπάρχει ένα πρόβλημα σε όσα αναφέραμε, καθώς οι παραπάνω άξονες και τα διπλά λάστιχα σε κάθε πλευρά αυξάνουν κατά πολύ την τριβή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα οχήματα αυτά να γίνονται δυσκίνητα σε κλειστές μανούβρες, να έχουν αυξημένη κατανάλωση καυσίμου και φθορές στα λάστιχα. Εκτός από τους πίσω άξονες που στρίβουν, υπάρχει και ένας ακόμα τρόπος να μειωθούν τα παραπάνω προβλήματα. Στα περισσότερα τέτοια οχήματα οι έξτρα πίσω άξονες είναι πτυσσόμενοι και μπορούν να σηκωθούν μερικά εκατοστά από το έδαφος ώστε να μην ακουμπάνε κάτω. Αυτό γίνεται όταν το όχημα μετακινείται χωρίς φορτίο ώστε να μην επιβαρύνεται με την έξτρα τριβή και άρα τις φθορές που αναφέραμε παραπάνω. Παλιότερα αυτή η διαδικασία γινόταν χειροκίνητα από τον οδηγό, κάτι που σήμερα γίνεται μέσω ενός υδραυλικού συστήματος, απλά πατώντας ένα κουμπί μέσα στην καμπίνα.